Inlägg från: Trollbeppe |Visa alla inlägg
  • Trollbeppe

Är SD:are svagbegåvade?

Den traditionella SD-röstaren är kanske något svagbegåvad ja. Arbetarklass, ej högskoleutbildad, boende i invandrartät förort, i anslutning till invandrartät förort eller i småstad, inte särskilt ideologisk utan är i grunden förmodligen närmast socialdemokraterna, kryddat med lite rasism. (Inte någon nynazist eller så, utan en mildare form, som hamnar någonstans mellan "okunnig ej illa menad vardagsrasism" och "Hitler"). Men dessa var SDs första kanske 10%.

Nytillskotten är i många fall akademiker, högskolestudenter och liknande medelklass-människor. Även SDs politik avspeglar detta, tidigare var den på vissa sätt ganska vänster i annat än invandringsrelaterade frågor, nu är den betydligt mer borgerlig.

Det räcker med att se i ett kommentatorsfält där man är positiv till SD för att se att kanske hälften tillhör kategori a) andra hälften tydligt kategori b). Detta baserat på språkbruket, stavning osv.

• Trollbeppe
    kusin babelino skrev 2018-08-16 21:14:12 följande:
    SD verkar ha c:a 25%. Hur många svagbegåvade tror vänster att det finns? Undrar om sossarna önskar de hade tvångssteriliserat fler när de hade chansen.
    Helt ärligt så tror jag att de flesta vänsterpartister är svagbegåvade, med undantag av en slags rödvinskommunist-intelligentia högskoleutbildad och pretentiös, men totalt världsfrånvänd, som är kanske 20% av deras väljarkår?

Jag röstar själv SD och passar perfekt in bland det jag definierat som SDs kärnväljare (men jag uttrycker mig ganska bra i skrift om jag får säga det själv).
  • Trollbeppe
    Mongoliet skrev 2018-08-16 22:58:10 följande:
    Låt oss säga att du har rätt. Jag tror ju att endast 10-19 % av SD:s väljarkår är smarta. Övriga svagbegåvade. Varför är det så tror du?
    För att det är ett parti som driver frågor som främst tilltalar oss lite mindre smarta människor? Vi har ofta sämre ekonomi, och ser väldigt mycket resurser som kunde läggas på oss eller människor som oss försvinna till invandrare och migrationsfrågor. Som lågpresterande, man och svensk så känner man sig ofta övergiven av samhället, man skall sköta sitt jobb, betala sin skatt och hålla käften. Aldrig få något, bara ge, dela med sig och skämmas för att man är priviligierad för att man råkar vara vit och man, men man känner sig allt annat än priviligierad.

Vi har inte råd att flytta från problemen utan är fångade i invandrarförorter eller småstäder, hankar oss fram på skitjobb, otrygga anställningar osv.

Vi som är lite äldre kommer ihåg en tid där man kunde vara ganska puckad, missköta skolan, men ändå ha en helt ok framtid att se fram emot. Det fanns jobb, trygghet och samhället närmast curlade en. Nu är man utlämnad, och samhället curlar bara invandrare. 
  • Trollbeppe
    Iarwain skrev 2018-08-18 09:55:28 följande:
    Så...

Vad är din lösning för de som tar sig hit då?
    Utvisning. Att förvara och flyga tillbaks folk är en saftig engångskostnad, men den understiger kostnaden av att ta hand om dem. Saknas stat att flytta tillbaks till så borde vi göra en deal med något annat land, till exempel något land i Afrika att vi betalar dem för att ta emot de vi vill lämna. 
Svar på tråden Är SD:are svagbegåvade?