• LinneaWookie

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

Hej alla! Hjärta

Jag och min sambo hade försökt på egen hand i över 1 ½ år och efter utredning visade det sig att spermaproven var för dåliga. De sa att det visst KANSKE skulle gå efter några år men att chansen inte är så stor. Så vi började ICSI-processen direkt efter klar utredning.

Började utredningen i slutet av juli, och efter tre besök och två spermaprov satte vi igång- Började med sprutorna 1/10, hade ÄP i fredags, och äntligen återföring av ett 4-celligt embryo i söndags e.m. <3 Är nu på RD 2 eller 3 beroende på hur man räknar....återförandet skedde sent på e.m.
    Nu är det bara att vänta i nervositet!!!! Hjälp!
    Har tidigaste TD söndag 28/10 men just den dagen och två dagar framåt är jag utomlands för en konsert- kommer hem på kvällen 30/10 så ska försöka vänta tills dess så min sambo får vara med när jag testar.

Magen är svullen och hård som en fotboll pga Lutinus- har ont i höger äggstock lite då och då och känns som jag har håll. Är också lite tröttare än vanligt....Känns drygt att behöva ta Lutinus så pass länge, men då kommer förhoppningsvis riktiga grav.symptom att ta över så det är väl bara att vänja sig

Kul att följas åt!

• LinneaWookie
    mulin skrev 2018-10-18 12:27:24 följande:
    Ja det är livsfarligt... jag läser massa forum och inlägg om personer det inte funkar för alls, som för att förbereda mig på det värsta.. men hoppas såklart de ska gå vägen. Läste att vi hade samma problem, att mannen har för få spermier, så har vi med. Men jag väntar på första mötet fortfarande. Ska inte iväg förrän i början på december då jag fyller 25 om en månad. Då äntligen får vi påbörja resan efter 3 års väntan på min ålder... ja, man blir nervös. Jag håller tummarna för att du får en bra upplevelse och inte en skräckupplevelse :)
    Det var exakt samma för oss....för få spermier i båda proven vi lämnade in. Det är så fantastiskt att det faktiskt finns andra alternativ...Jag kan inte sluta tänka på att om vi levt för 100 år sedan hade det bara varit kört! 
  • LinneaWookie
    mulin skrev 2018-10-18 12:27:24 följande:
    Ja det är livsfarligt... jag läser massa forum och inlägg om personer det inte funkar för alls, som för att förbereda mig på det värsta.. men hoppas såklart de ska gå vägen. Läste att vi hade samma problem, att mannen har för få spermier, så har vi med. Men jag väntar på första mötet fortfarande. Ska inte iväg förrän i början på december då jag fyller 25 om en månad. Då äntligen får vi påbörja resan efter 3 års väntan på min ålder... ja, man blir nervös. Jag håller tummarna för att du får en bra upplevelse och inte en skräckupplevelse :)
    Ja gud ja, man önskar ibland att man inte läst alla skräckhistorier innan. Jag var skitnervös både för spolning av äggledare under utredningen och självklart för ÄP. Spolningen kändes inte alls och ÄP var ändå långt mycket bättre än vad jag trodde att det skulle vara. Av alla stick kändes bara 2 st...Sen var det ju förstås obehagligt överlag men jag behövde aldrig ens morfinet utan körde bara på lokalbedövningen. Jag hoppas det går smärtfritt och bra för er alla <3 <3 <3
  • LinneaWookie
    LimeLime skrev 2018-10-18 17:07:36 följande:

Så glad!! + på första ivf-försöket (men också väldigt orolig för missfall..)

Åhhhh grattis! Vilken lycka!
  • LinneaWookie
    Jooosen skrev 2018-10-19 11:17:49 följande:

Ruvardag 9. Äl +11. INGA symptom. Magkänslan säger starkt att vår första ivf misslyckats :(

<3 Men så behöver det ju inte alls bara! Tänk så många som blir gravida naturligt och inte känner något alls i början, som blir förvånade sen när det gått en tid.

