Ni som gjort KUB och blivit erbjudna NIPT
Hej,
För tre dagar sedan fick vi svar på vårt KUB-test. Enligt UL så var allt utan anmärkning. Sköterskan som utförde UL sa glatt att allt såg ut exakt så som man vill att det ska se ut vid en sådan undersökning: hjärtslag 144/min, nackspalt 1,9mm, näsrygg fanns (?), och enligt bebisens mått justerades min graviditet till 12+5.
Vid uträkningen av sannolikhet för kromosomavvikelse fick bebisens egna värden jättebra resultat, men tillsammans med mina (ålder 34år och mitt blodprov) så sänktes resultatet slutligen till 1:477. Fortfarande bra tyckte vi och var lättade (gränsen ligger ju pp 1:200). Men då säger sköterskan att eftersom vi fick ett värde mellan 1:50 - 1:1000 så erbjuds vi även ett NIPT-test, vi gjorde det där och då och nu tar det ca 10dagar att få svar på.
I stunden gick allt så fort och vi fick bara en stencil att snabbt läsa igenom med information om vad NIPT var innan blodprov skulle tas på labbet, men nu i efterhand kommer alla frågorna:
1. Hur stor är risken/sannolikheten att NIPT fullständigt omkullkastar de resultat som bebisen fick? Det var ju pga min ålder och mitt blodprov som resultatet blev ?sämre??
2. Finns det någon här som varit med om att få ett bra (eller ok) resultat på KUB men som sedan fått negativt på NIPT?
3. Varför erbjöds vi NIPT när vi hade långt över gränsen på 1:200?
Vi blev överrumplade på ett vis där i stunden då vi inte alls var beredda på att erbjudas ?gå vidare? med fler undersökningar även vid ett bra resultat.
Jag tycker det är bra att erbjudanden ges till fosterdiagnostik, men har på ett sätt inte kunnat glädjas till fullo åt min graviditet ännu i väntan på KUBen. Nu känns det som att jag inte vågar glädjas ännu igen. Jag får det liksom inte till att gå ihop: om bebisen såg ut att må prima och alla mått osv var precis som de skulle och det var pga som resultatet drog ner - varför vill de scanna bebisens DNA ytterligare.
Jag är så innerligt rädd över att de ska ringa för att säga att allt inte står rätt till nu. Nu är det helg och jag har ingenstans att ringa och fråga och oron börjar fullständigt äta upp mig ??.