• Stina14

Embryo donation för singlar?

Hej Evylina!

Jag är singel och har genomgått 3 misslyckade ivf försök. Därefter testade jag embryodonation på AVA Riga, det lyckades och jag är nu gravid i vecka 32. Du får jättegärna skriva till mig!

Kramar

• Stina14

Tack, jo det lyckades direkt. Jag gjorde färskförsök och satte in ett femdagars. Nu har jag många kvar i frysen också men det blir en senare fråga. Jag har en dotter sedan tidigare, hon fyller 9 år i november och har en högst närvarande pappa så detta blir ett nytt äventyr för mig (och henne!).

Jag är väldigt nöjd med AVA Riga. Så klart det är lätt för mig att säga så här med facit i hand eftersom det gick bra men måste säga att hela processen gick väldigt smidigt från första Skype samtal till besöket i Riga. De är mycket proffsiga och jag har jag inte läst något negativt om kliniken. Jag flög från Göteborg och det var lätt att ta sig till stan från flygplatsen. Jag valde att bo på ett hotell nära kliniken men hade en kväll och en dag i Riga för att göra det hela lite roligare.

Polen har jag en vän som var på väg till men bytte efter massa strul. Hon åkte också till AVA Riga.

Jag har fortfarande mycket tankar och känslor gällande att det är en dubbeldonation. Ibland blir jag rädd och orolig hur jag ska känna när barnet är här, kommer jag känna likadant som för mitt stora barn? Men lika ofta känner jag bara glädje och en enorm tacksamhet att möjligheten finns. Och dessutom är jag väldigt nyfiken!

Inboxa mig gärna om du har fler frågor så svarar jag gärna!

Evylina skrev 2018-08-30 09:37:39 följande:
    Oj Stina ja jag vill veta allt!!!! Grattis till graviditet :) du lyckades alltså direkt? :D vilket av deras program valde du?

Jag kikar även på Tjeckien och Polen. Någon som vet något om dessa? För en Skåning är ju Polen jättesmidig :) och det går billiga flyg till Prag så det är också från Kastrup så det är också ett alternativ :)
    Virpan skrev 2018-08-30 02:25:42 följande:

Jag är gravid i vecka 11 nu. Fick missfall i höstas, också efter äd. Innan har jag gjort 3 ivf med pgs men blev inte gravid. Jag har inte jämfört priser så vet inte om de ligger högre än andra kliniker. Jag är väldigt nöjd iaf. Det verkad svårt med Ryssland först, men tycker det går väldigt smidigt. Det är enkelt att få visum och kliniken är hjälpsam även med praktiska saker. De brukar ha seminarium där man får träffa läkarna och diskutera sina chanser. Tror att de har i Köpenhamn i september, du kan kolla på deras hemsida. Det brukar vara Dr Olga som håller i det.

Tack Virpan och grattis till graviditet! Jag såg att de skulle komma till Köpenhamn och det var lördagen den 22/9 och då kunde jag så jag åker nog över och lyssnar. Ojdå, med PGS utan att bli gravid? Känns som om att bra pgs resultat ska vara ett "säkert" kort, men tydligen inte alltid...
  • Stina14

Jag vet att många är nöjda med Veronika men vill tillägga att jag haft Katerina som min kontakt från dag 1 och är väldigt nöjd med henne också!! Hon är supersnabb att svara och väldigt tålmodig med alla mina tusen frågor som jag skickat...

UndrandeSökare skrev 2018-09-02 16:36:59 följande:

Passa gärna på att chatta med Veronika, hon är bäst. (Katarina kan vara lite virrig tycker jag). De turas om att chatta med nya personer olika dagar, och den man börjar chatta med, får man sen som sin kordinator. Jag hade hört gott om Veronika från andra tidigare, så därför såg jag till att börja chatta med henne .

Avaclinic kan erbjuda immunmediciner om du vill ha det men de gör ingen immunutredning. Jag hade gjort immunutredning i Aten hos Dr D innan så jag scannade in pappren jag fått från honom och mailade till Riga.

Men om du misstänker att du har immunproblem så råder jag dig att göra en immunutredning i London eller Aten isåfall, så att du har en immunläkare som sköter om din immunproblematik och medicinering. Dr D tar blodprover och skickar till ett speciallabb i USA för analys. Sen får man en personlig behandlingsplan utifrån de saker som proverna visar. Han medicinerar med Intralipiddropp, kortison, Fragmin och Trombyl, men vissa patienter behöver starkare saker som Neupogen, Humira eller annat.

• Stina14

Ja, heja på alla starka kvinnor som kämpar så. Jag hoppas att ni alla når era mål. Är ödmjukt medveten om att min längtan är annorlunda då jag har ett barn sedan tidigare. Sekundär barnlängtan kan vara extremt tärande och smärtsam men utgången blir ju så olika, för även om jag inte skulle lyckas nå min längtan om ett syskon har jag ju alltid mitt barn. Ville bara skriva det och skicka styrkekramar.

