• Anonym (qqq)

Räknas sambo utan inkomst som "xtra utgift"?

Jag igen...jag har dragit igång en del trådar här om detta med UB från X:et.
    I korthet: Min 14 åriga dotter bor heltid hos mig. X:et ska bet. U.B. Det har varit mkt strul med summan för X:et har inte rapporterat in till mig hennes rätta lön. 

Jag kan ta det via FK som Underhållsstöd och då blir det 1573 kr sades det. (baseras på hennes lön två år tidigare)
    Om X:et o jag ska enas själva om ett U.B så blir det 1072 kr för hon har talat om för mig vilken lön hon har (exkl. extra-jobb). 

Nu undrar jag över posten "Övriga kostnader" för min del i det online-beräkningsark från FK som jag använder mig av. Min sambo/särbo kommer att flytta till mig om några månader. Hon kommer att ha noll inkomst under en längre tid. Kan jag sätta upp hennes levnadsomkostnader under "Övriga kostnader" ?  Utgifterna för henne belastar verkligen hushållsekonomin ganska rejält.

• Svar på tråden Räknas sambo utan inkomst som "xtra utgift"?
  • Anonym (qqq)
    Anonym (e) skrev 2018-08-06 14:08:32 följande:

Här är ett annat förslag.

Istället för att tillbringa några månader med att kolla upp vilka bidrag du och din brud kan få när hon kommer till Sverige, så kan ni/hon planera för flytten. Hon kan börja lära sig Svenska nu, söka jobb och spara pengar så ni har till hennes flytt och första tid tills hon börjar jobba.

Hon studerar redan nu svenska i sitt hemland. Hon är väl medveten om att hon måste skaffa jobb. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (K) skrev 2018-08-06 12:31:58 följande:

Självklart inte.

Ditt nya ska varken försörjas av exet eller av pengar som skulle gå till dottern.

Hur kommer det sig att hon har varken sparpengar eller möjlighet att jobba under flera månader ?

Ts försörjningsmöjligheter för barnet minskar med ett lägre överskott. Så du har fel.
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Suck) skrev 2018-08-06 14:32:52 följande:
    Ts försörjningsmöjligheter för barnet minskar med ett lägre överskott. Så du har fel.
    Det var lite så jag tänkte också men jag fick så mycket mothugg så jag tvekade. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (qqq) skrev 2018-08-06 14:45:13 följande:

Det var lite så jag tänkte också men jag fick så mycket mothugg så jag tvekade. 

Folk vill gärna tro att de vet saker. I Ts fall så har de giltig anledning till att partnern ska försörjas.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (iop) skrev 2018-08-06 11:19:09 följande:

Sambon får inte försörjningsstöd eller bidrag om han har en normal inkomst.

Nej, om han tjänar så mycket att han anses kunna försörja henne också så får hon inte det. Han kan däremot, som jag skrev, välja att inte flytta ihop med henne om det blir för svårt med hushållsekonomin.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Suck) skrev 2018-08-06 14:46:46 följande:

Folk vill gärna tro att de vet saker. I Ts fall så har de giltig anledning till att partnern ska försörjas.

Om TS inte anses ha råd att betala underhåll därför att han ska försörja en (hitflyttade) sambo så kommer hon att få avslag på sin ansökan. Dvs, förmågan att betala underhåll kommer först i uträkningen när de bedömer om TS har tillräckligt i inkomst för att betala för hennes uppehåll.
  • Brumma

Men nu blir jag nästan mörkrädd..

Varför fortsätter du att räkna och fundera över ditt ex inkomst, övriga kostnader osv?

Varför denna ovilja att låta försäkringskassan sköta det?

De har ju redan beräknat att mamman kan betala fullt underhållsstöd - men eftersom hon inte gör det måste du ju begära underhållsstöd.

Då kvittar det vilka övriga kostnader har.

Summan är fast. Släpp kontrollbehovet.. annars kommer du sitta hör om ett år och fortfarande inte få något underhåll...

Förlåt att jag "går på" men börjar nästan undra över om du hellre vill krångla med mamman än få rätt summa och släppa kontrollen över henne..

• Tom Araya
    Anonym (bubba) skrev 2018-08-06 10:05:21 följande:

Så du försörjer hellre din flickvän än ditt barn? Lite smaklöst.

Tyvärr inget val man kan göra, man måste försörja båda, om flickvännen också är sambo och saknar inkomst. Ingen annan kommer att försörja en flickvän du har boende hos dig.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Mor) skrev 2018-08-06 14:56:02 följande:

Om TS inte anses ha råd att betala underhåll därför att han ska försörja en (hitflyttade) sambo så kommer hon att få avslag på sin ansökan. Dvs, förmågan att betala underhåll kommer först i uträkningen när de bedömer om TS har tillräckligt i inkomst för att betala för hennes uppehåll.

Nej.
  • Brumma
    Anonym (Mor) skrev 2018-08-06 14:56:02 följande:

TS ska inte betala något underhåll. TS ska FÅ underhåll eftersom dottern bor hos honom. De kommer INTE att undersöka TS förmåga att betala underhåll..
  • Brumma
    Anonym (bubba) skrev 2018-08-06 10:05:21 följande:

Så du försörjer hellre din flickvän än ditt barn? Lite smaklöst.

TS försörjer redan sitt barn eftersom barnet bor hos honom och mamman INTE betalar fullt underhåll. MAMMAN försörjer inte sitt barn fullt ut..
  • Anonym (Peggy)

Nej. Utgifter för sambo utan inkomst ska tas med i vissa andra beräkningar, tex vid ansökan om bolån/lånelöfte då det anses ha en väsentlig inverkan på låntagarens ekmomi och möjlighet att återbetala lånet. Däremot ska det inte tas upp som en utgift på ansökan om underhåll för gemensamt barn eftersom det inte ska belasta den andra föräldern vid fördelning av kostnadsansvaret för barnets omvårdnad.

• Anonym (qqq)
    Anonym (Peggy) skrev 2018-08-10 08:49:39 följande:

Nej. Utgifter för sambo utan inkomst ska tas med i vissa andra beräkningar, tex vid ansökan om bolån/lånelöfte då det anses ha en väsentlig inverkan på låntagarens ekmomi och möjlighet att återbetala lånet. Däremot ska det inte tas upp som en utgift på ansökan om underhåll för gemensamt barn eftersom det inte ska belasta den andra föräldern vid fördelning av kostnadsansvaret för barnets omvårdnad.

Det där var en bra kommentar.

Varför jag påbörjade tråden var för att jag undrade över stycket "Övriga Utgifter" under min del av beräkningsarket.

Där står "Här kan du fylla i övriga utgifter. Det kan till exempel vara höga medicinkostnader, dubbel bosättning eller kostnader för arbetskläder."

Lite dålig liknelse men om jag jämför "sambo utan inkomst" med "en dyr bil med läckande tank" så ska inte den utgiften räknas med, dvs, den ska inte drabba mitt X. Det är mitt eget "fel" att jag har en dyr bil. Däremot, har jag dyra mediciner för att kunna överleva så ska det tas med. Egentligen ganska solklart.

Ärendet kommer att hamna hos FK. Som sagt, jag är spyless på detta.

Jag tackar för era kommentarer.  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Suck)

Ts, ladda ner (Pdf) Underhållsbidrag till barn - Försäkringskassan

Under3.3 kan du läsa att man i vissa fall får avräkna kostnad för att försörja sin partner från den summa som annars kvarstått som försöjningsförmåga. Det låter som att du kan tjäna på att be en jurist att hjälpa till att beräkna underhållet.

• Anonym (qqq)
    Anonym (Suck) skrev 2018-09-04 23:37:37 följande:

Ts, ladda ner (Pdf) Underhållsbidrag till barn - Försäkringskassan

Under3.3 kan du läsa att man i vissa fall får avräkna kostnad för att försörja sin partner från den summa som annars kvarstått som försöjningsförmåga. Det låter som att du kan tjäna på att be en jurist att hjälpa till att beräkna underhållet.

Jag ska göra det. Tack för tipset.  Jag ska också ringa FK och bekräfta när det väl dagas. Jag är som sagt inte ute efter att skinna nån men det ska vara rätt och riktigt och följa regelverket.
    Tack.
Svar på tråden Räknas sambo utan inkomst som "xtra utgift"?