• celiasilver

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

Kawi skrev 2018-10-09 10:13:38 följande:
    Tack :) jag vet precis, efter allt man har gått igenom så litar man inte på någonting i första taget..

Jag har ju haft så stora problem med svullen mage, och igår började det bli outhärdligt. Så jättestor och hård som betong, ser ut att vara i 4-5 månaden och kunde knappt andas, inte sitta/ligga/stå på ett bra sätt pga denna enorma uppsvällda stenhårda jättemage.. svårt att sova också. Ringde kliniken och fick en läkartid idag på morgonen. Hon sa att jag var lite överstimulerad och att de ville lägga in mig direkt, för att tömma mig på vätska. Det Är massor av vätska plus att äggstockarna är som två stora apelsiner i storlek, sa hon.

Så plötsligt liggger jag nu inlagd på ett rum i sjukhuskläder och har fått en port i armen. 10:15 ska jag in på tömning...
    Men fy, stackare jag hoppas du kryar på dig. Överstimulering är nog inte det roligaste. Inte undra på att du mått dåligt.

Hur gick tömningen? Blir du kvar länge? Har de sagt något annat

Krya nu, Massa kramar
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-09 20:07:46 följande:
    Hej jag har läst att ivf kliniken vill göra vul ca v 8. Jag kan inte slappna av trots plus på testet. Läst att det kan vara så att embryon fäster och börjar släppa ut hormoner som visar positivt och sen blir det tidigt missfall. Hur är känsligheten på digitala tester? Tänker nog köpa vanligt test imorgon och se om det blir starkt streck. Så man vet att hormonerna ökar. Jag känner att jag har åldern emot mig när äggkvaliten blir sämre. Har du tagit vanligt test också och se tydligt streck?
    Ah ok, ja då blir det ju lite tidigare. bra det också ifall embryot sitter fel. 
    Jag kan inte heller slappna av trots att det är positivt, undrar om vi ens kommer kunna slappna av alls innan det är dags att få ut lillen. Man är nog lite mer nojjig och nervig vid IVF det är ju trots allt en jobbig process.

Känsligheten skall vara densamma som på vanligt test, clearblue digital läser av hcg vid 25 hcg, sen finns det vissa tester som tex testa tidigt som läser av vid 10. 

De är precis lika bra skillnaden är att de digitala testerna är gjorda för att sträcket eller pluset istället blir en text.

Jag har inte testat med vanlig sticka men är inte heller orolig över att det skulle vara bättre eller sämre. Om du känner att du vill prova med en plussicka så tycker jag dock att du ska göra det :)
  • celiasilver
    Kawi skrev 2018-10-09 21:19:19 följande:

Det gick bra, de tömde ut 7,5 dl, och då tog hon inte allt tydligen. Dock har kroppen börjat producera vätska igen, tror jag, för känner mig nästan lika svullen nu igen, som innan de tömde ut.. Vill helst inte göra fler tömningar för det gjorde verkligen jätteont :(

Usch, nej det lär inte vara det skönaste och antar att det skapar oro och stress också. Är du kvar på sjukhuset? Hur mår du idag?
  • celiasilver
    Kawi skrev 2018-10-10 09:11:24 följande:

Jag fick åka hem igår, så det gick ganska snabbt ändå, ska tillbaka på kontroll imorgon.. Jag mår bra förutom enorm svullnad..  Hur mår du??

Åh vad skönt ändå. Sjukhuset är ju inte det roligaste. Hur är det med magen nu då?
  • celiasilver
    Kawi skrev 2018-10-10 09:14:14 följande:

Jag kan inte heller slappna av... tänker bara att varför skulle det lyckas, typ  Jag har många runt omkring mig som gått igenom flera missfall, jag har aldrig fått något missfall, och tänker liksom att varför skulle jag klara mig..? Så där går tankarna. Har inte testat sedan i måndags utan tänkte hålla mig till fredag nu... 

Hoppas det går att slappna av någonstans under en eventuell graviditet. Kommer bli tokig om jag ska vara så här nojig hela vägen.

Jag kunde såklart inte hålla mig iaf så testade för en timme sedan..... Fortfarande plus nu vecka 2 - 3 :)
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-10 20:42:38 följande:
    Hej , har det redan slagit om till 2-3 v? När har du din testdag? Jag ska testa klinikens test imorgon och meddela kliniken. Om det visar positivt kommer jag testa digitalt i slutet av helgen och se om det står 2-3 v. Orolig att man visar plus och sen är det missfall pågång och hormoner dröjer sig kvar bara. Haft lite småblödningar när jag kissat. Clearblue testet var starkare idag iallafall. Kram
    Japp :) Jag har min testdag den 13/10 dvs på lördag 18 dagar efter äggplock/befruktning.

Om man räknar så är jag i vecka 3 + 4, 15/9 var min första mensdag innan insättning, 25 äggplock och befruktning. 14 dagar efter äggplock kan rälknas som att BIM var 9/10 alltså igår. så det stämmer bra. 

