Iarwain skrev 2018-08-21 07:50:31 följande:
Vad var den reella effekten av den?
I vilken utsträckning menar du att den löste den fråga vi diskuterar om att inte ta in några i landet?
Vilka följdeffekter fick den "ute i Europa"?
Vad blir den långsiktiga effekten internationellt?
AnteKa skrev 2018-08-20 23:29:00 följande:
Jag påstår att i stort sett varenda nyanländ passerat ett annat Schengenland innan de kommer till Sverige. Det lär inte vara svårare att åka härifrån än det var att ta sig hit. Varför ska Sverige ha vidöppna gränser? Det verkar ju riktigt korkat.
Du påvisar en okunskap i vilka regler som verkligen finns, som vi antingen måste, strunta i, förändra eller följa.
Jag har inte på något ställe skrivit något om att vi ska ha vidöppna gränser.
Men ingen här eller något politiskt parti har lyckats visa hur det skulle fungera att stänga gränserna.
Diskussionen är på så ytlig nivå, med saknad lösningsanalys och således ingen som har någon plan på hur det ens skulle fungera i verkligheten.
Det är sandlådediskussioner här och bland politiker för att gemene man är för korkad och en total genomlysning orkar inte röstarna med, för att vi är för korkade och vill ha en "light beskrivning" med tillhörande enkla lösning.
Väx upp!
Den reella effekten var att inflödet i landet gick ner kraftigt.
Jag tror att riktiga gränskontroller kraftigt kan stoppa inflödet.
Följdeffekten blir att dessa flyktingar blir i andra länder i Europa.
Den långsiktiga effekten internationellt blir försumbar. Sveriges flyktingmottagning är som en piss i Nilen sett i ett intenationellt perspektiv. Många svenskar saknar kunskap om hur små vi är.
Nej du har inte skrivit att vi ska ha vidöppna gränser men gränsen mot Danmark är de facto vidöppen.
Om man vill veta hur vi ska bromsa inflödet så kan vi väl bara kolla hur man gör i andra Europeiska länder. Det är ju ingen naturlag att Sverige ska ligga i topp.