Inlägg från: Anonym (Mini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mini)

Tonåringar som inte träffar pappa efter skilsmässan

Rudbeckius skrev 2019-07-11 06:19:55 följande:
    Det blev så att jag blev kär ungefär ett år efter skilsmässan. Men har verkligen lagt mycket fokus på min gamla med, tanken är ju att mina barn ska vara hos pappa varannan vecka. Men det har helt klart påverkat, men det ska ju inte spela någon roll? Man får inte göra så här mot barnen och mig, efter en skilsmässa får de vuxna skaffa ny partner ju..
    Vems tanke är det med varannan vecka och hur gamla är barnen? Du är medveten om att barnen har möjlighet att välja själva hos vem dom skall vara efter en viss ålder, (minns inte om det är 13)?

Menar du att ditt ex ligger bakom dom här problemen? Det kan du ju inte alls veta, dina barn är snart vuxna och är helt egna individer med känslor och vilja. 

Vad du får göra hur ingenting med hur dina handlingar mottas, allt man gör får konsekvenser. Jag har själv barn i yngre tonåren som inte gärna är med exets nya familj med dom barnen som hängde med där, dom vill ju träffa sin pappa men inte främmande andra barn och ny partner som det skall bos och resas med. Jag kan lätt leva mig in i att jag inte skulle gillat det som barn, att behöva leva med främlingar i mitt hem. Är det verkligen svårt för dig att förstå?

Jag hade gett förslag på saker att göra bara du och de tidigare barnen, självklart. Släpp taget om ditt ex och vad hon kan ha gjort och inte, hon rör inte dig längre. Du valde att skiljas, då är det barnen du har en koppling till, inte längre exet eftersom du har tagit bort det bandet. Du kan bara ha kontroll över dina handlingar, vad andra gör är inte din sak.
  • Anonym (Mini)
    Rudbeckius skrev 2019-07-11 09:53:48 följande:
    Vår överenskommelse vid skilsmässan var gemensam vårdnad och varannan veckas boende. Hon har inte velat samverka som föräldrar alls. Hon har blockerat oavbrutet i stort sett. Hon ligger helt klart bakom barnen som hamnat i att ta hand om sin mamma (hon har få vänner).

Mina barn är över 12 år och har självklart en egen vilja, men ungdomar är känslomässigt styrda och går att påverka från en ledsen, hämndlysten, arg förälder. Hon borde levt sitt bästa liv och låtit barnen glädjas åt bårda sina föräldrars kärlek och omsorg. När jag hade barnen hos mig så var det bara dem och jag, jag har lätt att förstå dem. Varfö tror du att jag inte förstår?

Jag har helt släppt taget om mitt ex, men jag vill att hon samverkar inom vårdnaden och inte blockerar och hindrar vardagsinfo om ungdomarna (skolmöten, helger, vinterstövlar, stulen mobil osv). Det var hon som ville skiljas, jag försökte få oss till terapi i nio månader. Varför antar du att det var jag, det känns som om du är rätt fördomsfull och rätt grund i din analys? Hur menar du att dina råd förklarar saken eller hjälper mig?

Jag har kontroll över mina handlingar, jag är en bra och snäll pappa, jag längtar efter mina barn - de är verkligen inte andra som de inte är mina sak att fundera över. Jag har ansvar enligt lag och jag älskar dem. Du skämtar eller är du jättemodern?

Varför söker du hela tiden lägga all orsak och allt ansvar på pappan? Har mammor och ungdomar inget ansvar alls för hur de ska bete sig?
    Överenskommelser kan ändras över tid. Du antar bara att mamman är illvillig, hoppa över att tänka på sånt är mitt råd. Jag hade tyvärr en jättesmutsig skilsmässa och det jag lärde mig av det är att inte lägga energi på hur den andre tänker etc utan bara vara neutral och ägna mig åt barnen och mitt eget liv.

Varför skulle mamman vara hämndlysten eftersom du har varit en toppenman och pappa? Om du menar att hon psykiskt sjuk så är det din plikt att skydda dina barn från det. Eftersom du inte har gjort det så tror jag att det ligger mer bakom än vad du berättar, annars hade en normal förälder dragit igång hela maskineriet med att stämma på vårdnaden. Varför i hela friden skulle ditt ex vara hämndlysten mot dig om du har varit en bra person? Och dina barn?

