Inlägg från: Anonym (What) |Visa alla inlägg
  • Anonym (What)

Uppdrag granskning: "Utlandsfödda bakom majoritet av våldtäkter"

Anonym (Frågande) skrev 2018-08-22 12:54:35 följande:

Jag skulle för det första vilja veta vad de svenska männen som blir dömda röstar på för parti (bara av ren nyfikenhet).

Och eftersom det här programmet enbart sänds för att dra igång drevet "skicka hem alla utlänningar på en gång" drygt två veckor innan valet, så undrar jag också var vi ska skicka alla svenska män som är dömda. Eller vad ska vi göra med dessa?

Vi har uppenbarligen män i det här landet som inte kan bete sig, både utlandsfödda och svenska. Vad spelar etnicitet för roll?

De är f*n fel på dem allihop!

Inte första gången jag funderar i banorna om UG är köpta....är det inte konstigt att det sänds precis innan ett val istället för efter....

Det var ett väldigt stort antagande baserat på absolut ingenting. Blev det jobbigt när information som inte stämde med din världsbild kom ut?

Programmet är gjort för att undersöka något som staten och BRÅ försökt dölja de senaste 20 åren och det därför skapats ett väldigt stort allmänintresse som ett sådant program vill fylla. Det säger absolut ingenting om vilka slutsatser som ska dras eller vilka handlingar som ska göras efteråt. Det säger absolut ingenting om alla invandrare som du vill låtsas som, det handlar enbart om dömda våldtäktsmän.

Du verkar i ren panik hamnat i akut whataboutism men vad känner/tycker du om denna information vi just fått veta?
  • Anonym (What)
    Anonym (Frågande) skrev 2018-08-22 13:32:10 följande:

Nummer 1, källhänvisa om du ska dra in staten och brå.

I dina kretsar är det säkert av stort allmänintresse. Inte i mina och därav mina frågeställningar.

Du får alltså hävda att det har funnits en konspiration från statens och brås sida, men jag får inte ställa frågan om det är UG som är i konspiration med någon...

Såg du " tecknet i min text, sen väljer du själv om du vill misstolka det eller inte :)

Har jag inte rätt att ställa frågor?

Hur sjutton får du in akut whataboutism i det jag skrev?

Du väljer själv hur du vill tolka det jag skriver och läser egentligen inte det jag skriver. Så jag vet inte riktigt varför jag ska svara på din fråga. Men visst:

Jag känner/tycker att det inte spelar någon som helst roll vilken etnicitet man har (precis som jag skrev innan).

Det är brottet som är förjävligt och att dela upp dömda brottslingar i grupper bara är onödigt. De är brottslingar och de är dömda - PUNKT.

www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/krav-ny-undersokning-av-utrikesfodda-och-brott

Nej. Vi båda får säga fakta men att komma med konspirationsteorier, speciellt utan grund, är inte likvärdigt och bara löjligt.

Hur det ser ut i just min eller din krets är irrelevant, det har funnits ett allmänintresse vilket är varför det debatterats i tidningar och kring politiska kretsar och nu tillslut valde UG att ta tillvara på intresset.

Ja akut whataboutism. En undersökning kommer fram om hur extremt illa det ligger till med invandrares överrepresentering kring våldtäkter och då detta inte passar din världsbild går du rakt förbi den informationen för attt köra whataboutism "what about svenskar då?!" "What about män då?!".

Och självklart är det viktigt att ta fram information om brottslingar utöver enbart att dom är brottslingar. Man behöver kunna göra medvetna val och veta vilka problemområden som finns som kan behöva extra uppmärksamhet. Har man ett problem med att folk får veta fakta kanske man borde börja tvivla på sig själv.
  • Anonym (What)
    Anonym (Man kan bevisa vad som helst med statistik) skrev 2018-08-22 14:11:10 följande:

Min spontana tanke när jag läste det är att jag undrar hur siffrorna ser ut om de i stället tittar på alla anklagelser som kommer in till polisen.

Det är ohyggligt många sexualbrottsutredningar som läggs ner utan att leda till åtal.

Jag är rätt övertygad av att det är mestadels svenskar som blir frikända.

