• pyssel

Män som är ensamma - större problem hos män än kvinnor.

Anonym (Hyckleri) skrev 2018-08-07 17:35:07 följande:

Men att kvinnor åker till Gambia är det tyst om....

Konstigt att det är allmänt känt då och ses på med avsky
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (bara undrar) skrev 2018-08-07 23:34:40 följande:

A vilka ? Männen eller kvinnorna?

Hur ställer du dig då till att var o varannan kvinna vill värna om en eller flera "mellanösterpojkar"? Pinsamt. Man fattar att när ni blev avslöjade med Afrika då löste ni det på annat sätt. Då spelade inte storleken någon roll längre, utan bara det inte är vad som finns på hemmaplan.

Hur kommer det sig att kvinnorna vill hjälpa männen men inte kvinnorna och de RIKTIGA barnen annars? 

En räcka koleriska påståenden i ett taffligt försök formulerade som frågor? Nej tack. Vill du ha svar på något du undrar över får du skriva ordentligt och utan delirium. Ditt sista pinsamma misstag kan jag dock rätta till åt dig: Jag arbetar professionellt och ideellt mot hedersrelaterat våld och förtryck. Vill du engagera dig?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Banonym skrev 2018-08-08 09:32:35 följande:

Men förstår din tankegång, tex jag skulle vilja se mer att kvinnor faktiskt accepterar och inser att män har inte det så jävla bra som de kanske tänker att män har.

Jag brister lite inombords varje gång jag hör hur kvinnor förlöjligar män ifall de sagt att de mår dåligt pga saker eller att de anser att det är extremt hur män är så mycket mer ensammare än kvinnor .. speciellt när det också stämmer och man bara bortförklarar det med "ah men det är ditt eget fel osv "

Precis som många gör i den här tråden, t.om män. 

En skillnad som är biologisk men som känns extremt jävla deprimerande är ju att kvinnor har som sagt det naturliga valet att välja mellan männen medans män måste bli utvalda.

Det är naturligt men det är inte en upplyftande tanke för en man som känner sig ensam. Det borde man förstå och acceptera, att bara nonchalera att man mår dåligt och säger "ryck upp dig, annars får du skylla dig själv" är ett förenklande och ärligt talat bara oschysst. 

Att kunna peppa utan att lägga en beskyllning på varje kommentar är något människor håller på med konstant och sedan säger de "Jag ville bara vara ärlig", ja var ärlig men gör det utan att trycka ner människor då?

Att höra att man kan ta tag i det själv så länge man kämpar är ett gott råd men ett dåligt råd är att säga "Ryck upp dig, du är en man du får kämpa lite(när man väl kanske redan gjort det)" speciellt när det kommer från kvinnor som generellt inte alls har samma problematik i den graden vi män har i det området.

Att jag sitter här just nu är rätt deprimerande speciellt då jag skriver om detta, som man förstår så har jag mina egna problem och sure tack vare dem så har jag inte fått ha det mest sociala liv jag velat. 

Vill inte beskylla någon, vill bara påpeka att det är extremt jobbigt att människor totalt blåser bort problemen som män har och att kvinnor har inte alls den problematiken i samma grad.

Det är framförallt kvinnor som privat försöker få närstående män att öppna sig, istället för att avfärda dem. Och det är väl framförallt kvinnor som även arbetar med detta? "Ryck upp dig" kommer mestadels från män som har inställningen "män löser saker själva", och fortsätter cementera den normen och upprätthåller skammen över "svag man". Rätta mig gärna.

Det problematiska på nätet med många av de män som mår dåligt är att jämte sin egen sorg/otillräcklighet/motgångar eller vad det nu är de berättar om, så spyr de ut ett enormt hat och förebråelse mot kvinnor. På ett internetforum kan man inte bli bemött som i ett terapirum när man gör de här två sakerna samtidigt.

Det är därför man ska söka riktig hjälp när man mår dåligt. Jag tror faktiskt inte att de kvinnosmädande ryggdunkarna hjälper någon mer framåt i sitt mående än den andra sidans motstånd han tycker bekräftar hans tes om onda kvinnor. I en professionell samtals/vårdsituation finns det däremot utrymme att avhandla också den orättvisa aggen mot andra utan att någon tar illa vid sig, och också att sig ur det.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Hyckleri i hönshuset) skrev 2018-08-08 16:10:24 följande:

Jag förutsätter att du utkräver eget ansvar av alla de kvinnor som startar trådar om att det inte finns några vettiga män att stadga sig med.

