Inlägg från: Anonym (Dr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dr)

Blindtarmsinflammation???!

Efter snart en vecka med blindtarmsinflammation har den isåfall troligen gått sönder varvid det bildas en varböld (i annat fall skulle symptomen spontant h gått tillbaka), många gånger har man då feber och sjukdomskänsla, har du det? Typiska smärtor vid blindtarmsinflammation är kontinuerliga sådana som förvärras av rörelse. Nästan alltid föreligger även illamående och/eller kräkningar. Låga buksmärtor hos kvinnor kan dock ofta härröra från de gynekologiska organen och detta är omöjligt att skilja utan närmare undersökning.

• Anonym (Dr)

Utifrån din beskrivning så kan det mycket väl röra sig om en blindtarmsinflammation, så då tycker jag att du skall söka akutmottagningen och inte vänta till VC öppnar på måndag.

• Anonym (Dr)
    Anonym (1177) skrev 2018-08-25 14:28:05 följande:

Ring 1177 och få råd av dom idag, nu,  skulle inte vänta till Måndag för att åka till VC. Dom kan ändå inte göra någonting om det skulle vara blindtarmsinflammation då det oftast måste opereras. 

Jag skulle bli förvånad om de säger något annat än att hon skall åka in, utifrån den beskrivningen kan man inte säga mer utan en klinisk undersökning och provtagning.
  • Anonym (Dr)

Fast misstänker man blindtarmsinflammation, som man mycket väl kan göra utifrån din beskrivning, är det inte att rekommendera att vänta till på måndag. Sök antingen akutmottagningen eller jourcentral idag. Feber är inte obligat ens vid sprucken blindtarm med varböld, så det är ingen garanti.

• Anonym (Dr)
    Annkatrin2890 skrev 2018-08-25 16:18:12 följande:

Skrev till mamma att de blivit värre, fick bara till svar att jag skulle vila och vänta till måndag, har väldigt ont nära/på höftbenet? Det kan dock vara från att sova konstigt men

Du är ju ändå 17 år och kan säkert avgöra själv hur illa det är? Men utifrån din beskrivning så låter det ändå som att du har klar anledning att söka, och kan ju också göra det själv.
  • Anonym (Dr)

Jag är också läkare om det inte framgått av mitt alias, inom kirurgi och träffar och opererar alltså patienter med blindtarmsinflammation ofta i mitt arbete. Feber är som jag tidigare skrev långt ifrån obligat vid blindtarmsinflammation, inte ens vid perforerad appendicit med abscessbildning (dvs då den gått sönder och bildat en varböld) behöver detta förekomma. Jag tycker att utifrån den smärtbeskrivning du ger bör du undersökas akut med denna frågeställning. Visa din mamma denna tråd och vad jag och den andra läkaren skrev, och om det inte är tillräckligt för henne så kan ni alltid rings 1177, jag lovar att de inte kommer våga göra annat än att hänvisa dig till akutmottagningen.

Svar på tråden Blindtarmsinflammation???!