4 månaders kan inte bajsa själv
Hoppas på att någon därute har lite råd eller stöttande ord till oss för jag orkar inte mer nu...
Min son har inte ammat helt sen födseln på grund av att han inte tog bröstet i början och fick ersättning på BB då han är född med KS och behövde stödmatning första dygnet. Sedan dess har allt bara varit katastrof. Han började ta bröstet när han var ca 1,5 månad och innan dess fick han pumpad mjölk från mig varvat med ersättning (NAN HA) men han skrek så pass ofta att vi trodde han hade kolik. En dag fick vi nog när det blev som värst och åkte in till akuten där läkaren knappt fick ta på hans mage för att den var så uppsvälld och hård.
Vi fick då recept på althera samt resulax som vi skulle använda var tredje dag ifall han verkade ha för ont. Innan altheran testade vi en uppsjö av ersättningar (hipp, sensitive, sensipro) utan någon förbättring. Han blev hjälpt av altheran och vi hade denna i ungefär 2,5 månader. Problemet var att bajset blev stenhårt vilket ju var problemet redan innan althera...
På läkarens inrådan skulle vi testa att ?provocera? med vanlig ersättning och vi använde oss då av nan sensitive. Till våran lycka funkade bytet jätte bra och han började bajsa själv!! Tyvärr var lyckan inte långvarig utan efter ca 1 vecka blev allt som vanligt och han slutade kunna bajsa själv. Vi har nu tvingats använda oss av resulax samt temp för att få honom att bajsa som vi gjort sedan han var ca 1 vecka, och det som kommer ut är stenhårda klumpar som är mörkgröna, ungefär som en propp innan det lösa kommer. Har verkligen försökt ALLT. Matolja i ersättningen, katrinplommon, vatten. Men inget hjälper. Därför bytte vi till NAN HA igen men det vart hemskt då han bara skrek och skrek och bajset blev inte bättre.
Läste att mjölkprotein allergi kan göra så att tarmarna svullnar vilket i sin tur gör det svårt för bajset att passera. Därför valde vi nu att testa pepticate som jag köpte utan recept för att testa. Idag är första dagen och han är HELT otröstlig! Har aldrig hört honom gråta och skrika som han gjort idag. Hoppas på att det är insättningssymptom och att det går över snart men jag blir helt galen av detta.
VARFÖR bajsar han inte? Och varför är det så hårt trots allt upplösande vi ger honom? Han är en så lugn och fin bebis annars när han inte har ont vilket endast är när vi hjälpt honom bajsa, vill bara att min son ska må bra. Men vården blir man ju inte klok på för de tar ju en aldrig på allvar :( ska det behöva vara såhär?! Antingen NAN sensitive som han klarar av men inte kan bajsa med, eller någon annan ersättning som ger honom kramper? Har han mjölkallergi eller vad ör det frågan om!
Det blev ett väldigt långt inlägg nu men jag hoppas att någon därute har någots tips eller kanske varit med om liknande erfarenheter... en massa styrkekramar!!