Själv har jag haft samma symptom sedan jag började med Lutinus, alltså svullen mage och ömma bröst, även väldigt trött. Känns kanske något mindre nu men kan ju lika bra vara för att jag vant mig :-/. Är på RD 6. Självklart är jag också jätteorolig men det är bara att vänta ungefär en vecka till innan jag kan testa....

Håller alla tummar för dig!
  • LinneaWookie
    Jooosen skrev 2018-10-19 14:21:45 följande:
    Ja du har rätt. Känner mig så Depp idag. Vill känna något!! Men bara att vänta ju. Satte de in ett fem dagars? När var din officiella testdag?
    Jag förstår precis <3 Det är ju helt naturligt att vara orolig och känna att det är hopplöst, speciellt när man kommit så långt i processen.
    Jag försöker att inte tänka så mycket nu men tiden går SÅ långsamt och jag vill bara att det ska bli dags för testdag......
    De satte in ett 2-dagars, vi hade bara 3 befruktade, och de satte in ett som var 4 celler.. Får dock lite ångest nu för jag var så på moln när det var gjort så jag uppfattade typ inte om de skulle ringa resterande GÅTT att frysa eller om de skulle ringa om resterande INTE gått att frysa :-/ För de har inte ringt nämligen.

Hur som helst, min officiella testdag är 28/10. Din?
  • LinneaWookie
    Jooosen skrev 2018-10-19 19:19:23 följande:
    Juste 3 befruktade! Du borde ringa dom o fråga? Hoppas de kunde frysa något! Bara rd6 o testdag 28! Du måste ha lång tid emellan. Men jag med iofs. Testdag dagen efter dig men är på dag 9. Uppdatera mig om du börjar känna något mer. Jag könner inte ens av lutinus....
    Ja och vi fick brev i fredags som sa att de fryst in resterande två, så det känns ju bra i alla fall <3 Var så rädd att inget lyckats frysas, och eftersom vi bara hade 3 befruktade känns det jätteskönt.

De senaste 2-3 dagarna har jag haft molvärk som känns som lite svagare mensvärk. Det har jag i och för sig haft de senaste gångerna jag haft mens också, alltså ca 1v innan den kommer....Så det känns inte som något ovanligt. Kände inte av att ägget skulle fäst heller, inga stick och ingen blödning. Men det är ju definitivt inte alla som känner av det, har förstått att det är rätt ovanligt. 
    Ja alltså hon sa till mig att första dagen jag kan testa är 28/10, så jag litar ju på det. Min mens brukar naturligt hoppa tillbaka 2-3 dagar varje månad- cykeln innan senaste kom den 2/8 och i nästa började den redan natten till 29/9, så jag antar att det är därför jag fått så tidig TD, jag vet inte? Men som sagt jag "måste" vänta till tisdag kväll/natt för jag är utomlands söndag och måndag och vill verkligen att min sambo ska få vara med, det känns inte rätt att göra det själv och ringa! Kommer bli svårt detta!!!! Hur mår du idag?
  • LinneaWookie
    Jooosen skrev 2018-10-22 13:44:52 följande:
    Vad underbart!! Då ligger vi lika i allt typ haha!! Ja jaglänner inget! Inga ömma bröst heller. Lite mensvärk imorse som gick över. I en vanlig cykel borde min mens komma idag eller igår. Men lutinus gör ju att den skjuts upp tror jag. Min magkänsla känns dålig dock :(. Känner mig så himla som vanligt :/
    Vi får helt enkelt bara hålla alla tummar och försöka slappna av <3333. Det känns lite hopplöst här med eftersom den här känslan av svag mensvärk är helt normal för mig veckan innan mens.... Det är så lätt att tänka typ "varför SKULLE det funka, när inget annat funkat hittills", men det här är ju ändå ett helt nytt sätt för både dig och mig, och det är förhoppningsvis vår tur nu
  • LinneaWookie
    Jooosen skrev 2018-10-23 10:09:04 följande:
    Hoppas för dig!! Rosa flytningar nu och min vanliga mensvärk... typ tyngkänsla där nere. Fan :(
    Men det är ju inte omöjligt att man blöder litegrann även om man är gravid- speciellt om det bara är rosa flytningar och inte rött färskt blod.... Men du känner ju förstås din kropp bättre än vad jag gör! Jag håller alla tummar för att det inte är vanlig mens <3 