Positivt också att det ökar det betyder att hcg fotfarande är på uppsving, men som sagt inget är ju säkert.
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-10 20:42:38 följande:
    Hej , har det redan slagit om till 2-3 v? När har du din testdag? Jag ska testa klinikens test imorgon och meddela kliniken. Om det visar positivt kommer jag testa digitalt i slutet av helgen och se om det står 2-3 v. Orolig att man visar plus och sen är det missfall pågång och hormoner dröjer sig kvar bara. Haft lite småblödningar när jag kissat. Clearblue testet var starkare idag iallafall. Kram
    Självklart är man orolig för ett plus som blir negativt. Det är ganska vanligt med blodblandade flytningar, kan bero på sköra slemhinnor och skör livmodertapp. Sen finns det ju tristare anledningar. försök att ta en dag i sänder, inte lätt men oron gnager lätt hål på en

kram
  • celiasilver
    Camii80 skrev 2018-10-10 18:11:06 följande:
    God kväll!
    Läser att det är många som både haft äggplock samt ruvning på G de senaste dagarna. Kul!! {#emotions_dlg.flower}

Har själv haft äggplock idag och vi fick ut 12 ägg. Dock en tämligen lite obehaglig upplevelse för min del pga en 2.5cm cysta som sitter lite i vägen vid vänster äggstock. Obestämd Men det gick vägen till slut. Otroligt nyfiken på hur många av äggen som kvalificerade sig till rond 2... Så om allt går som det ska är det insättning på fredag. Annars söndag. Spännande tider vi alla har framför oss!! 
    Hallå!
    Det lät inte kul med en cysta mitt upp i allt, gjorde de något åt den eller lät de den vara. 

Vad roligt iaf med äggen :)  när får du reda på hur det gick med dom?
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-11 07:57:47 följande:
    Jag blöder och hade testdag idag. Använde klinikens test som visade ett väldigt svagt streck. Tog digitalt där det stod gravid 1-2 v. Jag ska ringa kliniken idag men känns inte bra.
    Vad tufft för dig, all denna oro. Vad sa kliniken? Hela den här processen är enormt påfrestande och inte blir det bättre av att inga garantier finns. Jag hoppas iaf at det går vägen för dig.

Massa kramar. 
  • celiasilver
    Kawi skrev 2018-10-11 08:42:32 följande:
    Wow, kul! Jag har lovat min man nu att inte testa igen innan testdag (imorgon), så försöker hålla ut..

Jag mår ungefär som innan de tappade ut vätskan, dvs jag tror att kroppen fyllt på igen. Fruktansvärt spänt och svårt att röra mig och jättesvårt att sova inatt. Läkaren sa att för vissa händer det att vätskan kommer tillbaka, och för andra räcker det med en tömning. Jag ska tillbaka idag på fm på kontroll, så får vi se vad de säger.

Hoppas också det ska infinna sig något slags lugn, om det är så att det här går vägen..? Man är ju jätteorolig hela tiden. Kanske efter v 12 att man börjar känna sig lite lugnare..?
    Ja det känns bra, tror jag? Ärligt talat är det svårt att veta vad jag ska känna. Ena stunden kanske jag vågar hoppas andra stunden äsch det kommer aldrig gå.

Fy vad jobbigt, hur ser det ut idag då? Blev det bara tappning eller fick du vätskedrivande eller dylikt? Hur gick kontrollen?

Jo hoppas kan man ju alltid :/ Efter vecka 12 kankse man blir lite lugnare. Men sen är det ju ialla fall 28 veckor till kvar att gruva sig över. Och själva förlossningen (jag har en enorm förlossningsskräck och vette sjutton hur jag ska lyckas överleva en eventuell sådan). 
    Men efter vecka 12 är det ju iaf lite mindre risk för tråkigheter. Hur tänker du med Kub test etc?
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-11 16:20:29 följande:
    Pratat med kliniken som säger att jag ska ta nytt test på måndag. Blöder inte mycket men det kan ju ändras. Har slutat med lutinus idag och det känns bra. Ska ta det lugnt nu i helgen. Hur går det för dig?
    Det lät väl som et gott råd. Ge inte upp helt än. Försök ta det lugnt och inte tänka alltför negativt (jag vet lättare sagt än gjort)
  • celiasilver
    Camii80 skrev 2018-10-11 19:44:41 följande:
    Nej, de gjorde ingenting och kommer inte göra ngt åt den heller då den inte är farlig på ngt sätt.

Om vi inte hör ngt från kliniken imorgon så får vi reda på det när vi ska dit imorgon eftermiddag för insättning. Annars skulle de ringa mellan 10-12 och då blir det insättning på söndag istället.
    Skönt att det inte var något allvarligt. 

Vad spännande för dig :) Hur känns det?  Vilken klinik går du på? 

