Rudbeckius skrev 2019-07-14 18:09:02 följande:
Ja, det har pågått i flera år. Barnen är tonåringar. Det går inte att tvinga tonåringar. Tråden handlar om just det dilemmat och vad som är känsliga ungdomars fria vilja i lojalitetskonflikt och den sorg detta innebär - ett sorts halvt dolt övergrepp.
Pappor har naturligtvis haft möjlighet att få enskild vårdnad i decennier, studerar du de inte så många fall då det hänt så handlar det ofta om mammans missbruk, sjukdom eller otrygga leverne. De fallen är i klar minoritet.
Familjerätten hade varit en utväg men nu prövar jag att få möte hos svindyr jurist men hon förhalar - lovar vagt, ändrar sig och uteblir. Hon vill leva avskilt med ungdomarna, bli lämnad i fred.
Man ska verkligen inte tro allt man läser på internet eller hör från vänner. Jag länkade till en nyutkommen bok i tråden ovanför. Men det är väl synd att myndigheterna inte mäter och offentliggör bra effekter och statistik om sitt arbete, t ex i könstermer. Inga alls. Men vad ska vi då basera vårt tänkande på, helt på egna spontana tankar? Man hittar material om man söker, på engelska finns det förstås ännu mer.
Nyligen listade WHO problematiken på sin lista som en ny sorts psykologiskt våld inom familjen:
https://karenwoodall.blog/2019/05/27/world-health-organisation-recognises-parental-alienation/
Just nu fokuserar du väldigt mycket på att du känner dig orättvist behandlad, och du är övertygad om att du är utsatt för något som många pappor utsätts för, och att ingen kommer att stå på din sida. Det är lätt - särskilt om man är i din situation - att dras med i det man läser om PAS och diskriminering mot pappor, men faktum är ju att du inte testat anmäla henne för umgängessabotage, och att du inte testat ansöka om vårdnad. Du utgår ifrån att det inte kommer att fungera, men du har inte ens försökt. Försök först! Prata med andra jurister om just den där juristen/byrån som du pratat med inte ville hjälpa dig.
Även om de inte kan tvinga dina tonåringar att umgås med dig, och även om du antagligen inte kommer att få full vårdnad själv, så visar du dina barn att du kämpar för att få träffa dem. Att prata och säga att man vill ses är en sak, men det är ju möjligt att dina barn är sårade just för att de inte ser dig kämpa tillräckligt. Det har tagit dig flera år att ens uppsöka jurist, om jag förstod saken rätt. Förlåt för att jag var hård förut, jag har egna erfarenheter som spökar. Jag menar inte att skambelägga dig för att det tagit tid, jag vet hur det kan bli när man tror att något ska lösa sig och sedan går det mer och mer tid och det blir svårare och svårare att ta tag i saken, men låt det inte gå ännu mer tid nu.
Jag tror helt enkelt inte på att män diskrimineras i vårdnadstvister. Mina erfarenheter har gett mig bilden att män faktiskt oftare är olämpliga som föräldrar. Och det faktum att män är överrepresenterade i våldsbrott och i sexualbrott, att de är föräldralediga i mindre utsträckning och vabbar mindre, och att barn hellre pratar med sina mammor än sina pappor, gör mig ännu mer övertygad om den saken. OM jag har rätt så är det goda nyheter för din del, för det ökar dina chanser att få rätt i domstolen.