Inlägg från: Anonym (Familjerätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Familjerätt)

Kommunikationssvårigheter och hot

Anonym (Vad göra?) skrev 2018-10-16 13:28:17 följande:

Hur gör man om han vägrar skriva på umgängesavtal? Då påverkas både min vardag, barnens vardag och teaterman familjens vardag.

Har du föreslagit att ni ska skriva avtal och har han sagt nej?

Vill han inte så skulle jag föreslå samarbetssamtal. Du får då hjälp att förmedla dina åsikter och soc kan hjälpa honom förstå vikten av att att enas.

Dolt i detta bör förmedlas, men inte utryckas, att kan ni inte nå till en överenskommelse så får domstolen fatta beslut avseende detta.

Är han inte missnöjd och bråkar om umgänget i det stora hela så kommer han inte vilja gå igenom en domstolsprocess. Kanske får du kompromissa och föreslå längre på söndagarna så att han känner att han inte bara styrs av vad du anser. För att ge efter med ytterligare tre timmar är bättre än att dra allt via domstol som ändå i slutändan kanske anser att överlämning skall ske via skola med lämning på måndagsmorgonen för att undvika era konflikter. Välj dina strider och hitta vägen med minst konflikter.
  • Anonym (Familjerätt)

Du behöver göra allt du kan för att hitta en lösning. Samarbetssamtal via socialtjänstens försorg kan man få även i Göteborg. Föreslår du det är du samarbetsvillig till en lösning. Sedan kan samtalet också mynna ut i att soc/aktör på soc begäran får en förståelse för er situation.

Att gå till domstol enbart för att han inte följer vad du anser är riskabelt. Objektivt har han ju också en åsikt. Lika värd i domstolens ögon. Är du villig till att sätta barnen i en jobbig tvist med hembesök, utredning etc och riskera att domstolen dömer, såsom ofta blir, att alla överlämningar skall ske via skolan pga att ni inte kan samarbeta? Då blir det inte såsom du önskar ändå.

Fundera, vad är ditt mål. Hur kommer jag lättast dit? Hur mkt kan jag kompromissa för att undvika att saken eskalerar? Barnen vill ha enklaste konfliktfriaste lösningen. Och ja, som förälder får man kanske bita ihop, sätta sig mittemot mannen som beter sig illa mot en för att hitta en lösning för barnens skull. Det handlar om överlämningar. Riskera inte en stor konfliktfylld process där barnen kan komma att känna av allt som sker. Bara mitt tips till dig dock.

Är det inte möjligt att undvika en process, se då till att ha agerat korrekt innan, sökt samförståndslösningar, gjort problemen synliga för tex soc, ansträngt dig utåt att samverka.... etc. Förhoppningsvis hittar ni lösningen på vägen.

• Anonym (Familjerätt)

Förstår, har du försökt och han inte dyker upp....ja då har du gjort vad du kan.

För att förtydliga så är familjerätten en del av soc. Slarvar ibland och skriver bara soc....

Om barnen blir påverkade av detta, vilket dom blir då dom inte får förutsägbarhet när och hur dom ska tillbaka till dig så bör soc kunna kalla till samtal kring detta. Men det är inte alla soc som tänker så utan hänvisar föräldern till domstol istället.

Väljer du att gå via domstol, hör med pappan först om inte han tycker det är bättre att enas och skriva avtal än att ni ska sätta barnen i en process med utredning mm.

Väljer du att stämma så kan du yrka på antingen bara reglerat umgänge eller både vårdnad och umgänge. Tänk dock på att domstolarna oftast anser att överlämningar skall ske via skolan när föräldrarna har samarbetsproblem. Därav vad jag skrev tidigare till dig om att kanske ge efter lite och föreslå sön kväll istället, även om det inte blir optimalt enligt dig, för att slippa process och skolöverlämning. Kanske kan ett sådant förslag också lätta upp det något mellan er? Eller kan skolöverlämning kanske vara att föredra för barnen så att dom inte känner av era oenigheter lika mycket? Annars är det bara att välja, fortsätta som det är nu eller ta chansen via domstol.

Svar på tråden Kommunikationssvårigheter och hot