• Kjell2

Fråga ang påstått mordhot

Lihaga skrev 2018-08-24 09:26:06 följande:

Räknas det här exemplet som ett mordhot?

Anna är gift med Kalle.

Annas föräldrar heter Arne & Ylva.

Ylva skickar ett argt otrevligt brev till Kalle.

Anna skriver ett svar på brevet men till Arne, hon skriver bla följande för att beskriva hur arg Kalle blev för brevet som Ylva skickat.

Anna: ?-Jag har aldrig sett Kalle bli så arg, han kokade av ilska över det Ylva skrev i brevet till honom. Det var nog tur för er att ni var bortresta annars hade han slagit ihjäl kärringen?

Arne tycker att detta är ett solklart mordhot mot Ylva trots att det inte var Kalles egna ord.

Det var Annas beskrivning av hur arg Kalle blev. 

Kan Arne & Ylva polisanmäla Kalle för mordhot ändå? 

Ja, Ylva kan polisanmäla Kalle för mordhot.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 09:39:17 följande:

Det är jag som är Anna, jag heter dock något annat i verkligheten. 

Min far hoppade på min man på gatan igår och talade om att han faktiskt polisanmält honom för mordhot. Min man fattade noll eftersom det var JAG som skrev i brevet en beskrivning om hur arg min man blev över det min mamma skrivit till honom. Jag själv tycker det låter helt galet, som om min far försöker skrämmas. Det går ju inte att polisanmäla någon för något som någon annan skrivit i ett brev. 

Polisanmäla kan man alltid göra. Sen är det upp till polisen att bedöma om det är någon substans i det. I detta fall med största sannolikhet inte.

Era familjeproblem verkar ändå stora . Försök lösa utan polis
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 09:50:48 följande:

Ja men isåfall helt onödigt att polisanmäla detta. Min man har aldrig varit våldsam, aldrig ens knappt höjt rösten, lugnare människa får man leta efter. Men det min mamma hade skrivit till honom som även var elakt mot mig fick honom att bli så arg att han sa att han inte vill ha någon kontakt längre med dom, jag höll med. Jag har aldrig sett honom så arg och det ville jag att dom skulle förstå, därför uttryckte jag mig så i brevet. Som hämnd nu 6 mån senare så hoppar min gamla pappa på min man på gatan och levererar detta att han polisanmält honom för mordhot. Långsökt.

Helt onödigt och korkat att polisanmäla, lär inte leda till någonting. Sen är det troligvis hittepå också, väldigt många hotar med polisanmälan, få gör det.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:20:40 följande:

Har gjort ett tillägg i trådstarten högst upp, ny fråga, ny händelse

Hur ser ert avtal kring skulden ut, ränta, amortering, uppsägning?
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:20:40 följande:

Har gjort ett tillägg i trådstarten högst upp, ny fråga, ny händelse

Ja, visst är det ett hot och ni kan polisanmäla. Lär heller inte heller leda till något. För att ett hot ska vara olagligt krävs det att det innehåller något olaglig, "jag ska slå dig", "jag ska döda dig". Att t ex hota med att skvallra, göra slut, avskeda, polisanmäla är inte olagligt.
  • Kjell2
    BossHoss skrev 2018-08-24 10:29:00 följande:

Skulder skall betalas och de kan inte ändra på det som ni har kommit överens om utan ert godkännande (i deta fall betalningstakt). Däremot hade jag varit er hade jag betalt skiten direkt för att bli av med dem i ert liv.

Och det är inte ett hot,  snarare utpressning vilket är ett brott

Men det bästa ni kan göra (enligt mig) är att betala det ni är skyldiga. Bryt all kontakt, Flytta och var lyckliga

Utpressning kan det helt klart vara, har dålig koll där.

I övrigt håller jag med. Gör er fria genom att betala.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:36:00 följande:

Vi har inget avtal, inget påskrivet, jag sätter över en fast mindre summa varje månad. Det är ingen ränta eftersom jag fick låna 250K i kontanter.

Har inte råd med mer just nu och det vet dom om. 

Då ni inte har något avtal om skulden gäller att de kan säga upp och kräva full betalning när som helst.
  • Kjell2
    BossHoss skrev 2018-08-24 10:42:31 följande:

Ett hot tror jag inte ni kan få det till. Däremot utpressning då de kräver en större summa än vanligt för att inte avslöja viss fakta. Och om de har något på dig som din kille skulle lämna dig för , så borde du väl redan berättat det för honom, annars är ert förhållande dömt att misslyckas. Var ärlig med honom så har de ingen hållhake på digDå skulden funnits länge och TS sätter över en summa varje månad som de accepterar så gäller det som ett avtal om det går upp i rätten, vill jag minnas, kan dock ha fel

Är inte säker på att du har rätt där, om skulden.

