Sjuksköterskor, se hit! Sadla om till sjuksköterska - råd!
Hej!
Jag är inte själv sjuksköterska men en av mina närmsta vänner är det så har viss förståelse och enligt henne finns det både positiva och negativa aspekter med ssk-yrket. Löneläget verkar ha förbättrats rejält för sjuksköterska senaste åren, min vän tog examen för 3 år sedan och tjänar cirka 34 000 i månaden utan OB-tilägg vilket ändå är en bra lön för enbart 3 års erfarenhet. Hon arbetar inom privat sektor så därav ligger nog lönen lite högre än om hon hade jobbat i kommun/landsting. Däremot säger hon ofta att hon är stressad på jobbet på grund av en relativt dålig arbetsmiljö men känns som hon är nöjd med sitt yrkesval ändå.
Jag tror du ska tänka efter vad du är mest intresserad av att arbeta med. Även om båda yrken är sociala så är det ganska olika arbetsområden du väljer mellan, och 3 års utbildning kan vara onödigt om du inte brinner för det. En sak att tänka på är att du troligtvis kommer ha helt andra arbetstider än nu. Att arbeta kvällar, nätter, helger och under högtider kan vara jobbigt och är en sak att tänka på när du väljer att arbeta inom vården. Jag kan dock tänka mig att det är jobbigt att arbeta som lärare också med en massa elever som inte respekterar en.