• Näng

Tobak och körkort

I vår familj får barnen sina körkort betalda om man ej börjar använda tobak. 21åringen inga problem och 19åringen började nu snusa. Nu får han betala tillbaka körkortspengarna. 12000kr. Det finns tre yngre syskon med i bilden. Vad tycker ni om upplägget och hur har ni gjort?

• Svar på tråden Tobak och körkort
  • Näng
    Sandraberg skrev 2018-08-26 09:54:28 följande:

Jättebra upplägg har reglerna varit tydliga så ser jag inget problem.

Nyfiken på hur ni gör om han slutar snusa nu?

Inget. Bli glada. Reglerna var tydliga.
  • Näng
    gahadas skrev 2018-08-26 09:58:47 följande:

Verkar idiotiskt att få betala tillbaka om han redan tagit körkort. Han är ju myndig.

Skulle han få betala tillbaka om han var 30 också?

Mina föräldrar hade likadana regler, men då att jag inte började använda alkohol och tobak innan jag fyllde 18.

Varför idiotiskt? Ja det hade vi bett om även om han var 30 tror jag. Reglerna är solklara.
  • Näng

Hur många 30 eller 50åringar börjar med tobak? Rolig vinkel! Tror inte vi kommer behöva ta ställning till det. Och när vår tyngsta är 50år så är jag närmare 90år. Då får han ta ansvar själv...

• Näng
    Bestemor skrev 2018-08-28 11:39:37 följande:

Så gjorde jag med.min son. Jag betalde 15 000 kr. Jag tror det är lättare att stå emot grupptryck om de kan säga, att de får körkortet om de inte börjar röka.

Så tänker vi med.
  • Näng
    gahadas skrev 2018-08-28 20:07:51 följande:

Men inget ansvar vid 30!

Börjar de använda tobak vid 30 så lider de troligen av kognetiv sjukt och har blivit av med körkortet ändå. Har större tilltro till dem att göra adekvata val vid 30 än vid 18.
  • Näng
    Richi3 skrev 2018-08-29 09:07:40 följande:

Tummen upp här, kör på som du gör, ni (du och sambo) verkar ha läget under kontroll. Så fortsätt precis som ni gör, varför tveka!?

Tack, jag tvekar ej. Var mest nyfiken på hur andra gör.
  • Näng
    Trädgårdsland skrev 2018-08-29 09:16:02 följande:

Vi har ungefär samma deal här. Men det gäller alla droger. Vi betalar alltså 15 000kr till körkortet om barnet inte röker, snusar, dricker alkohol eller tar andra droger innan körkortet är klart. Sedan gör de som de vill, de är myndiga. Ju senare debut, desto mindre risk att hamna i missbruk. Och större chans att man orkar stå emot grupptryck.

Äldsta är bara 16, så det värsta ligger ju fortfarande framför oss... men än finns inte minsta tendens hos någon av dem att vilja testa. Beror ju också på vilka kompisar man umgås med.

Vi har ej inkluderat andra droger eftersom de är olagliga men tanken är detsamma. Alkohol gäller dock innan 18, missade att skriva det.
  • Näng
    Richi3 skrev 2018-08-29 14:34:00 följande:

Aa okej. Det är lugnt. Som sagt fortsätt som ni gör! Lycka till med de andra små mindre barnen också sen.

Tack!
Svar på tråden Tobak och körkort