Inlägg från: Anonym (Tidigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tidigt)

Femminutersmetoden

Jag har med min tvååring kört en modifierad variant av femminutersmetoden där man börjar med 2 min, sedan ökar på med 2 minuter varje gång man varit inne. Fungerar alldeles utmärkt men visst har vi haft bakslag tex vid sjukdom och tandsprickning.

Men de rekommendationer jag läst om är att man INTE ska börja med dylika metoder innan barnet är så stort att det äter fast föda som huvudsaklig kost. Dvs vi väntade tills sonen var omkring 7-8 månader innan vi nattade honom med denna metod, eller ens nattade honom alls. Innan dess fick han ligga i babynest i soffan eller så när vi satt framför tvn tills vi själva gick och la oss, och då fick han en flaska och sen somnade han i vår famn innan vi la honom i spjälsängen (i eget rum). Man ska heller inte låta barnet gråta när det är sjukt, eller befinner sig i en ovan miljö, eller har tandsprickning.

• Anonym (Tidigt)
    Solarn skrev 2018-09-02 20:11:48 följande:

Tycker du ska läsa detta brevet om en liknande tortyrmetod.

Länk

Det är långt ifrån alla barn som far illa av sådana metoder. Nu förespråkar jag inte just SHN (jag tycker den metoden verkar lite konstig faktiskt) men den metod jag använder fungerar jättebra, och visar mitt barn att han behöver mig nära så får han min närhet också. Men om man går blint på en metod och inte kan läsa sitt barn så kanske man får så galna resultat som mamman i länken du skickade. Så har inte vi det. Vi har ett harmoniskt och lyckligt barn som nöjt somnar på egen hand i sin egen säng med en glad vikning och ett hejdå när vi lämnar rummet. Tack vare att han vet att vi är där och kommer och stoppar om och hittar nappen om han skulle vakna. Men vi kommer alltså in, vi stannar inte kvar. Och det är han ok med.

Att hävda att jag torterar mitt barn är bara elakt och det stämmer heller inte (vilket jag borde veta bättre än du), dessutom har du inte med att göra hur jag väljer att natta mitt barn.

Nu ska jag fortsätta kolla på filmen vi har satt på. Ha så kul medan du ligger i ditt barns säng och väntar på att hen ska somna för kvällen, men sluta skriva hatiska inlägg till folk du inte känner.
Svar på tråden Femminutersmetoden