Evylina skrev 2018-09-02 20:35:24 följande:

Men shit, 11 år av kamp! Vilken stark kvinna du är, imponerad! Men håller tummarna hårt för denna lilla som du bär på nu! Vecka 11 är ju snart vecka 12 då det i princip inte kan hända så mycket? Men förstår att du inte ropar hej än med din historik. Jag har jättesvårt att vilja nu! Ja jag såg att de har vanliga paket med olika antal ägg. Skulle du rekommendera detta? Ingår PGS då? Låter bra att de ger en så mycket mediciner, som ovan sagt, jag tar allt jag kan få!Har faktisk ingen aning om jag har immunproblem, läst i några trådar att det visar sig genom att man ofta får missfall. Jag har ju fått tre kemiska graviditeter när jag blev gravid naturligt, men har ingen aning om detta berodde på immunproblematik.... Det är ju inte missfall då sa min fertilitetsläkare. Tänker att jag skulle vilja göra det, men kan inte rent ekonomisk. Vad kostar alla dessa utredningar typ? Tacksam för svar och tycker att du också är en superstråk kvinna som kämpar så! Blir så inspirerad av er! Men trist att vi miste gå igenom detta. önskar inte ens min värsta fiende att gå igenom detta hemska!

:(

• Stina14

Tack snälla! Så tacksam nu att jag kämpade på. Känns lite ensamt ibland bara så det är skönt att läsa era historier här. Heja, heja!

Virpan skrev 2018-09-03 02:45:32 följande:

Åh vad roligt, det hade jag missat. Stort grattis Stina! :)

• Stina14

Jag känner till singlar som varit där men kanske inte alla kliniker (de finns ju i flera olika städer i Spanien!)

Evylina skrev 2018-09-04 17:44:51 följande:

Tack undrande! nej jag har förstått det. Det får bli dubbeldonation/embryoadoption för mig :) kollar Spanien och IVI klinikerna nu efter tips från Stina. Kan inte hitta någonstans på sidan ifall de behandlar singlar så jag skrev ett mail till dem. Får man fråga vad mediciner går på ett ungefär? frågar så mycket då jag försöker lägga upp en budget så att jag kan börja planera detta. Har bestämt att jag kör i december och måste därför se hur jag gör med ekonomi :) jag är så tacksam över er som skriver och svarar och delar med er av era erfarenheter! Vad hade jag gjort utan er!!! 

• Stina14

Jag vet tyvärr inte heller hur mycket medicinerna kostade totalt men jag fick allt på högkostnadskortet så kollade inte så noga...

UndrandeSökare skrev 2018-09-04 20:07:14 följande:

Evylina- Det är omöjligt att säga hur mycket medicinerna kommer kosta. Priset på mediciner varierar väldigt mycket från klinik till klinik. De använder också olika mediciner, Ryssland använder tex Progesteronsprutor man får sätta på sig själv i muskeln i rumpan en varje dag och dessa sprutor finns EJ i Sverige, så dem måste du köpa i Ryssland. Så då måste du kolla priset med den ryska kliniken. Så du måste först bestämma dig för vilken klinik du ska välja.

• Stina14

Ryssland har jag förstått ger mycket mer medicin än tex Lettland och om medicinen inte ens finns att tillgå i Sverige blir det ju dyrare. Hmm, svårt att planera budget förstår jag. Men som sagt kanske du kan få en prisuppgift av klinikerna?

UndrandeSökare skrev 2018-09-04 20:07:14 följande:

Evylina- Det är omöjligt att säga hur mycket medicinerna kommer kosta. Priset på mediciner varierar väldigt mycket från klinik till klinik. De använder också olika mediciner, Ryssland använder tex Progesteronsprutor man får sätta på sig själv i muskeln i rumpan en varje dag och dessa sprutor finns EJ i Sverige, så dem måste du köpa i Ryssland. Så då måste du kolla priset med den ryska kliniken. Så du måste först bestämma dig för vilken klinik du ska välja.

• Stina14
    Evylina skrev 2018-09-05 08:43:43 följande:
    Tack undrande! det ska jag :) kommer ju att träffa de på seminariet och sen ska de ringa mig fredag :) får se hur mycket immunmedicin det blir om än någon. Får ta beslutet i diskussion med kliniken, även om jag känner att jag skulle vilja ha allt så att man får all hjälp man kan få, så är det ju kliniken som vet bäst :)
    Stina14 skrev 2018-09-04 20:19:49 följande:

Ryssland har jag förstått ger mycket mer medicin än tex Lettland och om medicinen inte ens finns att tillgå i Sverige blir det ju dyrare. Hmm, svårt att planera budget förstår jag. Men som sagt kanske du kan få en prisuppgift av klinikerna?