Skolmöten etc ser du till att du får info direkt från skolan. Har du inte haft det hela tiden, har ditt ex skött kontakter med skolan? Vinterstövlar till tonåringar, hur tänker du nu? Stulen mobil, vill barnen ha kontakt med dig så berättar dom sånt. Missade att hon ville skiljas, spelar ju iofs ingen roll, ni har inte längre något ihop. 

Du missförstår återigen, du kan kontrollera vad du gör, vad ditt ex gör är bortom din kontroll. 

Jag märker att du har svårt att förstå min text, det skulle kunna vara sånt som sätter käppar i hjulet, att du har svårt att tolka och förstå andra människor. Om du har som du beskriver varit en närvarande och bra pappa så borde redan nu barnen vilja ha kontakt med dig. Om problemen du beskriver har kommit iom skilsmässan och din nya familj så kommer barnen att komma till dig över tid, om du har varit en bra människa och pappa, tror inte att du behöver oroa dig i så fall.

Det spelar ingen roll om man är mamma eller pappa, skyldigheterna man har är detsamma. Du har ansvar enligt lag? Hur tänker du då, dom vill ju inte vara med dig bevisligen?

Du är väldigt defensiv, vad är orsaken till det när folk här försöker hjälpa dig?
  • Anonym (Mini)
    Rudbeckius skrev 2019-07-11 13:32:59 följande:
    Nja, toxisk vet jag inte om mamman är, det är så starkt ord, men kanske är det så. Fokus ligger på offren som är barnen, precis som du säger. Men måltavlan är nog just jag enligt mamman, så det gör mig ju till offer med, det går inte att komma ifrån. Det känns. Jag är vuxen och har vårdnadsansvar. Jag har fokus på mina barn, mamman får ta hand om sig själv numera och jag har inte kunskap om hennes eventuella diagnos, om det ens finns någon.

Hela tråden handlar om vad man kan göra för att fokusera på barnen när man int ekommer åt dem. Stämma går inte, kontakta dem går inte... och tiden går och skapar fortsatt lidande
    Barnen kanske har det jättebra nu, utan dig? Livet går ju faktiskt vidare även när pappan försvinner till en ny familj. Är du ett offer? Nej, det är du inte, hoppa över det tänket helt.

Hade du fokus på dina barn när ni skildes, när slutade dom vilja ha kontakt med dig eftersom ni vara så tighta innan?

Om dom inte vill ha kontakt med dig så får du nog bara gilla läget. Något har du ju gjort för att gå till jättenära till no contact. Mina barn skulle aldrig någonsin gå från det till så som du har det, inte en chans. Tror det är något du missar här.
  • Anonym (Mini)
    Rudbeckius skrev 2019-07-12 09:44:52 följande:
    Barnen har det helt OK på flera sätt, mat, kläder och stor lägenhet. Deras betyg har dalat ett/två nivåer just det år som de börjat leva onödigt avskilda. De ler inte på de bilder som jag lyckats få se på dem, deras kompisar däremot ler på alla bilderna... det gör ont för en pappa att se

Hur menar du att jag inte är ett offer? Skulle du bara konstatera att dina barn nog har det bra och sedan tänka att livet går vidare? Jag tror ingen kan det, det låter helt omänskligt. Jag älskar mina barn... jag hade mycket fokus på dem tills jag inte nu längr ekan nå dem.

Hmm, något som jag gjort för att de ska välja no contact - jag har gått igenom en helt vanlig skilsmässa och jag träffade sedan en ny kärlek med stora barn. Mer är det inte om du läser ovan. Menar du att tonåringar inte kan övertalas av mamman att leva avskilt med henne och blockera omgivningen? Ungdomarna har sagt några gånger att de nu måste ta hand om sin mamma...

Jag är glad över att du är helt säker på att dina barn aldrig skulle kunna avskiljas från dig. Jag hoppas verkligen aldrig det sker. De många jag träffat nu som är med om samma som jag, ingne av oss visste att detta otroligt konstiga kunde hända, men det hände oss. 

Hur kan du vara så helt säker på att du aldrig drabbas? Är du inte rentav förmäten och högmodig när du tröstar mig med sådan ord? Har du läst på om ämnet triangulering och mobbning? Är alltid de som utsätts själva ansvariga för att de mobbas? Jag förstår inte dina råd alls tyvärr, menar du allvarligt det du skriver?
    Onödigt avskilda är din bedömning, det vet du inget om.

Du har ett märkligt fokus på ditt eget mående och inte på barnen. På vilket sätt är någon hjälpt av att du ser dig som ett offer? Hoppa över det och skrid till handling istället, lös problemet istället för att oja dig.

Som exempel, när mina barn varit utomlands nu med sin pappa i några veckor så facetime-ringer dom upp mig varje kväll. Så nej, dom skulle inte plötsligt sluta med sånt. Dessutom så har du kontakt med barnen, dom kontaktar dig när dom vill/behöver saker, de blockerar inte bort dig.

Du har snurrat upp dig i ditt eget tänk runt det här med en massa vilda teorier om mammans skuld. Jag tror inte att det hjälper alls. Om det skulle vara så som du spekulerar i så tror jag att det bästa sättet ändå är att finnas till hands så som du gör när dom kontaktar dig. Det kan även vara så att du har gjort dig skyldig till något som du inte vet om, du verkar helt övertygad om din egen förträfflighet, det är en varningsklocka. Jag kan lätt räkna upp saker jag gjorde fel i min relation med barnens pappa, det är det normala.

Min uppgift(?) är inte att trösta dig, en vuxen person på något vis. Du är vuxen och skall bete dig som en sådan. Som sagt, var lösningsorienterad.
  • Anonym (Mini)
    Rudbeckius skrev 2019-07-12 10:02:08 följande:
    Mina svagheter: Hur menar du att jag har svårt att tolka och förstå andra människor? Du vet att du däremot har mycket lätt att förstå och tolka? Hur vet du det? Hur vet du att barnen just nu borde kontaktat mig redan om jag var en bra pappa? Har du alls läst på ämnet onödig avskildhet?

Könet spelar verkligen ingen roll, vi är helt eniga. Föräldrar har samma vårdnadsansvar. Jag vill ta mitt vårdnadsansvar och ha en roligt och god närvaro med mina ungdomar i deras uppväxt..

Hur menar du att jag är defensiv, menar du att man är nog lite skyldig då? Oskyldiga kan inte hanteras så här som jag beskriver eller, vet du det säkert? Jag svarar på väldigt många frågor så gott jag kan. Hur skulle du gjort detta ämne mer offensivt? Om man blir mobbad som jag och många andra föräldrar blir, får man då inte tala om det för då är vi defensiva? Hur menar du egentligen, det vore roligt att förstå hur du tänker lite djupare bakom dina ord?
    Du ser det inte själv men man märker det på hur du svarar här. Jo, jag är ok på kommunikation faktiskt, både privat och i min yrkesroll.

Vad innebär det du benämner som vårdnadsansvar då? På vilket sätt går det att tvinga en tonåring att spendera tid med dig? 

Ödmjukhet är en bra egenskap att ha, annars kan man utveckla den. Man kan tänka att man kan ha gjort fel någonstans, självreflexion är bra. Samspel människor emellan är sällan svart/vit, du har en kraftig slagsida åt det i hur du resonerar. Du tänker att du är mobbad - på vilket sätt gagnar det barnen och dig? Rent konkret? Mitt ex hittade på alla möjliga hyss när det tog slut mellan oss, försvann b la i veckor och lät bli att betala alla räkningar som var hans. Tänkte jag då att han var dum och gick upp i att känna mig illa behandlad? Kanske lite ja men det jag självklart gjorde var att ordna allt som han smet ifrån. Gnälla får andra ägna sig åt, det hjälper inte alls när saker blir svåra.
  • Anonym (Mini)
    Rudbeckius skrev 2019-07-12 10:13:41 följande:
    Jag kallas naturligtvis direkt till möten av skolan, men mamman ändrar mötestiderna flera gånger tills jag inte klarar att komma (har jobb med många möten, ibland på annan ort). Jag har dribblats bort 5 av 6 gånger hittills. Effektivt och listigt. Du tycker att jag inte ska anta att hon är illviilig alls, det är nog bara påhitt av mig... Är mammor per definition alltid goda superhjältar?

Senaste gången det skulle vara utvecklingssamtal satte rektor på skolan ner foten, tack och lov, och såg till att mötestiden faktiskt hölls och att båda vårdnadshavarna kunde vara med (pojkens reslutat har gått ner och åtgärdsplan med specialpedagog sattes in). Rektorn förstod precis. Den stora gymnasieskolan upplever en tydlig ökning av antalet föräldrar som inte går vidare efter skilsmässor och försöker mobba ut den andre föräldern, ofta med benäget bistånd av den stackars eleven, som hamnar i onödig och svår lojalitetskonflikt.

Rektorn menade att det är ett samhällsproblem. Hur hade du gjort om du var rektor? Lyssnat på mamman och elevens önskningar om att hålla bort pappan? Mötet gick alldeles utmärkt sedan med alla oss närvarande, sakligt och konstruktivt.
    Det är fler än du som har dagar som består av möten, det löser man enkelt via t ex Skype när det inte är tvunget att man är på plats. Glöm bort kön, se till individer istället för att generalisera bittert. Fast det är kanske inte lika kul, är kanske skönt att tycka synd om sig själv och skylla på andra? Isch, sånt ger mig rysningar.

Sluta vara en drama queen och se till att mötestider hålls istället, det är inte så jävla svårt. Koncentrera dig på det som behöver ske istället för att ha konspirationsteorier av olika slag. Jag hade aldrig orkat lägga energin så som du gör, har fullt upp med krävande jobb och privatliv. Om det nu skulle vara så att den du skaffade barn med plötsligt blivit jättekonstig (vilket jag starkt betvivlar) så är det sista du skall göra att ge energi på sättet du gör.
  • Anonym (Mini)
    Rudbeckius skrev 2019-07-12 12:41:47 följande:

Det är svårt att förstå vad du menar i praktiken. Hur ska jag kunna se till att mötestider hålls av andra? Hur ska jag kunna koncentrera mig på vad som ska ske när ingen kontakt är möjlig? Vad menar du ska ske?

Jag vill inte heller lägga energi på den här sortens onödiga problem, så du tycker att jag bara ska ge upp mina barn och mitt vårdnadsansvar? Roligt att du också har ett krävande jobb och privatliv, men privatlivet avser väl just familjen?

Varför betvivlar du det jag beskriver, du använder ju ett sådant lite förnämnt ord? Hur kan du ha så djup kunskap om den här situationen när du inte ens tror på vad jag försöker berätta. På vad sätt är jag en drama queen, för att jag bryr mig och inte klarar att släppa kontakten med mina egna barn? Är det att vara drama queen, eller menar du at tman inte ens ska ta upp den här sortens onödiga avskildhet? Du använder så stora ord så svepande och jag förstår inte din djupare tanke och undrar om du alls är empatisk?

Jag är glad för din skull men har tyvvärr svårt att tro att du skulle klara av att följa dina egna råd, faktiskt. Föräldrakärleken är mycket stark avseende sina barn för de flesta av oss. Man längtar efter och brys sig om sina barn. Det är inte att vara drama queen, tro mig.

Skall skicka ett sista meddelande, sen får det räcka eftersom du inte tar till dig det man säger.

Du säger till möteshållaren att du vill att alla parter är med och vilka tider du kan. Hur gör du på jobbet?

Dina barn kontaktar dig så du gör mesta möjliga av den kontakten.

Du misstolkar vad man ska lägga energi på...inte emotionella känslor av kränkthet och drama utan på att t ex ge tonåringarna förslag på riktigt roliga saker att göra ihop. Återigen, vad är vårdnadsansvar?

Mitt privatliv består verkligen inte av bara barnen, det innehåller mkt mer än så. Du koncentrerar dig på helt fel saker, lös problemet istället för att jaga upp dig kändlomässigt.

Mitt råd som jag upprepat i många variationer är att du istället för att placera skuld hos alla förutom dig själv skall nå fram till ungdomarna genom sätt som kan funka. Inte genom konflikter och skuldbeläggande utan genom att locka på bra sätt. Gör så att dom associerar kontakt med dig till bra saker istället för jobbighet som man helst vill undvika.

