Rudbeckius skrev 2019-07-11 09:53:48 följande:
Vår överenskommelse vid skilsmässan var gemensam vårdnad och varannan veckas boende. Hon har inte velat samverka som föräldrar alls. Hon har blockerat oavbrutet i stort sett. Hon ligger helt klart bakom barnen som hamnat i att ta hand om sin mamma (hon har få vänner).
Mina barn är över 12 år och har självklart en egen vilja, men ungdomar är känslomässigt styrda och går att påverka från en ledsen, hämndlysten, arg förälder. Hon borde levt sitt bästa liv och låtit barnen glädjas åt bårda sina föräldrars kärlek och omsorg. När jag hade barnen hos mig så var det bara dem och jag, jag har lätt att förstå dem. Varfö tror du att jag inte förstår?
Jag har helt släppt taget om mitt ex, men jag vill att hon samverkar inom vårdnaden och inte blockerar och hindrar vardagsinfo om ungdomarna (skolmöten, helger, vinterstövlar, stulen mobil osv). Det var hon som ville skiljas, jag försökte få oss till terapi i nio månader. Varför antar du att det var jag, det känns som om du är rätt fördomsfull och rätt grund i din analys? Hur menar du att dina råd förklarar saken eller hjälper mig?
Jag har kontroll över mina handlingar, jag är en bra och snäll pappa, jag längtar efter mina barn - de är verkligen inte andra som de inte är mina sak att fundera över. Jag har ansvar enligt lag och jag älskar dem. Du skämtar eller är du jättemodern?
Varför söker du hela tiden lägga all orsak och allt ansvar på pappan? Har mammor och ungdomar inget ansvar alls för hur de ska bete sig?
Överenskommelser kan ändras över tid. Du antar bara att mamman är illvillig, hoppa över att tänka på sånt är mitt råd. Jag hade tyvärr en jättesmutsig skilsmässa och det jag lärde mig av det är att inte lägga energi på hur den andre tänker etc utan bara vara neutral och ägna mig åt barnen och mitt eget liv.
Varför skulle mamman vara hämndlysten eftersom du har varit en toppenman och pappa? Om du menar att hon psykiskt sjuk så är det din plikt att skydda dina barn från det. Eftersom du inte har gjort det så tror jag att det ligger mer bakom än vad du berättar, annars hade en normal förälder dragit igång hela maskineriet med att stämma på vårdnaden. Varför i hela friden skulle ditt ex vara hämndlysten mot dig om du har varit en bra person? Och dina barn?
Skolmöten etc ser du till att du får info direkt från skolan. Har du inte haft det hela tiden, har ditt ex skött kontakter med skolan? Vinterstövlar till tonåringar, hur tänker du nu? Stulen mobil, vill barnen ha kontakt med dig så berättar dom sånt. Missade att hon ville skiljas, spelar ju iofs ingen roll, ni har inte längre något ihop.
Du missförstår återigen, du kan kontrollera vad du gör, vad ditt ex gör är bortom din kontroll.
Jag märker att du har svårt att förstå min text, det skulle kunna vara sånt som sätter käppar i hjulet, att du har svårt att tolka och förstå andra människor. Om du har som du beskriver varit en närvarande och bra pappa så borde redan nu barnen vilja ha kontakt med dig. Om problemen du beskriver har kommit iom skilsmässan och din nya familj så kommer barnen att komma till dig över tid, om du har varit en bra människa och pappa, tror inte att du behöver oroa dig i så fall.
Det spelar ingen roll om man är mamma eller pappa, skyldigheterna man har är detsamma. Du har ansvar enligt lag? Hur tänker du då, dom vill ju inte vara med dig bevisligen?
Du är väldigt defensiv, vad är orsaken till det när folk här försöker hjälpa dig?