Inlägg från: Anonym (hatar pappa, besviken på mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hatar pappa, besviken på mamma)

Tonåringar som inte träffar pappa efter skilsmässan

Ja, alla situationer är ju olika och tvång är sällan bra. Något måste ju ligga bakom.

Min pappa dödade vår familj. Han var otrogen(det fattade jag redan då, men fick bekräftelse på först som vuxen). Jag var 10 då pappa tog ut skilsmässa och träffade en ragata. Jag ville aldrig se pappa igen. Jag hatade honom och hatar honom fortfarande. Men både han och mamma tvingade mig att träffa honom och att de första åren bo varannan vecka. Jag led och mådde så dåligt. Jag är fortfarande ganska uppfuckad och det var först när jag(som ung) träffade min man(äldre, hello daddy issues) och knöt an till honom och fick en sund relation som jag fattade hur störd min anknytning till BÅDA mina föräldrar är.

Tvång ger aldrig något gott!

Jag hatar fortfarande min pappa. Hade jag inte haft barn hade jag sagt upp kontakten helt!

Rudbeckius skrev 2019-07-22 18:43:15 följande:

Ledsamt att höra. Du menar att pappas otrohet skapade en orsakskedja som bildligt dödade er kärnfamilj? Och att den otroheten varken kan förstås eller någonsin i livet förlåtas av dig som din pappas dotter?

Tvång är aldrig bra. Men du beskrivet inte ett fall där den ene föräldern lierat sig med barnet för att frysa ut den andre föräldern. Det är sådana fall vi pratat om i tråden. Ditt avståndstagande har ju skett självständigt om jag förstår dug rätt?

Det säger ju iofs mina barn med (mitt hem är inte hemtrevligt, jag skrev för desperata meddelanden när de rymde för flera år sedan, de vill aldrig lära känns Bonusfamiljen) men de har de åsikterna från sin mamma som stöttar dem med att de därmed har fullgott skäl att inte bo varannan vecka eller svara i telefon eller ens ses en sekund på helger eller kalas... du träffade ju allt din pappa under åren även om ni aldrig fick tillbaka barndomens tillit igen?

Han var otrogen. Han skiljde sig. Vår familj dog. Jag kände mig föräldralös. Aldrig någonsin att jag kan förlåta honom för otrohet - det värsta man kan begå i mina ögon. Aldrig att jag förlåter honom för allt lidande jag gått igenom, aldrig att jag förlåter att jag tvingades att bo med min mobbare. Aldrig förlåter jag att jag böev hemlös(två bostäder gör inte ett hem). Aldrig att jag förlåter alla känslomässiga ärr som aldrig går bort. Aldrig att jag förlåter honom hur otrygg han gjort mig.

Jag önskar att min mamma lierat sig MED MIG! Att någon stått på min sida! Jag önskar att jag sluppit träffa pappa helt. Pappa tyckte sig också veta så mycket om mig... Du vet inte om ditt ex står bakom dina barns agerande. Du vet inte hur de mår innerst inne. Varför ska de lära känna främlingar som inte alls är deras familj?

Enda anledningen till att jag träffar pappa idag är atg jag fick barn som 17-åring(för att jag ville ha en familj, hello daddy issues som sagt) då pappa fortfarande hade viss makt över mig så han och barnbarnen har en bra relation och den tänker jah inte förstöra.
    Rudbeckius skrev 2019-07-22 19:16:09 följande:

Jag kan allt ärligt säga att jag känner mina barn, kanske de är de jag känner mest i världen. Men du tror eller ver inte att det är så? Hur då?

Jag älskar mina barn och längtar efter dem. Jag har känt dem varje dag sedan de var bebisar. Jag har tagit hand om dem, pratat, lekt och vyssjat dom. Jag har lärt dem vad jag kan, de hade en glad och lycklig barndom och jag är så nöjd med den tiden - ända till de var 14 år och deras mamma drev igenom skilsmässa. Ingen var otrogen. Kärleken tog slut. Mamman är arg och bitter och lierade sig först med den äldste och ett år senare med den yngsta. Stor och onödig lojalitetskonflikt.

