• mulin

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

regina87 skrev 2018-08-29 20:08:15 följande:

Någon som gör Ivf i Karlstad / Örebro ? Kötid?

Jag och min sambo kommer att få åka dit. Vi väntar på att min ålder ska passera 25, vilket den gör om ett par månader. Hos oss är det för få spermier som är orsaken.. hur långt är ni? :)
  • mulin

Hoppar in! :) kul å läsa å följa andra i liknade situation.

Vi väntar på ivf då sambons spermier är alldeles för få. Väntar dock också på den dryga väntan till att jag ska fylla 25 (är ca 2 månader kvar nu) sen ska vi också få sätta igång direkt. Och vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska vänta mig när vi får kallelsen då jag inte vet vad vi ska göra. Är ganska orolig då jag startade utredningen med min förra sambo då vi ibte fick barn men inget fel hittades, orolig att det ska vara något fel även på mig som de inte kan hitta. Håller tummarna att det går vägen senare i höst/vintern

• mulin

Hur går era tankar inför era ivf-försök? Jag som ännu väntar ivrigt på att få komma igång kastas verkligen mellan förväntan och nedstämdhet. Man googlar och löser forum lite för mycket.. är livrädd att man ska vara En av de stackars kvinnor som aldrig lyckas med att få det efterlängtade pluset trots allt man gjort.

• mulin
    122221 skrev 2018-10-14 10:57:36 följande:

Det är så farligt att läsa alla olika forum ???? jag sprayar med hormoner och inväntar att bli nedreglerad för att plocka ägg.. är nervös med tanke på vad man läser att andra går igenom efter det att äggen plockats ut :(

Ja det är livsfarligt... jag läser massa forum och inlägg om personer det inte funkar för alls, som för att förbereda mig på det värsta.. men hoppas såklart de ska gå vägen. Läste att vi hade samma problem, att mannen har för få spermier, så har vi med. Men jag väntar på första mötet fortfarande. Ska inte iväg förrän i början på december då jag fyller 25 om en månad. Då äntligen får vi påbörja resan efter 3 års väntan på min ålder... ja, man blir nervös. Jag håller tummarna för att du får en bra upplevelse och inte en skräckupplevelse :)
  • mulin

Hej alla! Har skrivit i tråden förut men det var längesen nu. Har väntat på att få åldern inne och ÄNTLIGEN är jag fyllda 25. Var på första mötet förra veckan. Tyvärr hinner vi inte börja i december då det är julstängt. Planen var att börja i januari. Men tyvärr är vi bortresta två veckor i slutet på januari och jag misstänker att jag måste vänta till februari :(. Ni som blivit mer erfarna, hur länge från mens tills man får ta gravtest tar det ungefär? Vi kommer att köra med det korta programmet. Antar det är helt kört för mig i januari när vi är borta i två veckor?

• mulin
    Carinrebecca skrev 2018-12-19 22:10:47 följande:

Jag fick mens 24/11, påbörjade sprutor på mensdag 3, två VUL gjordes under perioden med sprutor och därefter gjorde jag plock 10/12 och insättning 13/12. Så nu är jag ruvare och har testdag först 28/12..Så svaret på din fråga hur lång tid mellan mens och eventuellt grav.test är ju nästan en månad. Skulle tro att det kan bli svårt att tajma in att göra ett försök när ni har planerat att vara bortresta. Men har du tur klaffar det kanske?

tack så Mycket för sitt svar, håller tummarna att su får ett positivt svar den 28e :) . Nej, det verkar nog rätt kört för mig i januari.. beräknad mens i ungefär 5 dagar innan vi reser bort.. nästan så man får lust att avboka alltihopa men samtidigt vill man inte pausa hela livet och inte kunna boka saker längre fram i tiden. Trodde jag skulle hinna göra ett försök innan jul men så vart inte fallet..
  • mulin
    LLW skrev 2018-12-20 11:56:03 följande:

Känner igen mig. Vi gjorde vår första ivf i oktober, den misslyckades och vi skulle behöva vänta en mens innan vi kunde börja igen. Men då hade vi sedan lång tid tillbaka bokat vår bröllopsresa, så det krockade precis med när vi skulle ha kunnat försöka igen. Och nu är det julstängt. Så över 3 månader får vi vänta. Så jävla tungt att bara sitta och vänta på att tiden ska gå.

Vi funderade på att boka om resan, men beslutade oss för att åka. Mitt i allt det här eländet behöver man små ljusglimtar. Om vi dessutom avbokat och sen misslyckats med ivfen hade det varit ännu jobbigare. Så trots att väntan är förjävlig råder jag er att åka och njuta av den tiden. Vi bestämde oss för att lämna allt kring barnlöshet och ivf hemma och lyckades förvånandsvärt bra med det :)

Åh så typiskt det är när saker krockar! 3 månaders väntan är ju så otroligt länge också när man längtar och känner sig stressad. Håller tummarna för er! Glad att ni kunde njuta av att åka bort och bara rå om varandra ett tag.

Min stress ligger nog rätt mycket i att jag så gärna hade velat hinna få en 19-bebis. Några av mina vänner kommer få 19-bebisar och det är alltid roligt att vara lika som sina vänner. Men det börjar se mörkt ut om jag inte får göra första försöket förrän i feb...
  • mulin
    Carinrebecca skrev 2018-12-20 13:34:46 följande:

Ja då blir det nog väldigt svårt, med tanke på att äggutvecklingen ska följas upp. Förstår att du känner dig besviken att ni inte hinner med ett försök innan jul nu när ni har väntat på att få köra igång. Jag hoppas att ni kan åka iväg på er resa, njuta och ladda batterierna för det som komma skall!

Ja men precis! Håller tummarna att cyklarna är väldigt snabba nu så det går att dra igång helst direkt vi kommer hem :) . Hoppas som sagt det går vägen för er! Uppdatera gärna :D
  • mulin
    Carinrebecca skrev 2018-12-22 20:00:49 följande:

Ja verkligen! Vore ju hur perfekt som helst om ni kan köra igång med ert första försök direkt. Kan tänka mig att du är otålig!

Tack! Det ska jag absolut göra. Tycker inte att jag har några symtom alls längre, men ingen mens än iaf! Rd 9 idag.

Otålig är bara förnamnet, men har vant mig vid att vänta då vi startade utredningen när jag var 22 år. Så tre år har vi väntat på att få börja med det här.

Åh, spännande. Man känner ju faktiskt inte alltid symptom så hoppas du är en av dem :)
  • mulin

idag börjar äntligen min första sprutdag på vårt första försök. Kastas mellan att vara pepp och sedan bli negativ. Vet inte vad jag ska förvänta mig. Hoppas på det bästa!

Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF