• Anonym (qqq)

Räknas sambo utan inkomst som "xtra utgift"?

Jag igen...jag har dragit igång en del trådar här om detta med UB från X:et.
    I korthet: Min 14 åriga dotter bor heltid hos mig. X:et ska bet. U.B. Det har varit mkt strul med summan för X:et har inte rapporterat in till mig hennes rätta lön. 

Jag kan ta det via FK som Underhållsstöd och då blir det 1573 kr sades det. (baseras på hennes lön två år tidigare)
    Om X:et o jag ska enas själva om ett U.B så blir det 1072 kr för hon har talat om för mig vilken lön hon har (exkl. extra-jobb). 

Nu undrar jag över posten "Övriga kostnader" för min del i det online-beräkningsark från FK som jag använder mig av. Min sambo/särbo kommer att flytta till mig om några månader. Hon kommer att ha noll inkomst under en längre tid. Kan jag sätta upp hennes levnadsomkostnader under "Övriga kostnader" ?  Utgifterna för henne belastar verkligen hushållsekonomin ganska rejält.

• Svar på tråden Räknas sambo utan inkomst som "xtra utgift"?
  • Anonym (qqq)
    Anonym (nja) skrev 2018-08-06 09:53:19 följande:

Så du menar att ditt ex i princip ska bidra till försörjningen av din sambo för att denna är utan inkomst? Det är inte ok. Ditt ex ska enbart bidra till ert barn. Hur din sambo löser sin försörjning är hennes ensak. 

Ja. Det låter sunt. Lite magstarkt att låta mitt X stå för en del av min sambos kostnad. 
  • Anonym (qqq)
    sextiotalist skrev 2018-08-06 11:08:11 följande:
    Om de inte ändrat regelverket så är det endast om man har gemensamma barn som man kan försörja sin sambo upp till existensmin har jag för mig.

Det andra löser du med FK, de hämtar in UH inkomst och beräknar utifrån detta. Vill du inte det, så tar du kontakt med en jurist som gör en beräkning som kan fastställas i tingsrätten. Då justeras den en gång per år om det inte händer större förändringar
    Jag har precis gjort en anmälan om Underhållsstöd till FK. Det rekommenderade även FK om X:et inte betalade 1573 kr - vilket hon inte gjort.
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Sjuttiotalist) skrev 2018-08-06 11:15:30 följande:

Din blivande sambo är själv skyldig att ordna sin försörjning. Socbidrag, akassa etc. Kommer hon hit från annat land har hon rätt till bidrag av olika slag. Kolla upp vilka pengar hon kan få innan flytt!

Underhållet sköter du givetvis via FK om du misstänker att exet bluffar om inkomst.

Tack. Jag ska googla. Hon är från annat land. 

Jag tror inte X:et bluffar. Jag tror hon inte förstår vad Inkomst betyder. 
  • Anonym (qqq)
    Anonym (K) skrev 2018-08-06 12:31:58 följande:

Självklart inte.

Ditt nya ska varken försörjas av exet eller av pengar som skulle gå till dottern.

Hur kommer det sig att hon har varken sparpengar eller möjlighet att jobba under flera månader ?

Givetvis ska min dotters pengar gå oavkortat till dottern (och mer därtill. Tro mig).

Jag startade tråden för att jag ville ha svar på om kommande sambo, som inledningsvis inte har inkomster, kan ses som "övriga kostnader" för mig när jag fyller i det där online-dokumentet. 
    Nu har jag ansökt om Underhållsstöd och då blir det FK som räknar. Jag slipper det nu förhoppningsvis. 

Varför min kommande sambo inte har inkomster är oväsentligt. 
  • Anonym (qqq)
    Anonym (...) skrev 2018-08-06 12:24:45 följande:
    Hon får inga bidrag alls. Det är men I gen hon skall leva på dig.
    Ja. Så är det. Så vitt jag vet utgår inga bidrag alls. Många tror de blir överösta av pengar men så är inte fallet. Inte ett öre...
  • Anonym (qqq)
    Fjäril kär skrev 2018-08-06 13:26:44 följande:
    Kommer hon från annat Eu-land och har arbetstillstånd ska hon ju kontakta arbetsförmedlingen eller SFI. Ska hon plugga svenska har hon rätt till CSN.

Det här är saker ambassaden kan hjälpa till med att reda ut.
    Hon är ej EU-medborgare.
    Det blir SFI för hennes del. Det är visserligen gratis men inte resorna dit. Som föregående talare sade så finns inga pengar att söka.
  • Anonym (qqq)
    Anonym (e) skrev 2018-08-06 14:08:32 följande:

Här är ett annat förslag.

Istället för att tillbringa några månader med att kolla upp vilka bidrag du och din brud kan få när hon kommer till Sverige, så kan ni/hon planera för flytten. Hon kan börja lära sig Svenska nu, söka jobb och spara pengar så ni har till hennes flytt och första tid tills hon börjar jobba.

Hon studerar redan nu svenska i sitt hemland. Hon är väl medveten om att hon måste skaffa jobb. 
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Suck) skrev 2018-08-06 14:32:52 följande:
    Ts försörjningsmöjligheter för barnet minskar med ett lägre överskott. Så du har fel.
    Det var lite så jag tänkte också men jag fick så mycket mothugg så jag tvekade. 
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Peggy) skrev 2018-08-10 08:49:39 följande:

Nej. Utgifter för sambo utan inkomst ska tas med i vissa andra beräkningar, tex vid ansökan om bolån/lånelöfte då det anses ha en väsentlig inverkan på låntagarens ekmomi och möjlighet att återbetala lånet. Däremot ska det inte tas upp som en utgift på ansökan om underhåll för gemensamt barn eftersom det inte ska belasta den andra föräldern vid fördelning av kostnadsansvaret för barnets omvårdnad.

Det där var en bra kommentar.

Varför jag påbörjade tråden var för att jag undrade över stycket "Övriga Utgifter" under min del av beräkningsarket.

Där står "Här kan du fylla i övriga utgifter. Det kan till exempel vara höga medicinkostnader, dubbel bosättning eller kostnader för arbetskläder."

Lite dålig liknelse men om jag jämför "sambo utan inkomst" med "en dyr bil med läckande tank" så ska inte den utgiften räknas med, dvs, den ska inte drabba mitt X. Det är mitt eget "fel" att jag har en dyr bil. Däremot, har jag dyra mediciner för att kunna överleva så ska det tas med. Egentligen ganska solklart.

Ärendet kommer att hamna hos FK. Som sagt, jag är spyless på detta.

Jag tackar för era kommentarer.  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Suck) skrev 2018-09-04 23:37:37 följande:

Ts, ladda ner (Pdf) Underhållsbidrag till barn - Försäkringskassan

Under3.3 kan du läsa att man i vissa fall får avräkna kostnad för att försörja sin partner från den summa som annars kvarstått som försöjningsförmåga. Det låter som att du kan tjäna på att be en jurist att hjälpa till att beräkna underhållet.

Jag ska göra det. Tack för tipset.  Jag ska också ringa FK och bekräfta när det väl dagas. Jag är som sagt inte ute efter att skinna nån men det ska vara rätt och riktigt och följa regelverket.
    Tack.
Svar på tråden Räknas sambo utan inkomst som "xtra utgift"?