Människor som har fixeringar eller fastnat i cirklar råder jag definitivt att söka hjälp. Män som inte får accept för sina känslomässiga problem ens hos sina manliga vänner har oftare en än djupare ensamhet än kvinnor, vilka ofta kan prata med både nära och inte fullt så nära om det kniper. Tycker du inte är ännu viktigare att dessa män bryter barriären att söka hjälp?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (bara undrar) skrev 2018-08-08 16:31:09 följande:

Man gör det nog lättare genom ett äventyr eller adrenalinkickar av olika slag. Men att gå till en "fröken" och sitta ner i stolen för nu ska man samtala.. Ja, det känns inte så aktuellt då, för det första, jag vill inte sitta som en pojke framför en som anser sig veta mer om mig själv än vad jag själv gör, för det andra, jag är trött på att sitta ner i en stol. För det tredje, vad spelar några ord för roll när man ändå aldrig lever livet?

Det är ju förstås ett fritt val. Det finns också samtalskontakter som är män givetvis. Sedan finns fördomarna att "sitta som en pojke (liten och svag?) framför en fröken" och "nu ska vi prata". Det är oftare på det viset om man har oturen att sitta med en 24-årig socialsekreterare med anknäbb eller keps. I terapi eller stödsamtal skulle det däremot vara en märklig ingång om personen anser sig veta mer om dig än du själv gör. Du kommer inte få en psykoanalys i knäet.

Nej, det är inte säkert att samtal är för alla, men jag tror för många. Särskilt för de som är djupt tyngda av en tystnadskultur och inte mår bra alls, men inte hittar vägen ut själv.

(Sedan finns det dåliga samtalspersoner, men då får man söka någon annan. Det finns ju en massa trådar om samtalspersoner som är dömande eller totalt gränslösa med sina klienter, men det är en annan historia.)
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (grind) skrev 2018-08-08 17:21:05 följande:

Behöver säkert inte vara fel för en man som mår dåligt att ta hjälp av en psykolog. Fast då ska det vara en manlig psykolog naturligtvis.

Det är faktiskt individuellt. Vi har dessutom fritt vårdval även på Vuxenpsyk.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Hyckleri i hönshuset) skrev 2018-08-08 16:44:44 följande:

Det jag reagerar på är att folk här på forumet skuldbelägger män som har problem men letar runt kvinnor som har problem.

Min teori är mycket enkel. Jag tror att det handlar om att människor har lättare för att identifiera sig med det egna könets problem och samtidigt är hemmablinda för de fördelar det egna könet innebär.

För många män är t ex jämställdhet en ickefråga.

Har precis läst tre trådar som ligger ganska långt upp i flödet, där TS är man och har det jobbigt/ber om råd:

www.familjeliv.se/forum/thread/78944933-hur-kan-jag-bli-mer-attraktiv-for-kvinnor

www.familjeliv.se/forum/thread/78846381-hur-hittar-man-en-kvinna-om-man-ar-timid-och-mesig

www.familjeliv.se/forum/thread/78779006-hur-fa-kontakt-igen

Är kvinnorna som skyndar till här elaka och skuldbeläggande?

Skillnaden jag kan se är att TS inte lagt fram sitt bekymmer jämte en hög med anklagelser om vilket skräp kvinnor är.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (bara undrar) skrev 2018-08-12 14:11:11 följande:

Ännu värre!

Nej fick det inte i knät, utan bakom min rygg. Fick personlighetsstörning istället för ptsd, depression och grov separationsångest. Var på sen tiden väldigt ödmjuk och fortfarande idag alltid ärlig om saker som är mitt fel. Men tappat ödmjukheten idag och istället är ganska förbannad på allt och alla som har behandlat en fel, både inom sjukvård och utanför.

Det var tråkigt att höra. Felbehandlingar inom vården är inte så ovanliga. Vi är nog många som varit med om det och en del av oss behöver söka vård på nytt ändå. Har tyvärr en diger lista med fel, t.ex

*Sondat min bebis på sjukhuset med en annan mammas utpumpade bröstmjölk

*Närstående tog livet av sig morgonen efter att en psykiatriöverläkare skulle ringt tillbaka på eftermiddagen (glömde) med bedömning om akutinläggelse

*Blivit opererad i fel skelettdel

Poängen är att felbehandlarna går vidare med sitt och den som behöver hjälp hoppas jag söker den ändå, och att det blir rätt. Även med ett naggat förtroende låter det ju som att du sökte hjälp och någon annan ställde andra diagnoser på dig. Vilken personlighetsstörning hade de förväxlats med?
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Män som är ensamma - större problem hos män än kvinnor.