• UndrandeSökare

Embryo donation för singlar?

Evylina - Ja det stämmer, AvaPeters babygaranti gäller endast 4 insättningar med 1 embryo vardera. Får man 1 barn så är pengarna borta och man får inte fler försök. Vill du sen ha syskon så har du inget i frysen utan måste börja om från ruta 1.

Det var därför vi valde embryodonation i Riga istället, där får man behålla alla ägg själv från ett äggplock, och vi har nu 5 embryon kvar i frysen.

• UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-02 16:08:30 följande:

Ja tack undrande! Jag tvekar verkligen nu, jag vill ha en backup för syskon och inte börja om. Ska faktisk göra som du gjorde och börja chatta med någon av koordinatonerna imorgon efter jobbet. Hur mycket hjälp med olika mediciner får man på AVA riga? Tänker alltså utöver de vanliga "ivf hormonerna"? immunbehandling etc? På AVA Clinic ST petersburg verkar de ge en arsenal med saker ifall jag har förstått det rätt enligt folk som gått hos dem och "Jag Vill Ha barn" podden. Jag vill ha allt jag kan få när jag väl försöker, bara optimera så att det lyckas!

Tittar nu också på kliniker i Tjeckien igen. Någon som hört talas om Arleta? Har varit inne på deras sida men hittar inte någon prislista över deras olika paket eller om de behandlar singlar. Tror jag har tillbringat mest tid med att leta kliniker och läsa om olika erfarenheter hos folk som genomgått äggdonation/embryodonation än att leva den här helgen :/ 

Men är evigt tacksam för er input!! 

Passa gärna på att chatta med Veronika, hon är bäst. (Katarina kan vara lite virrig tycker jag). De turas om att chatta med nya personer olika dagar, och den man börjar chatta med, får man sen som sin kordinator. Jag hade hört gott om Veronika från andra tidigare, så därför såg jag till att börja chatta med henne .

Avaclinic kan erbjuda immunmediciner om du vill ha det men de gör ingen immunutredning. Jag hade gjort immunutredning i Aten hos Dr D innan så jag scannade in pappren jag fått från honom och mailade till Riga.

Men om du misstänker att du har immunproblem så råder jag dig att göra en immunutredning i London eller Aten isåfall, så att du har en immunläkare som sköter om din immunproblematik och medicinering. Dr D tar blodprover och skickar till ett speciallabb i USA för analys. Sen får man en personlig behandlingsplan utifrån de saker som proverna visar. Han medicinerar med Intralipiddropp, kortison, Fragmin och Trombyl, men vissa patienter behöver starkare saker som Neupogen, Humira eller annat.
  • UndrandeSökare

Evylina- Jo, kemiska graviditeter räknas också som missfall. Jag har haft 6st missfall, varav 2 var ofostriga (i v.10 och i v.11), 1 kemisk i v.5, och 3st MA (missed abortion). Efter 3 missfall kan man få göra en missfallsutredning genom Landstinget. Det går på högkostnadsskyddet. Vi gjorde en missfallsutredning i Sverige, men tyvärr hittades inga fel, för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta

Efter missfall nr 4 hittade jag Atentråden här på Familjeliv. Superbra tråd! " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Och vi åkte till Dr D på Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Det visade sig att jag har en koagulations sjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall. Fick behandling med Intralipid, Fragmin, kortison, trombyl men missfall ändå (nr 5).

Vi reste då till Riga och fick där göra Sperm dna fragmentationstest och det visade sig att trots att vi lätt blir gravida naturligt, så var spermierna för dåliga för att det skulle bli levandr barn. Så vi gjorde dubbeldonation med PGS. Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades, alla levde på dag 3, och på dag 5 gjordes PGS på 8 blastos och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå (ofostrig graviditet, kom ut i v.11).

Eftersom embryona var normala kromosommäsdigt så visste vi att det fanns fler immunproblem att hitta.

