• Anonym (Ja)

Kampen om mina barn

Hej. Jag har varit i en liknande situation och känner med dig så djupt. Jag har inga råd att ge i det juridiska och så, men jag vill säga detta:

Du måste få hjälp. Du behöver minst dessa två saker: en BRA advokat som du klickar med, som förklarar processen och dina utsikter, svarar på dina frågor. Min var guld värd, jag kände mig alltid lugnad av henne. Och en advokat får betalt för att vara på DIN sida, och det är sååå skönt att ha det, psykologiskt. Sen behöver du en person att prata med. Det kan vara en kurator, terapeut, diakon, jourkvinna... utbildningen och titeln är inte så viktig. Utan att det är någon som du kan kräkas ur dig allt hos, som lyssnar och uppmuntrar och ger perspektiv.

Du kommer komma igenom detta.

• Anonym (Ja)

Härligt att höra att du har vänner. Försök att ha kul med dem också. Under en period så hade vi regler om att inte prata om exet för att det är lätt att allt fokus läggs på honom, och det tar så mycket energi.

För mig gick det hyfsat. Har barnen hos mig och begränsat umgänge med pappan. Skulle vilja ha honom helt ute ur mitt liv men det går inte.

Kan också tipsa om BRIS föräldratelefon, som gett mig stöd när jag behövt det.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ensam mamma kämpar) skrev 2018-08-20 06:44:05 följande:

Då jag är helt ensam så står jag utan barnvakt. Vilket betyder att jag inte ens kan gå på bio med mina vänner.

Har ingen anhörig som kan ta barnen. Får jag bara barnen till min kommun så får jag barnomsorg här. Sen kan jag kanske ibland ha kul med mina vänner. Saknar att bara gå ut o ta en lunch med dom.

Låter ändå som att de löste sig skapligt för er ? Med begränsat umgänge. Hoppas dina barn mår bra nu och du med . Tack för tips om BRIS. Det ska jag testa.

Sköt om er nu.

Tack!

För det första strunta i trollen som medvetet missförstår och vill bråka.

Jag vet hur det är att inte ha barnvakt och hur det kan isolera en. Det jag menar är att när ni pratar, om det nu är telefon eller chatt eller så, så se till att det gäller andra saker än exet och striden om barnen också. Så tar han inte över ditt liv helt.
  • Anonym (Ja)

Tänkte på detta med styvbarnet också. Förstår att det gör jätteont. Tyvärr är det nog en sak du måste offra. Han har alla möjligheter att hålla styvbarnet ifrån dig, så om du tar den striden ger du honom väldigt mycket makt över dig och dina barn. Det är sorgligt men du måste nog släppa det.

Svar på tråden Kampen om mina barn