När Brå fortfarande gjorde undersökningar på invandrare och brottslighet kollade man på just anmälda våldtäkter. Invandrare var överrepresenterade även då. Men då klagade man ju på att man tog just anmälningar istället för dömda så det verkar vara irrelevant, folk kommer göra allt dom kan för att bortförklara det ändå.
  • Anonym (What)
    Anonym (Frågande) skrev 2018-08-22 14:03:20 följande:

Så vad spelar då etniciteten på dömda brottslingar för roll? Vi kommer ju aldrig bli av med alla våldtäcksmän även om de utländska utvisas. Kvar står vi med de svenska våldtäcksmännen.

Om ursprung är helt orelevant och inte gör någon skillnad, hur förklarar du den stora överrepresenteringen bland invandrare?

Borde man inte göra någonting för att försöka minska våldtäkter eller våldtäktsmän såvida man inte kan bli av med 100%? Konstig logik. Gällande just utvisningar borde väl färre våldtäktsmän i landet vara bättre än fler? Vill du så gärna ha kvar dessa våldtäktsmän av någon anledning?

Svenskar kan inte utvisas så det är ett icke argument.
  • Anonym (What)
    Anonym (Man kan bevisa vad som helst med statistik) skrev 2018-08-22 14:21:43 följande:

Jag är inte intresserad av bortförklaringar, jag är intresserad av fakta.

Att man tar fram denna typ av statistik hoppas jag innebär att man har för avsikt att försöka göra något åt problemet.

Invandrare är uppenbarligen inte de enda som våldtar, har ni någonsin läst kommentarerna till vilket inlägg som helst av en kvinna som säger något negativt om SD?

Jag ser inte alls lika många våldtäktshot när något annat politiskt parti ifrågasätts, så jag drar slutsatsen att just SDs väljare är överrepresentativa när det gäller sexualbrott. Bland svenskarna då antar jag.

Och fakta är vad du givits men du verkade mer intresserad av att bortförklara den än ta den till dig. UG tog nog mest upp det för att det fanns ett allmänintresse och belysa problemet. Vad man vill göra med denna information är ju upp till folket och politikerna.

Nej uppenbarligen finns det svenskar som våldtar också. Men det vet alla redan. Vad denna undersökning belyste var invandrares överepresentet. Så vad sägs om att prata om det.

Vill du göra den dåligt grundade slutsatsen baserat på internetkommentarer får du självklart göra det. Men det blir fortfarande bara din dåligt underbyggda fördomsfulla åsikt. Samt högst irrelevant.
  • Anonym (What)
    Anonym (Man kan bevisa vad som helst med statistik) skrev 2018-08-22 15:05:33 följande:
    Jag har inga problem med att ta till mig fakta. Jag ifrågasätter statistik där hela bilden inte visas upp. Statistik kan användas för att bevisa precis vad som helst, därför är det vikrigt att inte blanda ihop statistik med fakta, utan man behöver hela bakgrunden för att kunna bilda sig en verklig uppfattning. Jag har inte hela bilden, har du?
    Vad är det för information du saknar för att ha en åsikt eller uppfattning om invandrares överrepresenteration inom våldtäkter?

Jag har tillräckligt av bilden för att bilda ett uppfattning ja. Sedan skulle jag vilja ha en uppdaterad brå rapport för de senaste tio åren kring invandrare och brottslighet som är mer omfattande och dessutom gör en avräkning för socioekonomiska faktorer som dom även gjorde tidigare. 

Du ifrågasatte inte bara statistiken du försökte bortförklara den med att du var övertygad om att det egentligen handlade om att svenskar helt enkelt inte döms i samma utsträckning. Men som jag sa, när man kollat på anmälningar tidigare har det sett lika dant ut som det nu gör med dömda fall. Om du inte seriöst försöker hävda att anmälda invandrare för våldtäkt drastiskt minskat sedan 2005 och rättssystemet samtidigt blivit superrasistiskt om drastiskt dömmer invandrare mycket mer och släpper svenskarna fria. Vilket är en vanlig drömförklaring för vänstern men inte speciellt rationell. 
Svar på tråden Uppdrag granskning: "Utlandsfödda bakom majoritet av våldtäkter"