Men ts och hennes man bör lösa lånet och frikoppla sig från föräldrarna.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:46:59 följande:

Ja utpressning låter mer rimligt. Men det är också brottsligt. Dom har ingenting på mig, det var även det ett påhitt givetvis. 

Allt detta juridiska är hyfsat oväsentligt, ni kommer inte polisanmälan varandra, skulden kommer aldrig komma till tingsrätten.

Du och din man måste sätta er ner och göra en plan hur ni ska hantera dina föräldrar, eventuellt sen ta ett seriöst snack med dem. En variant är att konsekvent skita i allt de säger och gör. Inga brev, inga besök, inga samtal odyl. Börja de skrika, hota mm ignorera, svara inte, argumentera inte.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:59:17 följande:

Min man är av denna åsikt. Jag håller med delvis. Mår allra bäst när vi inte har kontakt, när vi har kontakt sliter det på min egna relation som i grunden är mycket bra. Problemet är att vi har små barn tillsammans. Så för mig blir det svårt att bryta kontakt helt eftersom barnen förlorar mormor & morfar. Kluven. Funderar på familjerådgivning. Men som min man säger, dom kommer aldrig att ändra sitt betéende, dom kommer aldrig erkänna sina fel & brister. 

Så länge du är kluven och känner dig beroende av dem kommer detta fortsätta.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:59:17 följande:

Min man är av denna åsikt. Jag håller med delvis. Mår allra bäst när vi inte har kontakt, när vi har kontakt sliter det på min egna relation som i grunden är mycket bra. Problemet är att vi har små barn tillsammans. Så för mig blir det svårt att bryta kontakt helt eftersom barnen förlorar mormor & morfar. Kluven. Funderar på familjerådgivning. Men som min man säger, dom kommer aldrig att ändra sitt betéende, dom kommer aldrig erkänna sina fel & brister. 

Vill du att dina barn ska ha mycket kontakt med några som hotar att polidanmäla barnens pappa och att förstöra ert förhållande pga pengar?
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 11:27:17 följande:

Nej det vill jag inte. Barnen är små och mormor & morfar har varit mycket oengagerade. Men dom är ändå arga eftersom vi brytit kontakten sen ett halvår tillbaka, inte ett pip om barnen på hela sommaren men nu plötsligt vill dom träffa barnen, dom anser att det är deras rättighet. 

Ta ett snack med din man, kom överens hur ni vill ha det.

All spekulation om utpressning, polisanmälan är bortkastad tid.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 12:20:01 följande:

och där har vi föresten ett brott till, Förtal eller ärekränkning. 

Vad spelar det för roll?

Fundera mer på varför ni har kontaktat med några som inte verkar vilja er väl och vara riktiga skitstövlar.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 12:28:59 följande:

Nä det spelar ingen roll, det var mest ett konstaterande.

Nä dom vill verkligen inte väl. 

Varför umgås ni då och låter barnen träffa dem?
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 12:40:43 följande:

Gör vi inte. Har inte haft kontakt sedan Mars. Vi skrev typ varsitt brev till varandra då sen ingenting alls förutom att jag fick ett spydigt sms av min mor när jag fyllde år. Sen dess har dom gått på min man på gatan och gastat om detta vid två tillfällen. Vi bor ju precis bredvid varandra, dom är pensionärer och ser ju oss ofta från deras balkong typ. 

Det senaste var bara min man och min far, då han skullle polisanmäla honom för mordhot. Brevet som jag skrev i mars. 

Lär er ignorera och sluta bry er.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 12:57:17 följande:

Jag vet. Min man säger samma sak. Men det är ju ändå mina föräldrar så det är jobbigt hur vi än gör. Skär liksom i hjärtat. Min far har inte jättemånga år kvar heller tror jag. Är rädd att ångra att jag inte tog tag i det och löste alla dispyter. Lever på någon falsk förhoppning att dom inser sina misstag och blir normala och omtänksamma föräldrar, morföräldrar och svärföräldrar...

Då får ni göra en plan och ta snacket med föräldrarna. Var tydlig med vad som är ok och vad som inte är det, samt vad konsekvenserna kan bli. Inte säkert att de fattar och tar åt sig men då har ni försökt.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 14:17:07 följande:

Tack! Dom kommer inte vilja förstå men javisst då har vi iaf försökt. Får nog bli ett brev för det går inte att prata med dom. 

Ska ni ha en framtida relation måste ni kunna prata med varandra.

Gör ett försök så ni sen kan gå vidare. Nu sitter ni fast i någon form av krig.
Svar på tråden Fråga ang påstått mordhot