Min man mår inte bra
Hej!
Var och varannan dag kommer min sambo hem ifrån jobbet och är nedstämd och pratat väldigt lite. Gör vi något roligt ihop eller träffar andra blir han på bättre humör och är glad ?som vanligt?. Detta är väldigt jobbigt för mig då jag inte vet hur jag skall bete mig dag för dag efter jobbet, jag måste känna in först vad han är på för humör. Detta har pågått i 4 års tid, och han har haft samma typ av jobb men på olika platser.
När vi pratar om hans jobb så tycker jag att han skall byta, men han kommer alltid fram till att han gillar sitt jobb så pass mycket att han vill fortsätta. Jag tror att han innerst inne inte vågar/vet vad han skall prova på annars.
Detta har påverkat mig mycket senaste tiden i tankeverksamhet. Detta då vi väntar vårat första barn och jag kommer att vara föräldraledig och ?vänta hem? honom för att vi skall ha roligt/mysigt ihop med vår familj. Men då jag aldrig kommer att veta vad han haft för dag på jobbet förrän han kommer hem och är ledsen/sur/glad kommer det inte att bli så. Jag måste förlita mig till att jag skall vara glad i mig själv och med bebisen, annars blir det jättejobbigt för mig tror jag.
Ja, jag vet inte vad jag skall göra för att min man skall bli glad igen, jag försöker att få honom att funder på vilket annat jobb han skulle vilja ha, och jag har sagt åt honom att han borde gå och prata med någon (typ terapi), men detta avfärdar han med att han ?måste fundera? eller ?att prata mer någon som jag inte känner hjälper mig inte?. Dock pratar han inte om detta med någon annan än mig heller, så jag vet inte.