Inlägg från: WanderChild |Visa alla inlägg
  • WanderChild

Vi med BIM oktober 2018

Avvaktar äl här... CD12 idag. Testar b-vitamin och munkpeppar denna månaden (körde rosenrot + bidrottningsgele förra). Har haft molande värk i höger äggstock i tre dagar nu och i morse var det lite äl-flytningar men ännu bara svaga streck på stickorna... Tycker bara det kan ta och komma nu så jag slipper känslan i magen. Visst, det är väl trevlig när man vet vad det är men rätt jobbigt att ha i flera dagar...

Har sedan pillerstopp haft en lutealfas på 6-8 dagar så efter äl ska jag testa progesterall för att förlänga lutealfasen. Är rätt säker på att ägget försökte fäste förra cykeln då jag hade specifika stick i ena sidan av livmodern följt av en liten rosa blödning på morgonen äl+5. Dagen efter kom dock mensen och sköljde ut allt :(. Någon annan här som provat progesterall?

• WanderChild
    Lillefiddelin skrev 2018-10-04 22:00:29 följande:

Hej! Snabb fråga, snälla svara, varesig ni bara har ett hum eller ett svar :D

Tar äl tester, i mån och tisdags så började testen visa stegring. I tis var det nääästan positivt, men fortfarande inte lika starkt som kontrollstreck. Enligt app har jag äl nästa mån. Men i onsdags börja testen bli svagare, idag var de ännu svagare . Kan man få starkt utslag och sen få svagt för att sedan få positivt ? Har inte haft äl flytningar men haft andra symptom såsom finnar och låg tapp osv. Idag kände jag inte tappen alls, i tisdags var den som en ?mun? och låg.

När hade du mens sist? Dvs vilken cykeldag är du på? Hur långa brukar dina cykler vara? Har du nyligen slutat med hormonella preventivmedel?

Jag får aldrig *positivt* enl testinstruktionerna men ser tydlig stegring, ökad temp efteråt osv så har äl ändå. Tappen brukar vara mjuk och hög vid äl, inte låg. Sitter du på samma sätt varje gång du känner på den? Man kan spänna sig så den både åker upp och kommer långt ner har jag märkt. Baserat på sin beskrivning låter det som att du hade äl i tisdags (eller iaf hormonell förutsättning för det), hade litat mer på kroppen än på appen ;).

Och ang om man som få positivt flera ggr under samma cykel, ja det kan man. Om det inte släpper ngt ägg första gången så kan kroppen försöka en gång till senare och då får du en ny stegring.

Östrogen gör att tappen mjuknar samt triggar sekretet. Luteiniserande hormon ger stegringen på testerna. Har man obalans mellan dessa två av någon anledning (ex efter pillerstopp) så att det inte riktigt är i synk så kan symtomen vara lite missvisande.
  • WanderChild
    Noanda skrev 2018-10-05 13:42:10 följande:

Är det verkligen någon idé att testa igen när man redan fått ett negativt resultat? Det stod ?96 % detekterade graviditeter på bim -5? på det jag använde. Då borde det väl vara kört? Eller tänker jag fel?

Fäster ägget sent kan det också göra att man inte plussar så tidigt. Så ta ett test närmare eller på BIM också. Det är absolut inte kört :).
  • WanderChild
    Lala90 skrev 2018-10-07 09:58:53 följande:

Någon som testat Inositol? Skulle beställa munkpeppar men såg denna tablett nu också, jag är rätt lättsåld vad gäller sånt där nuförtiden.. haha.. :)

Vilken effekt är du ute efter? Har inte testat Inosirol, vad är det? Jag testade munkpeppar nu denna cykel o känner nog att det är det som gett mest märkbar effekt för mig. Finns mkt på amerikanska sidor, samt Youtube klipp från USA att titta på om munkpeppar. Beskrivs som lite av ett mirakelmedel där ;). Sök på *Vitex*. Den effekt jag märkt är bättre *kvalitet* på flytningarna, innan har de bara varit grumligt vattniga, denna cykel fick jag äggviteflytningar i flera dagar. Fick även tydligt positivt äl-test där jag tidigare cykler endast haft starkare men ej lika starkt streck. Munkpeppar ska ju stabilisera hormonbalansen vilket verkar har funkat hittills för mig med tanke på bättre flytningar = mer östrogen + äl-test = mer lh. Hade även extremt tydlig äl så även fsh verkar ha höjts. Har själv haft problem med en lutealfas på bara en vecka eller mindre, om det lyckas hjälpa mig med det vet jag inte än då jag hade äl igår, men jag hoppas!
  • WanderChild
    kladdkaka82 skrev 2018-10-07 16:15:49 följande:

Jag behöver HJÄLP!!

Hade/har bim 5/10 eller 9/10 beroende på.

Hade grov pms igår och går och väntar på mens. Idag fick jag istället konstig äl-känning i magen (inte på sidorna som jag brukar få, utan istället i magen). Och nyss när jag satte mig på toaletten för att kissa, såg jag äl-flytning i trosan och tänkte va??? Bestämde mig för att kissa i burk, och när jag torkade mig var det så halt som det brukar vara för mig vid äl.

Tog ett äl-test, och det blir positivt!!!

Har någon varit med om liknande?? Jag fattar ingenting. Har jag inte förstått mig på min kropp innan, så gör jag det än mindre nu...

