• Näng

Så sjukt dåligt samvete för min 14åring!

Hej!

Kloka och reflekterande föräldrar jag behöver råd!

Idag beslöt vi oss för att skicka hem vår drygt 14år gamla dotter från semester hem till mina föräldrar.

Min dotters humör har blivit värre och värre och jag har försökt växla mellan att förstå att det är åldersrelaterat till att vara lyssnande och samtalat. Hon är verbalt kränkande mot sina bröder vilket jag ändå har viss tolerans mot men nu gick allt för långt. Barnen fick välja varsin semesterresa under sommaren, ett privilegium tycker jag. Sin ena brors väl var hon till 50% av resan arg, otrevlig och förstörde för både syskon och föräldrar. Den andra broderns följde hon inte ens med på och vi släppte det för att hon var så hemsk att vara med.

Nu är vi på hennes resa, hon började redan på motorvägen och bråka. Hon satt fel och skrek att vi skulle stanna bilen. Detta fortsatte till ytterligheter som att hon önskade att någon skär halsen av hennes mellanbror, till att jag var hjärndöd som bokat fel boende och att jag inte hajjade något. Vet inte hur många gånger vi sa ifrån utan någon respons. Hon ville inte stanna kvar på det här jävla stället i en vecka. Jag har dessutom berättat om vad vi kan göra, hur vi ska bo och frågat om hon har några önskemål utan att hon sagt något.

Vid middagen slänger hon besticken i maten så det skvätter på alla andra. Detta pga av att det tydligen är kallt att sitta ute...

Min man blir till slut riktigt arg och skickar in henne. Båda småbröderna gråter och till slut min man.

Jag bokar en flygresa hem till henne och ringer mina föräldrar.

Jag kände att jag var tvungen att sätta ner foten rejält nu. Hon blir värre och värre. Jag vill inte ens be henne om saker längre för de utbrott hon får.

Jag har ändå så dåligt samvete nu och mammahjärtat skriker.

Jag har talat med henne och förklarat varför det blir så här nu. Jag har lyssnat och bekräftat att jag förstår att hon är ledsen och att jag med är det men nu blir det så här.

• Svar på tråden Så sjukt dåligt samvete för min 14åring!
  • MorTillTheo

Tycker ni gjorde rätt jag skulle nog också gjort så man måste ju visa att det inte är ett okey beteende hon har,nog att tonåren är jobbiga men så illa ska det inte behöva vara att man inte kan behandla sina föräldrar och syskon med respekt!

Håll ut! mammahjärtat kommer alltid finnas där och ibland måste det göra lite ont också för att det ska göra verkan;)

• Näng
    Plushofili skrev 2018-08-04 21:42:36 följande:

Jag var själv sådan som tonåring och nu när jag ser tillbaka på det så hjälpte det mycket när mina föräldrar pratade med mig om sugondese. tycker verkligen att du borde prova det 

Sugondese? Berätta mer.
  • Näng
    MorTillTheo skrev 2018-08-04 21:48:10 följande:

Tycker ni gjorde rätt jag skulle nog också gjort så man måste ju visa att det inte är ett okey beteende hon har,nog att tonåren är jobbiga men så illa ska det inte behöva vara att man inte kan behandla sina föräldrar och syskon med respekt!

Håll ut! mammahjärtat kommer alltid finnas där och ibland måste det göra lite ont också för att det ska göra verkan;)

Tack! Mår nästan illa av skuld.
  • baralillatant

Bara en gissning, men om barnen fick välja en semesterresa så kanske hon är väldigt bortskämd?

Ta bort alla förmåner, börja på noll och låt henne förtjäna skjuts, mobil etc.

• Näng
    baralillatant skrev 2018-08-04 21:56:46 följande:

Bara en gissning, men om barnen fick välja en semesterresa så kanske hon är väldigt bortskämd?

Ta bort alla förmåner, börja på noll och låt henne förtjäna skjuts, mobil etc.

Nej inte speciellt bortskämd. Detta var första gången och var menat som en motivering att delta i planering etc. Flera barn i olika åldrar och svårt att göra alla nöjda.
  • Amla07

Helt rätt gjort, hon kan inte tillåtas förstöra för alla andra och det är inte ok att bete sig så gränslöst och respektlöst mot sin familj. Det måste hon lära sig och ibland krävs det att man löper linan ut och att barnets dåliga beteende får en kännbar konsekvens. Bra jobbat att ni orkar ta fajten även om mammahjärtat gråter. Skulle ändå föreslå familjeterapi till hösten. Tonår i all ära, men det låter som att hon är väldigt arg och hatisk och det finns kanske någon djupare förklaring till det än bara tonåren.

• scanmia

Jag tycker också att du gjorde rätt. Det är bättre att bryta en dålig situation än att låta den fortgå. Tonåringar kan vara så svåra - inte bara kan man se hur de är offer för sina hormonsvängningar utan de är också övertygade om att man är fiende nummer ett. De är ungefär lika roliga som trotsiga tvååringar.

Visst är det synd om henne som blev hemskickad och inte fick vara med på resten av semestern, men det är viktigt att visa henne att det var hennes val och att om hon gör det valet så får det konsekvenser för henne. Hon saboterade inte för sina syskon eller er andra (det behöver hon inte ha på sitt samvete) utan för sig själv. I framtiden så kan hon göra andra val som är snällare mot henne själv. För hon är värd det.

Ofta är de riktigt jävliga perioderna i tonåren inte alltför långa och jag tror på att försöka vänta ut dem (och undvika familjesemestrar till varje pris!). Fem gånger mer kärlek (mutor är ok i nödfall), tydliga rutiner och klara regler. Se till att de är fysiskt aktiva om det är möjligt och att de äter och sover ordentligt. Om hormonerna ska härja med dem så kan i alla fall resten av dem vara på tipptopp.

Om du märker att hon går om kring som en tidsinställd bomb och bara väntar på att explodera så ge det ett helhjärtat försök att avleda: sätt paddan i handen på henne, tappa upp ett bad åt henne, be henne om smakråd, stick en slant i handen på henne och be henne köpa glass till etterätt, ge henne en uppriktig komplimang eller vad som helst som kan verka avväpnande - ring upp mormor eller bästa kompisen, kanske?

Stå upp för de yngre barnen och släpp inte tonårsmonstret lös på dem. Men själv behöver du inte ta det personligt - "Jag hör att du är arg, men jag är säker på att vi kan lösa det här problemet..." "Du, det här fixar vi när du har lugnat ner dig lite." "Berätta vad det är du vill så ska vi se om vi kan ordna det."

Ge henne mer självbestämmande och ansvar. Jag har själv svårt för det här för när de uppför sig som totalt irrationella småglin så vill jag göra precis tvärt om. Men lite mer frihet och förtroende kan ge förvånansvärt positiva resultat.

• Näng

Tack för stöd. Idag är hon helt lugn och verkar ha accepterat det. Jag hoppas detta blir en vändning för oss alla.

Svar på tråden Så sjukt dåligt samvete för min 14åring!