• Kakan888

Embryo donation för singlar?

Hej!
    Jag är också på väg mot embryoadoption. Är singel, 41 år och gjort tre inseminationer i Danmark varav ett försök tog sig men slutade i missfall, samt ett ivf-försök nu i somras. Tänkte göra ett till ivf-försök nu i höst och sen går jag nog vidare till embryoadoption. 
    Jag har varit på ett seminarium med AVA clinic i St Petersburg (jag bor i Stockholm) samt en privat konsultation. De har ett paket (som någon nämnt här tidigare) med baby-garanti. Har det inte fötts ett levande barn efter 4 försök så får du 80 procent av pengarna tillbaka.
    Det finns en podd som heter "Jag vill ha barn" som jag kan tipsa om. En av kvinnorna som har podden åkte till Ryssland för embryoadoption så genom hela podden får man följa henne (bland andra samtalsämnen) från singel och barnlös till nu höggravid. Du kan även googla info om hennes resa; Cilla Holm. Har varit artiklar om henne i bla DN.
    Jag hörde också att detta ska bli lagligt i Sverige till årsskiftet men är tveksam till Sveriges åldersgräns, vad den kommer bli då, den i de flesta fall är mycket mindre generös än utomlands. Någon som vet nåt?

• Kakan888
    Evylina skrev 2018-09-01 13:42:20 följande:
    Hej Kakan, tack så hemsk mycket för tipset, jag har strecklyssnat nu sen jag såg det du skrev. Gråtit en skvätt också. Tror inte heller att åldersgränsen blir hög utan blir förmodligen som IVF och äggdonation, alltså 40 år :/ som de säger i posen, sjukvården hjälper tydligen inte de som behöver det mest :(

Jag har också tittat på AV clinic St petersburgs olika paket och de har nån med babygaranti som kostar 11900 euros, vilket ger drygt 125000 svenskar. Det är mycket pengar.... Jag får nog gå till deras seminarium i Köpenhamn och prata direkt. Tänker att de anpassar paketen efter varje persons behov och de priserna kan stiga, skulle jag tro.  :) jag funderar på att köra igång till november eller december. När tänkte du göra IVF? hade varit kul om vi kunde följas åt
    Ja den podden har varit ett litet stöd för mig i allt det tuffa. Hennes berättelse gav mig också kortare sträcka i huvudet till att överväga embryoadoption än jag annars haft tror jag, om du förstår vad jag menar. Har också lyssnat på alla avsnitt av podden "ruvar-podden" om du vill ha mer tips. Även om det är två kvinnor i tvåsamhet som gått igenom behandlingarna kan man känna igen sig väldigt mycket. Finns även ett avsnitt där de intervjuar boxaren Åsa Sandell som gjort äggdonation och även skrivit en bok om detta, mycket bra. 

Ja jag tror också att priserna kan gå upp mot närmare 200000. Men om man tar endast en behandling verkar det kosta närmare 70-80000, jag har så svårt att tolka deras priser? Fick ett mail av dem idag att de ger 10% rabatt om man gör en behandling i december och betalar innan sista oktober. 

Jag tänkte köra igång ivf om ca tre veckor, och följs jättegärna åt. Embryoadoption blir då eventuellt i decmber/januari. 
  • Kakan888
    Evylina skrev 2018-09-02 14:57:44 följande:
    Hej Kakan, tack så mycket! Jag behöver alla tips om poddar, böcker, artiklar, allt som ska göra detta besluta enklare och ge mig stöd mitt i eländet. Det är bara så mycket tuffare som singel, ingen att bolla med. Mina vänner har barn eller är lyckliga singlar, så jag har inte många att prata med. Den enda jag pratade om allt detta med var sambon, men nu finns alltså inte det alternativet längre :(

Håller alla tummar att du ska slippa embryo adoption och att du lyckas med denna sista IVF, om inte så blir jag gärna en stöd och någon att bolla idéer med!
    UndrandeSökare skrev 2018-09-02 14:35:12 följande:

Boken av Åsa Sandell handlar om äggdonation i Riga och boken av Marie Granmar handlar om embryodonation i Ryssland.

Åsa och hennes man Per fick sen dottern Vera och Marie fick också ett barn.

Granmar började sin process att skaffa barn som singel, men hittade senare en man som hade barn sen tidigare förhållande, under tiden som hon höll på med sin skaffa barn process.

Båda böckerna är intressanta och värda att läsa.

Vad kul att se att du kommit så långt i den planerar-process! Blir taggad att börja jämföra priser och kliniker även jag, var bara så inställd på att ta Ava St Petersburg pga att de hade babygaranti och seminarium i min hemstad, men det är nog lönt att kolla upp några fler innan beslut tas. 
    De har iaf bokat in mig på ett psykolog-samtal via chatt på söndag, så det blir ju intressant... (speciellt då jag inte är superbra på engelska...).
    Håller med om att detta är tufft som singel, ingen som riktigt förstår en även om alla vill väl och försöker. Jag påbörjade också denna process med krossat hjärta så jag vet vad du pratar om. Känns så skönt att bolla med någon i samma situation och även ta del av er andra proffs med era erfarenheter och råd Glad
Svar på tråden Embryo donation för singlar?