Jag har fortsatt molvärk men väldigt svag....Vill inte testa innan TD eftersom jag vet att jag kommer bli så besviken om det blir neg även om man innerst inne vet att det nog är för tidigt. Brösten är ömma men lite mindre än förut, det var värre under tiden jag tog Gonal-f.... Så who knows.... Är på ruvardag 10 nu.
  • LinneaWookie
    Jooosen skrev 2018-10-23 12:54:34 följande:
    Okej!! Hoppas det går vägen!! Här kommer mensen vilken sekund som helst. Får en spjiell känsla där nere. Lite som kramp.... så jag ställer in mig på fet nu... har gråtit hela dagen. Fyfan. Det är så jävla orättvist.
    :''(( Men usch gumman jättetråkigt att höra verkligen.....Det är inte helkört än ju men jag förstår hur du menar, man känner sin egen kropp så pass väl och har känt känslan så många gånger förut. Jag fortsätter hålla tummarna, och sen finns det ju embryon i frysen som väntar också!
  • LinneaWookie

Alltså nu igår kväll och även lite idag har det känts som massiva hugg lååångt nere i livmodern någonstans, nästan nere i underlivet. Jag blev lite rädd igår när jag låg i badet och det verkligen smärtade rejält, men jag har inte haft någon som helst blödning sedan ET så det känns som att det kanske bara är ett tecken på att något växer där inne? Är nu på ruvardag 11. Någon som känt liknande?

• LinneaWookie
    Jooosen skrev 2018-10-24 09:40:34 följande:
    Japp mensen kom med råge igår... så ska bli uppringd kl ett idag. Ska fråga då. Ja precis, det stämmer. Och sedan på sista vul bestämmer ni när äl sprutan ska tas! Ska du börja med stop sprutan idag?
    Såg inte detta förrän nu, har inte fått någon notifikation på att det skrivits i tråden :-/. Usch jag beklagar...men rent statistiskt är det ju större chans att det funkar omgång två! You can do it!!! <3
  • LinneaWookie
    Jooosen skrev 2018-10-24 22:14:54 följande:
    Tack! Ja man kan bara hoppas! Känner igen det där knivaktiga. Kände det i mitt underliv sex dagar efter äggplock. Jättekonstigt. Behöver ju inte vara samma som du fick men.. när borde din mens komma/kommit om det skulle vara i en naturlig cykel? Jag hippas det funkar för dig nu!!
    Ja men det är en skum huggande smärta som jag aldrig någonsin känt förut, inte alls som när jag har ÄL eller innan mens... Så vi får se helt enkelt. Har ju "vanlig" molvärk också titt som tätt nu, och det rinner tamigfan hela tiden av Lutinus, man blir rädd att det är blod varje gång. Men i en normal cykel borde mensen komma någon gång mellan idag och fredag, om den följer sin vanliga rutin med att hoppa tillbaka ca 2 dagar varje månad.

Hoppas du känner att du kan slappna av lite nu och låta kroppen vila, så blir det nya tag sen <33
  • LinneaWookie

OMG jag kom tillbaka från min korta utlandsresa nu i eftermiddags och PLUSSADE på två olika test!!!! Hade TD i söndags men ville vänta till jag kom hem så min sambo kunde vara med som sagt. Nu kommer jag vara så sjukt nojig en tid framöver...Hur ska man klara detta . Lyckan!!!! Och samtidigt oron för missfall! Åhhh <3

• LinneaWookie

Åhhh tack alla kära ni <333 det känns overkligt! Jag håller verkligen alla tummar och tänker på er <3 ingenting är omöjligt!

@Joosen jag kände inget speciellt och inga symptom nu heller, tänker att mensen ändå skjuts upp av Lutinus... Har haft lite dov molvärk av och till bara plus de där smärtsamma huggen förra veckan. Nu är det bara att hoppas att allt fungerar som det ska där inne. Ska ringa kliniken imorgon bitti och berätta!

Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF