Inlägg från: Bejje |Visa alla inlägg
  • Bejje

SDs propagandafilm

KillBill skrev 2018-08-04 12:08:17 följande:

Man kan undra hur folk tänker som kan lägga en röst på Sverigedemokraternas som använder historieförfalskning och smutskastning för att flytta fokus från det egna partiets kopplingar till nazism.

Detta är en mycket  bra genomgång av alla felaktigheter som filmen är fylld med.

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/ola-larsmo-historiens-offer-forvandlas-till-pjaser-i-en-politisk-smutskastningskampanj/

Jag tänker inte lägga mig i hur mycket som är felaktigt i filmen eller inte, men utan att ha någon koppling alls till SD så gissar jag att man gjort filmen efter åratal av tjat om SD's "bruna historia".

När jag hade hört om samma sak typ 20ggr så började man ju lessna ganska rejält och det här var många år sedan. Alla vet redan om detta, poängen är framförd för länge sedan, men fortfarande finns det politiker som trycker på SD's historia istället för att snacka om nutid och framtid.

SD är inte alls samma parti i dag som på den tiden och vill gissningsvis lägga sin tid på att diskutera nutida problem och hitta lösningar. Men när övriga partier varit mer intresserad av att snacka om SD i begynnelsen (som inte löser några av dagens problem) så ville troligen SD visa att de inte varit ensamma om att ha haft ett brunt förflutet.

Oavsett om det gäller Socialdemokraternas historia, Centerpartiets (Bondeförbundets) historia eller Sverigedemokraternas historia så är det rätt ointressant när man hör om det för "sjuttielfte" gången.

Lägg mina skattepengar på att prata om dagens utmaningar istället för att mala på om något som har hänt för länge sedan.

• Bejje
    KillBill skrev 2018-08-24 17:51:38 följande:
    Nu är ju SDs film enligt ett stort antal historiker ett rent falsarium och det gäller inte kritiken mot SDs egen historia. Dessutom är rasismen inom sverigedemokraterna i högsta grad levande, och man kan nästan dagligen ta del av nya avslöjanden och skandaler i press, radio och TV.
    Som sagt, jag tänker inte lägga mig i vad som är rätt eller fel i dokumentären. Det finns säkert en hel del som är rätt och en hel del som glider på sanningen. Men oavsett så fanns det rasism och nazism inom Socialdemokraterna runt andra världskriget och innan dess.

Och visst,jag håller med dig. Det kommer ibland avslöjanden om hur vissa inom SD uttalat sig dumt eller liknande, men jag förstår att ett parti som SD lockar folk som har extrema åsikter. Det viktiga då är vad SD-ledningen gör åt saken och de har varit ganska hårda när det har behövts.

Jag förstår om de med extrema åsikter döljer det när de är nya i partiet och därför har inte SD kunnat göra något åt det p.g.a. att de inte känt till det, men förr eller senare råkar de göra bort sig och skriva ett dumt inlägg på facebook, twitter eller andra sociala medier eller blir påkommen av media och det är bra, för partiet ska rensa ut de som inte kan bete sig.
  • Bejje
    KillBill skrev 2018-08-24 19:11:42 följande:

Det har aldrig funnits nazism inom Socialdemokratin så ditt inlägg visar prov på en stor brist på kunskap i historia och stor brist på kunskap kring vad nazism är. Socialdemokratin var motpol till nazism och Hitler fängslade ett stort antal socialdemokrater.

Fel av mig, jag menade att Socialdemokraterna hjälpte nazisterna att ta sig runt i norden. Dock var dom rasister.
  • Bejje
    Padirac skrev 2018-08-24 19:56:08 följande:
    Om du ska ta upp filmen får du nog lov att lyssna på de som ger en korrekt beskrivning av filmens innehåll om du vill ha någon trovärdighet kvar i din argumentation.

Filmen är en historieförfalskning till skillnad mot SDs nutidshistoria som med sanning kan beskriva som att själva partiet är rasistiskt och grundat av nazister.

Om SD är trötta på att lufta sina smutsiga underkläder kan de ju ta tag i problemet, göra sig av med de rasistiska politiska målen och de som företräder dem.
    Jag har sett dokumentären själv och det finns saker som inte går att bortse från som är rent rasistiska, men jag förstår om du vill sopa det under mattan.

Sen är ju SD inte ett rasistiskt parti, det kan vara din åsikt, men den är ju inte sanning bara för det. Däremot kan det finnas folk som inte borde vara i partiet som yttrat rasistiska åsikter, men det gör inte partiet till ett rasistiskt parti. I så fall finns det flera partier som är rasistiska.

