ALM82 skrev 2018-09-03 12:57:20 följande:
Tack alla för svar!
Som förstagångsförälder så är man ju lite oerfaren och jag har alltid undrat. För alla säger ju att det är så viktigt med rutiner, men det fungerar ju inte om man kanske är borta 2 kvällar i veckan. För oss så passar det bra med läggtid runt kl 21, just nu åtminstone, sen får vi se hur det blir!
Testa vad som fungerar, vår son lägger sig alltid mellan 19-19:30 när vi är hemma. Åker vi bort på kvällen vilket vi också gör ganska frekvent, så ska vi vara borta mycket längre än 19:30 då har jag nattat honom antingen i sele hos mig, eller vagnen (tycker sele har fungerat bäst för oss nu medans han ändå är relativt liten) och han har sovit där, vaknat när man sätter honom i bilstolen, men oftast somnat om redan där och sedan har jag kunnat bära honom sovandes till hans säng. Ska vi åka hem hyfsat nära läggtid, innan 20:30, då har jag låtit honom vara uppe till vi ska åka, bytt till pyjamas och gett honom lite välling i bilstolen så somnar han på vägen hem och jag bär sedan in honom i sängen. För oss har det inte skapat några problem, nån enstaka gång har han vaknat och inte velat somna om när vi kommit hem men då har han fått vara uppe nån timme med oss och sen somnat och vi har inte sett det som problem. Jag har väldigt fasta rutiner med både sömn mat under dagen, som jag liksom följer där vi är, han vilar i vagn/sele om vi är iväg och mat kan han ju få där man befinner sig, rutiner för mig iaf betyder inte samma plats + samma tid, utan just samma tid, och tider kan man oftast följa hyfsat vad man än gör.