• Laddaredator2

Ivf-är de arga?

Är 39 och barnlös. Träffat mannen i mitt liv. Vi har försökt få barn i ett halvår. Inget händer.

Hört att jag kan söka ivf redan nu. Problemet är att jag är jätterädd för vården.

När jag var 25 sökte jag vård kontinuerligt under ett halvårs tid för att jag hade ont i magen. Alla läkare jag träffade avvisade mig, tyckte att jag överdrev och den sista läkaren sa rätt ut att jag skulle sluta uppta deras tid. Jag gick uppgivet hem. Två veckor senare gick det hål på min mage. Jag höll på att dö och jag räddades genom akutoperation. Det visade sig att jag haft magsår under hela tiden och att det obehandlade såret till slut blev till ett hål. Det var en väldigt traumatisk upplevelse. Jag minns den fruktansvärda smärtan och att jag till slut var helt okej med att dö där jag låg på hallgolvet. Så jag slutade kämpa emot och gick in i mig själv och förlorade medvetandet. Min dåvarande sambo kom hem av en ren slump och räddade mitt liv.

Sedan dess för jag allt för att undvika vården. Fick urinvägsinfektion i mars, ringde stammandes vårdcentralen, hon gormade åt mig att testa tranbärsjuice i några veckor. Gjorde det, men hjälpte inte, vågade aldrig ringa igen så jag går här med urinvägsinfektion.

Jag vågar inte hävda min rätt i förhållande till sjukvården, vilket för övrigt är väldigt komiskt eftersom jag jobbar som advokat och tillvaratar andras människors rätt hela dagarna. Har inga problem med myndigheter i övrigt. Det är bara sjukvården.

Vad jag undrar är: hur brukar ivf-klinikerna behandla patienterna? Jag är så rädd för att bli avvisad.

Jag ringde kvinnokliniken för några veckor sedan, jag blev avvisad för att jag och min man gör tillfälle inte är skrivna i samma kommun. Men hon var jätterar hon sa mitt namn flera gånger, var mjuk och gullig "du har jättebråttom, du måste skynda dig" sa hon. Eftersom det här med mantalsskrivningen är ordnad nästa vecka måste jag återigen ringa kliniken. Jag vet inte om jag vågar. Brukar de vara arga? Lyssnar de på en och tar de en på allvar?

Kärlek till er alla!

• Svar på tråden Ivf-är de arga?
  • Meriall

Stackars dig, vilken fruktansvärd upplevelse! Det jag tänker är, kan inte din man ringa och fixa med mötena så att du bara behöver gå dit. Han kan fråga innan vad som kommer hända så att du är beredd.

• Meriall

Och kontakta en nätläkare för uvin. Inte bra att gå med sådan obehandlad. De brukar vara snällare/sakligare och du slipper förhoppningsvis prata med dem utan kan skriva.

• Anonym (.)

Kontakta privat ivf klinik

• Snuttis2

Som någon ovan sa kontakta en läkare på nätet o få behandling för din uvi, viktigt att vara frisk o stark inför ev Ivf! Har själv gjort tre behandlingar via landstinget o fått kämpa mkt med diverse läkarkontakter innan vi blev rek att kontakta just Rmc som fertilitetskliniken heter! Jag eller vi kan bara säga gott om våra kontakter där. Har känt mig mkt väl bemött av alla professioner . Ödmjukt bemött inför frågor o oro o behandlingar ! Tror att de har en annan vana att hantera nervositet o vi som patienter har ju ofta kämpa med barnlöshet o ibland sjukdom innan vi kommer dit, så de känns generellt duktiga på att se människan!

Våga det är värt det!

Brevid mig sover nu en 1 åring : )

• Fågel Flax

Kärlek till dig också TS!

Det är olika hur man blir behandlad. Jag har bekanta som blev jättedåligt behandlade, alltså både oprofessionellt och rakt av felaktigt SAMT att upplevelsen var förnedrande.

En del är tvärtom nöjda och har haft en bra upplevelse, så det är lite ett lotteri...

Kan ni klara det ekonomiskt så vänd er utomlands istället. Till exempel Köpenhamn har StorkKlinik, där hela personalen är väldigt vänligt inställda till sina kunder.

Där kan ni få hjälp omedelbart, och det är ju jättebråttom med tanke på din ålder, där varje månad räknas.

Kram

• Laddaredator2
    Meriall skrev 2018-08-05 16:00:57 följande:

Och kontakta en nätläkare för uvin. Inte bra att gå med sådan obehandlad. De brukar vara snällare/sakligare och du slipper förhoppningsvis prata med dem utan kan skriva.

Tack så mycket för dina svar! Jag har kontaktat läkare på nätet, det var så smidigt och bra! Väntar nu på svar. <3
  • Laddaredator2
    Anonym (.) skrev 2018-08-05 16:12:35 följande:

Kontakta privat ivf klinik

Jag funderar starkt på det!
  • Laddaredator2
    Fågel Flax skrev 2018-08-05 22:22:13 följande:

Kärlek till dig också TS!

Det är olika hur man blir behandlad. Jag har bekanta som blev jättedåligt behandlade, alltså både oprofessionellt och rakt av felaktigt SAMT att upplevelsen var förnedrande.

En del är tvärtom nöjda och har haft en bra upplevelse, så det är lite ett lotteri...

Kan ni klara det ekonomiskt så vänd er utomlands istället. Till exempel Köpenhamn har StorkKlinik, där hela personalen är väldigt vänligt inställda till sina kunder.

Där kan ni få hjälp omedelbart, och det är ju jättebråttom med tanke på din ålder, där varje månad räknas.

Kram

Usch. Låter hemskt att de även inom detta område inte är så ödmjuka. Tror att vi skulle kunna klara det ekonomiskt, men det känns lite omständligt. Men jag är beredd att göra vad som helst för en liten. Tack för ditt svar! <3
  • Laddaredator2
    Snuttis2 skrev 2018-08-05 21:34:06 följande:

Som någon ovan sa kontakta en läkare på nätet o få behandling för din uvi, viktigt att vara frisk o stark inför ev Ivf! Har själv gjort tre behandlingar via landstinget o fått kämpa mkt med diverse läkarkontakter innan vi blev rek att kontakta just Rmc som fertilitetskliniken heter! Jag eller vi kan bara säga gott om våra kontakter där. Har känt mig mkt väl bemött av alla professioner . Ödmjukt bemött inför frågor o oro o behandlingar ! Tror att de har en annan vana att hantera nervositet o vi som patienter har ju ofta kämpa med barnlöshet o ibland sjukdom innan vi kommer dit, så de känns generellt duktiga på att se människan!

Våga det är värt det!

Brevid mig sover nu en 1 åring : )

Har precis kontaktat nätläkare istället! Tack för tipset! Åh en 1-åring, så mysigt! Så glad jag blir att det gick bra för er! <3
  • Anonym (.)
    Laddaredator2 skrev 2018-08-06 10:41:00 följande:

Jag funderar starkt på det!

Tror man kan få privat utredning och sen ivf bekostat av landstinget annars är det värt pengarna. En utredning via landstinget kan ta tid och du har inte all tid i världen
  • Anonym (.)

Finns förresten länder där ivf är betydligt billigare än i sverige och danmark. I polen till exempel kan man få ivf för femton tusen finns även länder där ivf kostar femtusen men de ligger utanför europa

Svar på tråden Ivf-är de arga?