• Anonym (Wawa)

Mamma 14 i scerige

Hej

Jag är inte född i Sverige men jag flyttade hit som baby. Nu frågar jag åt en kusin. Min kusin ska flytta hit med sin man och hans mamma,bror. Det är mannens pappa som bor här redan och dom ska bo hos honom.

Hon är bara 14 och hennes man är 17. De är gifta och de har ett barn. En liten baby. Nu undrar jag hur det blir när dom kommer? Mina föräldrar säger att de kommer bo tillsammans i en lägenhet. Men jag är rädd att socialen kommer vilja ta hennes bebis för att hon är 14 år. Hennes föräldrar bor i hemlandet och kan inte flytta hit. Kan hennes mans föräldrar bli fosterfamilj åt dom? Hon kan inte svenska och kan inte bo själv.

• Svar på tråden Mamma 14 i scerige
  • Anonym (Kvinna)
    pyssel skrev 2018-09-03 16:23:08 följande:

I vissa kommuner sanktionerar man barnvåldtäkt och föräldraarrangerad våldtäkt. I en annan kommun tar man BÅDA barnen, 14-åringen och bebisen. Jag hoppas på det sista.

Hoppas också på det sista.

De andra skulle ha sig varsin REJÄL smäll och en enkelbiljett tillbaka.

Fy fan!
  • BaeBinkie

Hej,

Socialen omplacerar inte barn som inte far illa i hemmet, oavsett föräldrarnas ålder eller ursprungsland. Du behöver inte oroa dig för detta om dina släktingar tar väl hand om ditt barn :)

• Anonym (Wawa)
    pyssel skrev 2018-09-03 16:23:08 följande:

I vissa kommuner sanktionerar man barnvåldtäkt och föräldraarrangerad våldtäkt. I en annan kommun tar man BÅDA barnen, 14-åringen och bebisen. Jag hoppas på det sista.

Så min kusin och hennes barn kommer bo själva då? På familjehem eller??
  • Anonym (B)

De föräldrarna som tillåtit detta borde ha ett rejält fängelsestraff. Fy fan säger jag bara. En fjortonårig flicka ska inte vara gift, och tre års åldersskillnad är mycket i den åldern. Stackars flicka!

• Anonym (nooo)

Bättre att de stannar i sitt land där sånt är lagligt och de kan språket.

• Anonym (H)
    Anonym (B) skrev 2018-09-04 16:57:15 följande:

De föräldrarna som tillåtit detta borde ha ett rejält fängelsestraff. Fy fan säger jag bara. En fjortonårig flicka ska inte vara gift, och tre års åldersskillnad är mycket i den åldern. Stackars flicka!

Vi får va glada över att det bara var tre års åldersskillnad. Dom flesta brukar ju giftas bort sin sina föräldrars bröder, där kan åldersskillnaden vara 20+.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Wawa) skrev 2018-09-04 16:51:32 följande:
    Så min kusin och hennes barn kommer bo själva då? På familjehem eller??
    Hon är 14 år och omyndig så när hon kommer hit får hon en förmyndare ( god man ) utsedd av kommunen.
    Jag gissar på att hon och barnet blir placerad på ett utredningshem där hon får bo
    och man kollar hur hon klarar att sköta barnet.

Hennes man behöver inte vara orolig, jag antar att i det land dom kommer från så
    är det inte olagligt att gifta sig vid 12-13 års ålder eller ha sex.
    I sverige har vi en lag som kräver dubbel straffbarhet, dvs olagligt i det land där det
    hänt och olagligt i sverige.

• Anonym (Soc)

Problemet är att de alla tre är minderåriga och då måste en särskild god man tillsättas. Flickan behöver grundskola och pojken gymnasiestudier. Om de kan ta hand om barnet på ett bra sätt kommer barnet inte att omhändertas men de behöver bo hos vuxna. Prata med socialtjänsten om idéen med familjehem, det låter vettigt. Eventuellt kommer socialtjänsten att vilja studera om de kan tillgodose babyns behov men då får de bo tillsammans. Prata med socialen och var ödmjuka inför olika förslag på lösningar.

Brottet våldtäkt mot barn är begånget i annat land och det är osäkert om man kan väcka åtal på det. Det viktigaste är att familjen får det stöd den behöver med omvårdnad, studier och att båda får en möjlighet till självständighet när de väl blir vuxna. Kanske måste man stötta båda. Så roligt och enkelt är det inte att bli förälder som tonåring, oavsett om man är man eller kvinna.

• Anonym (H)
    Anonym (Soc) skrev 2018-09-04 19:56:33 följande:

Brottet våldtäkt mot barn är begånget i annat land och det är osäkert om man kan väcka åtal på det.

Så du är så naiv att du tror att han kommer sluta ha sex med henne när dom kommer till Sverige?
  • pyssel
    Anonym (Soc) skrev 2018-09-04 19:56:33 följande:

Problemet är att de alla tre är minderåriga och då måste en särskild god man tillsättas. Flickan behöver grundskola och pojken gymnasiestudier. Om de kan ta hand om barnet på ett bra sätt kommer barnet inte att omhändertas men de behöver bo hos vuxna. Prata med socialtjänsten om idéen med familjehem, det låter vettigt. Eventuellt kommer socialtjänsten att vilja studera om de kan tillgodose babyns behov men då får de bo tillsammans. Prata med socialen och var ödmjuka inför olika förslag på lösningar.

Brottet våldtäkt mot barn är begånget i annat land och det är osäkert om man kan väcka åtal på det. Det viktigaste är att familjen får det stöd den behöver med omvårdnad, studier och att båda får en möjlighet till självständighet när de väl blir vuxna. Kanske måste man stötta båda. Så roligt och enkelt är det inte att bli förälder som tonåring, oavsett om man är man eller kvinna.

Något annat "viktigt" handlar om att familjen kan komma att se annorlunda ut, när möjligheten att välja att inte vara gift blir en insikt hos 14-åringen. (Och även 17-åringen). För att den möjligheten till fri tankegång ens ska öppna sig är det VIKTIGAST att 14-åringen bemöts som en egen individ med egna val, i egna samtal, INTE främst som en del av enheten "familjen". Även att man har utbildning i trolig och förväntad hotbild. Men det är tyvärr en bristvara i många kommuner.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Mamma 14 i scerige