Har du tagit gravtest?? Äl-test kan ge positivt även då o äl flytningar kan man också få då ;). Testa! :D
  • WanderChild
    Lala90 skrev 2018-10-07 18:30:05 följande:

Äh, helt ärligt vet jag inte vilken specifik effekt jag är ute efter mer än allmän ?bebis-skapande-effekt? haha... ;) greppar alla halmstrån. Jag har kört apiforce, borago och rosenrot nån månad men nu tror jag att jag slopar allt och testar munkpepparn.. :D googlade lite som du sa och jag är helpepp på att testa! Beställer idag så kanske får starta först CD3 eller 4 men bättre sent än aldrig tänker jag.. :) hoppas jag får samma effekt som du fick! Tusen tack för ett kanonsvar också :D <3

Ellerhur blir man himla pepp efter de amerikanska sidorna o klippen! Jag började på cd4 då jag fick hem det men fick ändå alla dessa effekter!
  • WanderChild
    kladdkaka82 skrev 2018-10-07 16:41:46 följande:

Jag har gjort 3 grav test denna vecka, senast igår morse...men alla negativa. Jag blir inte klok på det här. Väntar ju på mens för att sedan vänta på äl så vi kan göra ett nytt försök.

Fick du äl bekräftat med tempen? Annars KAN det ju va så att du inte släppte ngt ägg förra gången o att kroppen gör ett nytt försök nu. Positivt test betyder ju inte att äl faktiskt kommer ske utan bara att hormonerna är rätt för det.
  • WanderChild
    Jsv17 skrev 2018-10-11 07:37:36 följande:

Just nu känner jag mig ganska säker på att jag hade äl igår, eller ev. idag. Skulle det vara så så har vi prickat perfekt, ska försöka få till det ikväll med, jag är dock väldigt osäker då jag haft så gravt fel de båda andra gångerna haha men tror att min cykel stabiliserat sig lite efter graviditeten nu så tror kanske att jag har rätt. Men skulle även den här cykeln vara kaiko så funderar jag på ägglossningstest, då ägglossningen verkar helt oförutsägbar och det är lite svårt med en liten bebis på 10mån att verkligen hålla varannan dag metoden... Sist använde jag svindyra clearblue, finns det nåt annat märke som rekomenderas om man ska testa? Nåt lite mellandyrt?

Jag är supernöjd med billigaste stickorna från Testlagret. Ser solklart när det ökar o kan ibland följa stegringen över dagar. Fördelen med så billiga test är att man kan slösa lite för att hitta rätt. Sen kan du ju komplettera med en dyrare variant för att få det bekräftat när du tror att det är på gång om du vill. Jag har dock aldrig kännt ngt behov av det :).
  • WanderChild
    JohannaLi skrev 2018-10-12 21:30:04 följande:

en annan sak jag undrar med er nu som kanske försökt ett tag hur gör ni med alkohol mellan ägglossning och BIM? Vi är på vårt tredje försök och jag har inte berättat för så många i min omgivning att vi försöker. Vi är 30 och 35 och har vart tillsammans i 11 år så tänker att så fort man tackar nej till alkohol kommer alla börja spekulera. Är helt övertygad om att det kommer at ta tid för oss av olika anledningar så känns också jobbigt att två veckor varje månad avstå från alkohol eftersom man inte vet hur lång tid det kommer ta! Graviditeten är ju en sak då vet man att det är nio månader. Tankar på att bli gravid tar upp så mycket av min tid ändå så att hela tiden behöva tänka på att inte unna ut ett glas vin på fredagen när man ändå (som det känns i alla fall) kommer få mens varje månad.. hur tänker ni?

Med risk för att låta lite kontroversiell... Det finns absolut ingen pålitlig forskning som visar att ett halvt glas vin då och då under graviditet skulle påverka fostret på något sätt. För bara 30 år sedan rekommenderades det att dricka ett glas rödvin om dagen då det innehåller mycket järn vilket ju är bra. Problemet som *man* senare upplevt i det *moderna* samhället är dethär med svart eller vitt. Folk har svårt för gråskalan, det är antingen eller, för eller emot. Och det har gjort det svårt att rekommendera måttlighet, då ett/ett halvt glas vin för en person betyder en flaska för andra... Och därför har man under senare år gått över till att hävda att total avhållsamhet under hela graviditeten är det enda rätta, annars...! Från sjukvårdens sida vill man helt enkelt inte riskera de som inte ser skillnad på ett halvt glas och en halv flaska...

Med detta inte sagt att jag går runt och rekommenderar att folk dricker ett glas vin om dagen eller gör det själv för den delen. Dricker väldigt sällan själv, men vill bara visa på nyanseringen i det hela och att det inte är så himla hemskt som samhället/sjukvården/staten fått oss att tro... Sen får fostret ingen näring från mamman förrän navelsträngen är fullt utvecklad och det går med andra ord inte över någon alkohol till barnet, så även om man druckit lite mer i början då man kanske inte vetat om graviditeten så är det ingen fara.
  • WanderChild
    MissKelli skrev 2018-10-14 02:27:38 följande:

Precis! Hcg, som testen mäter, börjar produceras när ägget fäster. Detta sker som tidigast äl+7. Kring äl+9 brukar vara det absolut tidigaste man kan plussa men oftast senare. I ditt fall kan det bli så att mensen hinner bli försenad innan du får ett plus. Fyra dagar efter äl är man inte gravid ännu och inget plus kan visas. Tycker det är synd att de skriver att man kan testa "x dagar innan förväntad mens" istället för "x dagar efter ägglossning". Då skulle det bli mindre förvirring.

Instämmer helt där! BIM kan ju variera mycket och är inte alls alltid 14 dagar efter äl som man läser överallt, att ange äl+X istället för BIM-X skulle egentligen säga mer om exakt dag man är på. För min del har mensen kommit bara en vecka efter äl sedan pillerstopp så att testa på BIM-4 text skulle inte ge något alls...
Svar på tråden Vi med BIM oktober 2018