Emma30 skrev 2018-09-26 21:43:46 följande:
Om jag hittar en läkare som kan skriva ut medicin i Sverige går det på (tappade ordet nu.... ) Landstinget så man bara betalar upp till en viss summa o sen är resten gratis?
Nej, Intralipid är en medicin som är borttagen ifrån högkostnadsskyddet sen många åt tillbaka. Så det spelar ingen roll om man har svenskt eller utländskt recept, man får aldrig någon rabatt på den. Det kostar ca 1200kr varje gång man löser ut en låda med 10 iL-droppåsar.
Med IVIG vet jag inte. Då måste du veta exakt produktnamn och styrka du ska ha (ivig finns som massor av olika märken) och sen kolla med apoteket om det omfattas av högkostnadsskyddet eller ej. De flesta omfattas ej, men det kan möjligtvis finnas något märke som omfattas. Det kan endast Apoteket svara på.
Däremot går Trombyl, Fragmin och Prednisolon på högkostnadsskyddet OM man hittar en svensk läkare /gyn som vill översätta. Jag har inte hittat nån som vill det om man försöker naturligt. Den enda som ställer upp (mot dyr betalning) är barnmorskan Marie på Fertilitetplus i Stockholm. Om man går och tar IL-dropp hos henne, så har hon en läkare som hon samarbetar med som kanske kan hjälpa med svenska recept.
Men börja med att ta diskussionen om IVIG eller IL med Dr Christiansen. Det är han som är din läkare och måste bestämma om detta.