Lillefiddelin skrev 2018-10-04 22:00:29 följande:
Hej! Snabb fråga, snälla svara, varesig ni bara har ett hum eller ett svar :D
Tar äl tester, i mån och tisdags så började testen visa stegring. I tis var det nääästan positivt, men fortfarande inte lika starkt som kontrollstreck. Enligt app har jag äl nästa mån. Men i onsdags börja testen bli svagare, idag var de ännu svagare . Kan man få starkt utslag och sen få svagt för att sedan få positivt ? Har inte haft äl flytningar men haft andra symptom såsom finnar och låg tapp osv. Idag kände jag inte tappen alls, i tisdags var den som en ?mun? och låg.
När hade du mens sist? Dvs vilken cykeldag är du på? Hur långa brukar dina cykler vara? Har du nyligen slutat med hormonella preventivmedel?
Jag får aldrig *positivt* enl testinstruktionerna men ser tydlig stegring, ökad temp efteråt osv så har äl ändå. Tappen brukar vara mjuk och hög vid äl, inte låg. Sitter du på samma sätt varje gång du känner på den? Man kan spänna sig så den både åker upp och kommer långt ner har jag märkt. Baserat på sin beskrivning låter det som att du hade äl i tisdags (eller iaf hormonell förutsättning för det), hade litat mer på kroppen än på appen ;).
Och ang om man som få positivt flera ggr under samma cykel, ja det kan man. Om det inte släpper ngt ägg första gången så kan kroppen försöka en gång till senare och då får du en ny stegring.
Östrogen gör att tappen mjuknar samt triggar sekretet. Luteiniserande hormon ger stegringen på testerna. Har man obalans mellan dessa två av någon anledning (ex efter pillerstopp) så att det inte riktigt är i synk så kan symtomen vara lite missvisande.