Jag är ledsen att du inte kan förlåta din pappa och att hans otrohet har skapat så många ledsamheter för er så länge. Jag förstår men beklagar att du aldrig kan förlåta honom och att du önskar att din mamma stängt honom ute från hans barn. Jag respekterar dig och sörjer med dig, men ber att få påminna om att det vi pratat om i tråden inte är det engelsks ordet estrangement mellan två personer utan triangulering/onödig avskildhet som yttrar sig i umgängessabotage, ofta dolt genom ombud. Det senare verkar du ha sluppit utifrån vad jag förstår i din berättelse.

svenska.yle.fi/artikel/2016/11/20/berova-inte-barnet-sin-foralder-vid-skilsmassa-kan-vara-varre-dod-foraldern

Så sa pappa också. Och mamma. Ärligt. De kände mig inte för det. Du kan inte veta om du känner dem, de är de enda som kan veta det. Du vet inte om det verkligen inte är dina barn som självmant håller sig undan. Var bara tillgänglig och välkomnande så att de kan välja att komma till dig.

Om artikeln så lär det inte gälla om barnen verkligen vill bort från föräldern. Man kan dessutom bli berövad sin förälder trots att denne är fysiskt där.
    jrockyracoon skrev 2019-07-23 15:48:25 följande:

Men du - du har ju nyss beskrivit din egen gripande berättelse om hur du som barn fick lida och må dåligt av en pappa som inte kunde eller ville ge dig den kärlek som du så gärna behövde. Och inte din mamma heller, såvitt jag förstår det som.

Då tycker jag att du borde förstå hur hemskt det kan vara för barn i en annan situation än din. De har, till skillnad från dig, en kärleksfull mamma eller pappa, som längtar efter att ge dem kärlek och omsorg - men de manipuleras av den andra föräldern att förneka dem den möjligheten. Du kan väl inte mena att det är en bra situation?

Läs gärna artikeln, om du inte redan ha gjort det, som Sebben länkade till lite högre upp i tråden. Där framkommer att ibland är det inte så enkelt att en kärleksfull, tillgänglig och välkomnande förälder får tillgång till sina barn eftersom barnen blivit manipulerade och påverkade av den andra föräldern.

Det som jag tyckte var särskilt hårresande var fallen när en pappa fysiskt misshandlar mamman, och barnen tar pappans parti för att de blivit manipulerade av honom, och ev. också för att de känner att han kan erbjuda dem större säkerhet. Barn är väldigt lättpåverkade och kan ofta offra sin egen längtan efter kärlek och närhet av en förälder efter manipulation. Tänk t.ex. på de barn som håller tyst om sina sexuella övergrepp eftersom förövaren annars sagt att denne kommer att döda mamman.

Tänk dig en situation där en mamma har hotat barnen med att ta självmord om de inte tar avstånd från pappan. Sedan kommer socialen och andra och lyssnar på barnet, och ger vårdnaden till mamman som kan fortsätta att fucka upp barnens liv.

Jag tycker annars att din berättelse tydligt belyser hur olika barn är, och vilken verklighet de upplever. Det som är gemensamt för alla barn är ändå att de alla önskar kärlek och värme från sina föräldrar i grunden. Men föräldrarna missbrukar ofta deras närhetsbehov på ett olämpligt sätt. Jag tycker det är så sorgligt.

Pga tvång ja! Därför råder jag ts att inte tvinga. Bata att alltid vara välkomnande, öppen och tala om att han älskar och vill ha barnen så att de kan komma tillbaka till honom när de önskar. För ts vet ingenting om hur barnen verkligen känner. Det behöver inte alls vara exet som manipulerar.

Mina föräldrar var kärleksfulla, men pappa egoist och mamma mjäkig.
Svar på tråden Tonåringar som inte träffar pappa efter skilsmässan