Vi med BIM oktober 2018
Jag känner alltid som mest ledsen och PMSig runt ÄL
Jag känner alltid som mest ledsen och PMSig runt ÄL
Hahaha relaterar så hårt.
Äl+5 eller 6 idag. De två tidigare äl som vi försökt resulterade i att jag hade molande värk direkt efter som sedan avtog närmare bim. Denna gång försvann dock den molande värken efter äl. Idag har jag lite konstiga känningar om jag verkligen känner efter men inget annat. Blir så fundersam och vet ju att jag inte hade några känningar efter äl när jag blev gravid i april. Dock kände jag ju inte efter då då vi inte försökte bli gravida. Ska bli spännande de närmaste dagarna och se om brösten börjar ömma osv, det var iaf då i april ett väldigt tydligt graviditetstecken för mig. Därefter gasig i magen (haha) och hungrig! Plussade då på bim+9.
Skrev ett inlägg tidigare här idag. Är som sagt på äl+6 och nu under kvällen har molande värken ökat. Någon som varit med om det? Att molandet kommer efter några dagar? Sjukt spännande iaf :)
Jag är på äl+5 och haft molvärk sen ägglossningen, idag tycker jag att värken har ökat.. Jag hoppas att det betyder något, men försöker att inte bygga upp förhoppningarna för mycket..
Hur tar man reda på om ens progesteronnivåer är bra? Surt om ägget blir befruktat varje månad men att det sedan inte kan fästa på grund av progesteronnivån.
Hur lång är din lutealfas? Hur många dagar brukar du blöda och kommer det mkt? Om man har kort lutealfas (under 10 dagar) och/eller blöder kort tid samt sparsamt så kan det vara ett tecken på lågt progesteron. Före p-piller hade jag en lutealfas på ca 13-14 dagar samt blödde en hel vecka men efter pillerstopp var lutealfasen endast 5-7 dagar och mensen sparsam i 3-4 dagar bara. Min cykel gick från 28-29 dagar till under 21 pga lutealfasen med äl på cd16... Testade munkpeppar o progesterall senaste cykeln o då tog det sig! :)
Googla och läs lite på amerikanska sidor, de verkar ha kommit längre i användningen av dessa preparat samt så verkar progesteronbrist vara allmänt mer kännt där än det är här i Sverige. Där heter munkpeppar Vitex. Finns även bra klipp på YouTube om det.
Även om man har en normal lutealfas så kan man ändå ha lågt progesteron. Progesterall är en kräm som kan beställas från graviditetskollen, den är bioidentisk vilket innebär att det ner på molekylnivå är identiskt med kroppens eget progester och därmed inte skadligt. Tror du att du har progbrist så skadar det alltså inte att testa det några cykler för att se om det ger effekt. Instruktioner fås med krämen.
Okej. Eller så skiter jag i det så slipper jag ha mer saker att tänka på hahaha. Idag steg tempen ytterligare och jag har en vecka kvar till BIM. Spännande!!
Googla på *progesteron gravid*, jag fick upp som första resultat en studie från 2017 som kanske kan vara intressant :).
U
CD24, BIM CD30. Dudå?
Haha okej, 6 dagar efter, eller jag hade ÄL i tisdags enligt min app!! :D CD betyder cykeldag, så alltså hur många dagar efter första dagen på förra mensen.
T
Jag har molvärk. Och tempökning. Men annars som vanligt. Vågar inte hoppas längre haha
Lyckats hålla mig från grav.test, vi skulle testa nu på morgonen trots att jag inte haft några symptom. Idag kom dock mensen, på äl+12, lite tidig denna månad också. Sjukt besviken. Nästa äl om 2 veckor är sambon bortrest... han åker ikväll redan och kommer hem den 10:e. Kan ju hoppas att äl är först 11:e. Jäkla skit. Hoppar väl ändå in i novembertråden kanske om vi skulle lyckas pricka in.
Jaa verkligen. Jag hade ÄL på CD18 och fick mensen CD29, vet inte om det är för kort? Nej vad är progestrall?
Googla och läs på :) Finns att köpa på graviditetskollen eller vad det heter, finns dock inte i lager nu.
U
Okej, men var köper man den förbaskade krämen då? För jag hittar den inte någonstans haha