Lycka till :)
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-12 11:45:31 följande:
    Godmorgon, jag mår bättre idag. Känner mig utvilad. Blöder bara lite efter jag har kissat, klarrött. Inget som rinner. Jag fick två embryon insatta och när det växer mycket kan det blöda från slemhinnan eller vad det nu är. Vissa kan få fraktur/ ruptur på moderkakan när det växer också. Jag är positiv och slappnar av mer idag. Jag har plussat och är ju gravid:). Bara svårt att fatta det.
    Skönt att du mår bättre och klart du blir oroad och stressad. Värst är när man googlar eller läser andra trådar på familjeliv :/

Precis det kan ha en massa andra orsaker och GRATTIS!!!, du är gravid :) Så roligt och glad för din skull. 

Jag inväntar spänt morgondagens testdag 
  • celiasilver
    Kawi skrev 2018-10-12 11:55:59 följande:

Ja man vet inte vad man ska tro. Jag har testdag idag, och gjorde positivt test igen i morse - ändå vågar jag liksom inte vara glad..? så knäpp man är, efter allt som har varit är jag övertygad om att det inte kan gå vägen. Dum man är! 

Jo det är faktiskt lite bättre idag, och undersökningen igår visade på mindre vätska och äggstockarna var lite mindre svullna, så det kanske är på väg åt rätt håll. Hon undrade om jag ville göra en ny tappning, eftersom hon ser hur mycket det begränsar mig, men ärligt talat vill jag inte det - så jäkla ont det gjorde och sen är vätskan tillbaka igen dagen efter. 

Var det ditt första barn..? Vi har ju en son på snart fyra år sedan tidigare, och jag var verkligen vettskrämd inför förlossningen i början av graviditeten med honom. Men ju närmare förlossningen jag kom, så på något konstigt sätt började kroppen och hjärnan ställa in sig och jag märkte liksom hur min inställning ändrades, plötsligt kände jag mig förberedd och inte alls särskilt rädd. Häftigt hur kroppen kan fungera. 

Vi gjorde KUB-test med sonen, och det var inte för att avbryta graviditeten om något var fel, utan mer för att vara lite förberedd, så kände vi, men det är ju så olika hur man känner.

Grattis :) Visst blir man helt knäpp, vågar inte ta ut något i förskott alls. Men du bär ju faktiskt på en liten nu :) blir det ett tidigt VUL nu då antar jag? Jag har ingen aning hur nästa steg ser ut, jag vet knappt när och var man ska höra av sig om resultatet är positivt efter kliniken. (Jag vet jag låter lite vilsen, men har ju skjutit ifrån mig att det ens skulle komma på kartan så har helt enkelt bestämt vägrat att fundera mer än fram till plusset.)

Uh jag förstår dig, men blir det värre kanske det är en bra ide. Låter ju iaf som det går åt rätt håll. 

Ja det är mitt första, jag har aldrig varit gravid alls tidigare och bara tanken på förlossningen får mig kallsvettig. Jag hoppas isåfall jag får samma upplevelse.

Jo helt sant. Jag är lite tudelad där, jag vill nog gärna göra ett kub test men har ingen aning om på hur jag eventuellt skulle reagera på resultatet. 
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-12 16:08:48 följande:
    Hej började blöda mera idag och det är tidigt missfall. Testade negativt på digitalt. Bara försöka igen. Vi har betalt för tre försök. Kram
    Jättetrist att höra, som sagt nytt försök men tillåt dig vara lite ledsen också en stund. Det är inte lätt att genomgå allt det här.

Kram
  • celiasilver
    Kawi skrev 2018-10-12 21:25:57 följande:
    Jag ringde kliniken idag och de ville boka nästa besök inkl UL 1/11, så det är en bit kvar. Det vanliga efter positivt test är ju att man ringer valfri MVC och bokar tid för inskrivning, men nu sa hon att de vill att man väntar till efter första besöket hos dem (1/11 för oss) innan man skriver in sig på MVC. Så det verkar vara nästa steg :)

Förstår att det känns otäckt med förlossning, jag var livrädd och vettskrämd i början av förra graviditeten. Jag tror man ska ge det lite tid och förhoppningsvis jobbar kroppen på med sitt :) känner man att man är fortsätt rädd och orolig finns ju auroramottagning man kan prata med (heter nog lite olika i olika landsting).
    Jag fick samma besked när jag pratade med kliniken igår.  Jag kommer nog göra ultraljudet på en gynmottagning som ligger där jag bor dock, lite för långt och svårplanerat att åka upp till uppsala igen även om det nog skulle kännas mest bekvämt.

Får försöka ringa och boka tid på måndag.  

Hur mår du just nu? märkt av några symptom?  jag har den härliga lyxen att de senaste dagarna vakna av illamående vid ungefär 06- tiden... Inget jag rekommenderar :/  Annars känns det faktiskt inte mycket alls, gissar att det är därför det tycks så overkligt halva tiden ;)

Jo jag får ta itu med det där, gissar att det också har mycket att göra med den barnmorska man får kontakt med. 
Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF