Padirac skrev 2018-08-26 15:55:34 följande:
Det är mycket som man inte får lära sig sig skolan, men steriliserigar tas upp minst en lärobok
www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/en_granskning_av_larobocker_i_samhallskunskap_och_historia.pdf
"I Libers SO Historia nämns heller ingenting om att Sverige har fem nationellt erkända minoriteter. Men på ett par ställen i läroboken framkommer i alla fall att det lever romer och judar i Sverige under 1900-talet och det framgår lite hur de har behandlats. I beskrivningen av folkhemmet nns en ruta med rubriken ?Utestängda ur folkhemmet? där vi kan läsa: Politikerna ville göra svenskarna till ett lyckligare, friskare och renare folk. Men det fanns grupper som inte ansågs passa in i det nya Sverige, till exempel resandefolket (ibland kallade ?tattare?), romer och andra utstötta människor. Många resande saknade fast bostad och arbete. Folk ansåg att de var lata och tjuvaktiga och att de ska¬ade en massa barn som de inte tog hand om. Myndigheterna ville göra de här människorna till ?vanliga, ordentliga svenskar?. Om det inte gick skulle man åtminstone hindra dem från att fortsätta leva sina ?skadliga? liv. Många sattes i fängelse eller hamnade på anstalt. Barn tvångsomhändertogs och adopterades bort. Det gick till och med så långt att man steriliserade människor, så att de inte skulle kunna få barn.121"
Vilka förmildrande omständigheter menar du att jag framför för dessa steriliseringar - jag tycker snarare att det är du som tror eller vill påskina att dessa försvaras på grund av att jag kritiserar SDs lögner och propaganda.
Din uppfattning om att S vill tyska ned det stämmer inte heller med verkligheten då S mycket tydligt arbetat med att lyfta fram detta.
Snarare verkar du tror på 'det stekta ägget' - du har alltså svalt propagandan trots att den visat sig vara en historieförfalsning av rang framställd för att ställa SDs nazism och rasism i ett bättre ljus.
Jag väntade på kommentaren om SD och samtiden - du vet att samtiden är ett av SD helägt bolag - vill du påskina att Samtiden verkar fristående från SD?
sv.wikipedia.org/wiki/Samtiden_(webbtidning)
"Samtiden ges ut av Samtid och framtid, som ägs av Sverigedemokraterna genom det helägda bolaget Blåsippan AB"
"I februari 2015 hävdade den avträdande chefredaktören Jan Sjunnesson att han inte haft något inflytande över vad som publicerats i tidningen och att innehållet i praktiken styrts av tidigare riksdagsledamoten
Erik Almqvist. "Jag har låtsats vara chefredaktör. Det är en pinsam uppgift" sa Jan Sjunnesson till
Dagens Nyheter.
[3]Martin Kinnunen, styrelseledamot i ägarbolaget, hävdade att tidningens ägare inte kände till något tillfälle då material publicerats utan ansvarige utgivares medgivande, och ville i stället förklara Sjunnessons missnöje med redaktionens omorganisering.[6] Efter detta blev Sjunnesson avskedad från tidningen.[7]"
Det som kommer ur SDs mun är i de flesta fall förvanskningar och propaganda - det är inte politikers prat, det är i SDs fall inget mer än förvanskningar av historien och samtiden.
SDs snack om folkhemmet som de vill vara arvtagare till byggd enligt PAH på _inkludering_, i SDs fall bygger folkhemsarvet på _exkludering_
SD tar ett begrepp, vrider det och lägger en annan betydelse och ett annat innehåll i det. Hur kunde folkhemmet bli en rasistisk vision.. ju just det - det har ju SD förklarat i filmen MOT S - men ändå vill SD ha just den typ av förvanskade folkhem som de påstår att S stod för.
Ta sin egen idé - anklaga andra för detta genom att ljuga och vrida på sanningen - driv den idé som man anklagat andra för. Det finns ett skäl till att det samstämmigt sagts att SD-filmen beskriver det samhälle som SD förespråkar. SDs propaganda är av Goebbelska mått som en av experterna sa ang SD-filmen.
SD
Det var inte mycket du hittade. En text om resande-folket. Javisst, det var ju mycket att komma med.
S har ju verkligen lyckats med att lyfta fram sin mörka historia. Du lyckas inte påvisa ett enda exempel. Gammelmedia tar aldrig upp det. Själv läste jag om det för första gången i slutet på 90-talet på ett internet-forum. Sen dess har jag inte hört något om det förrän nu när SD tog upp det.
Du själv tar ideligen upp och överdriver SD's kopplingar till rasism och nazism. Tycker du detta borde skrivas in i "levande historia", och därefter aldrig mer pratas om eftersom det är allmänt känt?
Ja i övrigt håller jag med om mycket av kritiken mot SD, de har inte mycket att komma med de heller.
Det skulle behövas ett smartare alternativ. Massinvandring kommer inte att lösa våra problem. Det har vi redan provat och konsekvensen är förödande. Att anklaga alla som ser problemen för att vara rasister kommer inte heller att lösa problemen. Här har t.ex du själv helt fel taktik. Du respekterar inte de som upplever problemen. Männikor som inte känner sig respekterade tenderar att rösta på mobbarnas motståndare. Har du tänkt på det?