Vi reste då till Dr Gorgys klinik för en ännu större immunutredning än den i Aten. Den visade att jag har för låga LAD-nivåer. Det är antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar. Behandlingen är LIT. Det är immunvaccinering med vita blodkroppar.

Utredning hos Dr D i Aten kostar ca 20.000kr

Utredning hos Dr Gorgy i London ca 35.000kr.

• UndrandeSökare

Evylina- Immunproblem yttrar sig i att man har svårt att få barn, endera bara får minus eller får missfall.

Vissa får ett barn och får sen svårt att få fler barn, medan andra har redan svårt att få första barnet.

• UndrandeSökare

Virpan - Stina är gravid i v.32 efter embryodonation hos Avaclinic i Riga, hon får sitt andra barn om 2 månader.

• UndrandeSökare

Evylina- Om du vill veta mer om immunförsvaret och graviditet, så kan jag tipsa om boken " is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Den finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Jättebra bok, alla i Atentråden läser den.

Den berättar om alla olika sätt som immunförsvaret kan krångla vid graviditet och vad man kan göra åt det.

Mycket tveksamt om den finns på biblioteket, men den kostar ju bara ca 200kr hos nätbokhandlarna. Köp och läs den.

• UndrandeSökare

Evylina- Jag har hört om en kvinna som blev nekad babygarantin i Ryssland pgr av att hennes livmoder var formad som en 3-vägskorsning, dvs det är mycket svårt för embryon att fastna då.

Så det är inte alla som får deras babygaranti.

• UndrandeSökare

Evylina- Nej, eftersom du är 43år så är det ingen idé att slösa bort mer tid och pengar på insemination eller fler ivf med egna ägg. Då är embryodonation nästa logiska steg.

Ja, hos Avaclinic kunde jag köpa alla mediciner på plats och de kunde också skicka EU-recept som man kan lösa ut på apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.

Vi reste till kliniken först en gång för att göra sperm dna fragmentationstest, göra vul och eftersom allt såg bra ut så satte de nedregleringssprutan i skinkan på mig och jag köpte på mig medicinerna. Sen reste jag över ensam med båten för insättningen.

• UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-04 17:44:51 följande:

Tack undrande! nej jag har förstått det. Det får bli dubbeldonation/embryoadoption för mig :) kollar Spanien och IVI klinikerna nu efter tips från Stina. Kan inte hitta någonstans på sidan ifall de behandlar singlar så jag skrev ett mail till dem. Får man fråga vad mediciner går på ett ungefär? frågar så mycket då jag försöker lägga upp en budget så att jag kan börja planera detta. Har bestämt att jag kör i december och måste därför se hur jag gör med ekonomi :) jag är så tacksam över er som skriver och svarar och delar med er av era erfarenheter! Vad hade jag gjort utan er!!! 

Priser på mediciner beror på vilka mediciner du ska ha, nedregleringsspruta 1st, ödtrogentabletter och Lutinus eller Utrogestan (progesteron) kommer du ju behöva. Men resten än indivifuellt. Jag vet inte vad mina mediciner från Riga kostade för allt ingick i fakturan som sambon betalade. Men om du löser ut mediciner på EU-recept i Sverige så kan du kolla på www.fass.se och söka på medicinnamnen så ser du ordinarie priset utan rabatter/högkostnadsskydd (det är detta pris man betalar för varje förpackning med EU-recept).
  • UndrandeSökare

Evylina- Det är omöjligt att säga hur mycket medicinerna kommer kosta. Priset på mediciner varierar väldigt mycket från klinik till klinik. De använder också olika mediciner, Ryssland använder tex Progesteronsprutor man får sätta på sig själv i muskeln i rumpan en varje dag och dessa sprutor finns EJ i Sverige, så dem måste du köpa i Ryssland. Så då måste du kolla priset med den ryska kliniken. Så du måste först bestämma dig för vilken klinik du ska välja.

Svar på tråden Embryo donation för singlar?