Jepp det ska jag, tack Stina!! JA jag får göra så :) Budgeten får bli att leva på nudlar och hårt bröd i några månader för att spara så mycket som möjligt. Vem vet kanske jag lyckas spara så mycket att jag tom får lite pengar över till en miniresa om det går åt helskottas ;)Men tack Virpan! det låter ju kanon att man kan få dessa billigare i Ryssland och i samband med seminarierna! De är ju här varannan månad verkar det som och nu är de här i september och då gissar jag att de kommer hit igen i nov. perfekt ifall man ska sätta igång i nov/dec :)

Tack igen tjejer på allt input! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower} Ni är till mycket hjälp, nu är det bara att gå vidare med klinikerna och fråga tusen saker. Ska skriva en lista över saker jag undrar över nu när jag hat mer kött på benen!! 

Du får gärna ringa mig om du vill prata mer! Jag är ingen expert på mediciner osv (då har du bäst hjälp av de andra här!!) men jag är bra på att peppa och prata känslor kring hur det är att göra resan som ensamstående, tankar kring gener och allt annat som kan tänkas snurra runt i tankarna :) Jag skriver mitt nummer i mailen!
  • Stina14

Gött!! Heja dig! Värsta tiden är funderarstadiet men nu närmar du dig, skönt!

Jag hade mycket kontakt med den svenska koordinatorn för St Petersburg innan jag till slut valde Riga. Hon är stationerad i London och var bra och tålmodig.

Evylina skrev 2018-09-07 13:09:38 följande:

Hej Tjejer!! Nu händer det saker!

Har pratat både med ST Peterburg och AVA Riga, eller ja inte pratat med Riga men chattat. Fick Veronika och hon var snäll och informerade en massa och hon bokade in mig på en webinar, där man lyssnar på info om donorpaketet och behandling. Så bra det känns! Nu har jag gått vidare från planeringsstadiet till "doer" stadiet. Spanien har ringt mig två ggr i veckan men jag har varit på jobbet. Skrev till de ifall de inte kunde antingen bestämma tid när de ringer eller skriva email. Svårt att svara och prata om sånt på jobbet ju plus att det tar nog mer än 20 min och jag kan inte bara gå iväg på privat samtal så länge.

Jaja jag är fortfarande osäker vilken av dessa kliniker jag tycker verkar bäst, har fått bra intryck av båda. Tanker att jag ska gå på AVA scanfert (ST.Petersburg)  seminarium och sen bestämma mig. Sen också se vad Spanien har att säga. Men är så glad att jag äntligen kommit loss!

• Stina14

Nej, den varianten kände jag inte till!! Det låter som en bra plan att köra igång i november, då har du lite tid att jämföra och utvärdera klinikerna, det viktigaste är ju att det känns bra för dig!

Evylina skrev 2018-09-07 13:30:18 följande:

Ja! Tack Stina :D  Det var henne jag pratade med, jag ville veta mer om deras "egna ägg och donatoräggpaket", har ni sett att de har en sådan? Det innebär att man får göra en cykel med egna och om det går åt pipsvängen, gör man nästa cykel med donatorägg. Hon sa att för att få göra detta kollar de på mina tidigare resultat och AMH så de kan lika gärna säga nej det går inte med egna ägg, men det gör VERKLIGEN inget om det är så, för nu har jag kommit till det stadiet där donatorägg eller egna ägg, gör inget bara jag kommer vidare. Men det skadar ju inte att kolla sina chanser ju :)  Jag vet ju inte ifall exets simmare var dåliga då vi aldrig fick de testade ordentligt. Han hade många som såg onormala och många sega, men vi fick reda på att det var nog då han hade många miljoner och att det då finns alltid några normala. Hade han däremot haft denna resultat och haft få, så hade det absolut varit ett problem. Så sa dem iaf.

Men ja, får se vad Spanien säger, de har faktisk också babygaranti läste på deras hemsida, ifall jag inte har uppfattat det fel. Men ja, skönt att koman igång! Kan vara så att jag om allt går väl, kör igång i november om det blir Riga (det har jag råd med) eller december om det blir St petersburg (där måste jag ju honan spara ihop lite mer).

• Stina14

Jag känner en tjej som varit på IVI Alicante :) 

Evylina skrev 2018-09-12 13:50:01 följande:

Hej igen! Nu har jag pratat med IVI Valencia och de verkar så proffsiga! Jag som nästan var inne på AVA Riga börjar tycka att IVI Valencia är ett bättre val! Deras paket med äggdonation garanterar en livsduglig blastocyt, och blir det fler får man dessa också. Tyckte det lät superbra, de sa att det blir ofta fler blastocyter, men att de bara garanterar en så klart. Priskillnaden med AVA Riga är inte så stor typ 400 euros. Fanns en "nackdel" och det är att man måste åka dit på en fullständig hälsokoll då de tittar på allt och ¨åtgärdar saker som behöver åtgärdas och då får man mediciner med sig hem. Sedan sker allt härhemma tills man ska ner för insättning. 

Letade efter gamla trådar här på familjeliv om Spanien, men hittade bara gamla. Så om någon nyligen varit i Spanien hos en IVI klinik: skriv och berätta om dina upplevelser! Behöver lite info och gärna lite upplevelser från andra som varit där innan jag tar ett beslut. Tack {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Embryo donation för singlar?