Empati hos mig, va?! Varför skulle jag ha det, för att jag är kvinna eller? Vill du umgås med dina barn eller bara få gnälla här? Alltså du känns så gnällig, passiv och svag att jag skulle kunna förstå att du är en svår person att ha att göra med. Att du kommenterar mitt språk...haha..
  • Anonym (Mini)
    jrockyracoon skrev 2019-07-13 03:49:07 följande:
    Så snällt av dig att upphöra med din "hjälp" till TS. Tror faktiskt han mår bättre utan att bli attackerad av dig när han har problemet att inte kunna prata med sina barn på tre år!

Är du en robot? Vem skulle inte bli fylld av sorg över att inte få träffa sina barn som man älskar? Självklart blir det drama, självklart jagar man upp sig känslomässigt. Helt absurt råd att inte prioritera rätt saker.

Varför skulle inte TS placera skulden där den hör hemma? D.v.s. om barnen tydligt blir manipulerade av hans f.d. så är det ju inte hans fel. Och det är svårt att skapa en positiv atmosfär med hans barn om han inte får träffa dem.

Nej, varför skulle du ha empati? Det kan man ju inte begära av en annan människa? Vad har du haft för barndom egentligen, som har lärt dig att inte ha empati för en person som mist sina barn.

På vilket sätt skulle TS vara gnällig, menar du? Är det för att han återkommer hela tiden till hur han saknar sina barn? Hur han längtar, och hur ledsen och förtvivlad det gör honom. Anser du även att de där lipsillarna som gråter efter att ha förlorat sina barn i en tsunami, också är gnälliga? 

Du pratar med en man i stor sorg. Tänk på hur du uttrycker dig! Vet hut!
    Fast han skriver tidigare att han har kontakt med barnen, de skickar sms när dom behöver påskrifter, vill ha saker etc. Sen så förnekar han att det finns kontakt.

Vad gör man när livet blir riktigt svårt, skrider till handling eller lägger skuld på alla andra som man själv tycker behandlar en illa? Jag vet vad jag väljer och hur jag vill övertyga andra att bete sig. Du får tycka annorlunda.

Du och vi får enbart höra den ena partens sida av saken. TS ser inga som helst fel i sitt eget handlande historiskt eller nu, det är verkligen anmärkningsvärt. Bäst resultat får man mest troligt genom att förhålla sig neutral och inte dras med i andras kränkta beskrivningar. Jag vet genom egna erfarenheter hur otroligt mycket skitsnack och lögner en separation kan dra igång, det finns inte alltid mycket substans när skuld skall placeras. Så klokt är att se nyktert på infekterade situationer.

Vet hut? :D 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (lejon) skrev 2019-07-13 13:41:04 följande:
    Det är inte första gången jag hört om det, jag har tvärtom hört om liknande fall flera gånger, men det har sedan visat sig att situationen varit mer komplicerat än man först trott, och att den uteslutna föräldern uteslutits av en god anledning. Det måste inte vara så i det här fallet, det vet ju du bättre än jag, men du har inte skrivit något som gett mig en anledning att se dig som särskilt trovärdig. 
    Ja, det är ju det första man tänker, att sådant här inte kommer rakt ut ur ingenting. Eller så kan det vara en trollning av någon inte helt frisk, den tanken har slagit mig från start. Tonen och beskrivningarna är såpass udda och selektiva, det får mig att fundera. Vad skulle få mig, engagerad och driven mamma att agera på sättet som tonåringarnas mamma beskrivs göra..tja, en narcissist t ex. Det ensidiga skuldbeläggandet och undvikandet av raka frågor här är står ut. En man vill oftast inte gärna ses såpass mycket som ett offer som TS vill utan brukar vara lösningsorienterad och diskutera konkreta saker. Inte mjölka medkänsla.

Om TS verkligen hade varit engagerad i sina tonåringar så hade väl även om det tar emot socialtjänsten varit nästa anhalt. Eller 2.5 år tidigare om det varit jag :) Eftersom mamman enligt TS är en psykopat.
Svar på tråden Tonåringar som inte träffar pappa efter skilsmässan