Men om du hittar något i SD's partiprogram/deras mål som du anser är rasistiskt så ta gärna upp det. Ha bara i minnet vad ordet rasism betyder om du slår upp det i ordboken. Fi och Vänsterpartiet är ena riktiga missbrukare av det ordet och har tagit det till något det inte betyder/hittat på egna grunder för ordet.
  • Bejje
    Iarwain skrev 2018-08-24 20:16:18 följande:
    Socialdemokraternas partiledare gick inte med i ett rasistiskt parti, som Jimmie Åkesson gjorde.
    Om du hade sett intervjun med Jimmie Åkesson på 4an kl 21 igår så hade du vetat varför.

Han visste mycket väl vad han gick in i. Han sökte inte ett rasistiskt parti, allt han ville var att hitta ett parti som var emot EU och övriga två alternativ stod så långt ifrån hans åsikter att det behövde bli SD.

Därför tog han sig snabbt upp i position i partiet och började göra om det från grunden och göras sig av med rasismen. Dock var han ju invandringskritisk vilket är något helt annat.
  • Bejje
    KillBill skrev 2018-08-24 21:49:34 följande:

Att inte kunna bortse från politisk propaganda kallas väl för att vara indoktrinerad?

Vad vänder du dig emot i min text?
  • Bejje
    Padirac skrev 2018-08-24 22:21:03 följande:
    Du får läsa på hur det egentligen låg till med de saker SD ljuger om och förvränger. - det finns lite skrivet i dagspressen om filmen som ger en bra bild om hur SD försöker tvätta sin bruna 

Läs SDs principprogram och begrunda deras närmast anala fixeringer vid bruna frågor som nationalitet, kultur, repatriering

var kommer egentligen SDs principprogram med snömoset om essens och kulturrasism från i ett idéhistorikt perpektiv

sv.wikipedia.org/wiki/Per_Engdahl

"Per Engdahl, som tidigt var nationalistisk och anti-demokratisk, var en av Sveriges fascistiska pionjärer; redan efter studentexamen i slutet av 1920-talet gick han med i Sveriges Fascistiska Kamporganisation. Efter politiska meningsskiljakigheter i organisationen formerade han 1930 en egen rörelse, Riksförbundet Det nya Sverige, som han ledde fram till dess att detta år 1937 slogs samman med Sveriges Nationella Förbund. Samma år blev han medlem i Riksförbundet Sverige-Tyskland1941 bröt han med SNF och startade Svensk Opposition, senare kallad Nysvenska Rörelsen. Långt senare, mellan 1980 och 1982, återvände Engdahl till SNF och satt som ordförande i två år, innan förbundet åter splittrades.

Engdahl hyllade före och under andra världskriget Adolf Hitler och prisade Nazityskland som ett föredöme, även om Mussolinis Italienvar det land som inspirerade mest. Han förnekade bestämt att han skulle ha varit nazist, eller att hans ideologi var liknande, trots uttalanden som "Vi kunna idag [23 april 1944] endast hylla Adolf Hitler som den av Gud sände till Europas räddning." (fler citat nedan "Wikiquote"). I juli 1941 publicerade han ett öppet brev till statsministern där han propagerade för att Sverige skulle bli en vasallstat till Tyskland:"

"1979 formulerade Engdahl en kritik mot hur fascismen agerar och istället borde agera. Han föreskrev en strategi som bland annat innebar ett nedtonande av rasbegreppet; istället skulle kritiken riktas mot invandringen. Med inspiration av denna text grundade Sven Davidsson med flera Bevara Sverige Svenskt (BSS), där dagens Sverigedemokraterna har sina rötter.[8]"

BSS - ett försök att väcka debatt skriver detta: 

(notera att SD själva delade detta material som en bakgrund till sitt parti fram till 2004)

"Sverigedemokraterna uppstår

De praktiska problemen var så många att vi från BSS beslutade oss för att lämna Sverigepartiet, som både namn och rörelse bakom oss och starta en helt ny verksamhet. Allt material var ju ändå spårlöst borta. Även de privata tillhörigheter som fanns i den gamla partilokalen på Södermannagatan på Södermalm hade nu försvunnit i Herrmanns händer.

Den 6 februari 1988 samlades jag, Sven Davidson, Jerker Magnusson och en del andra och beslutade om att bilda ett nytt parti, nytt partiprogram, nya stadgar och ny organisation. Det var ju lite trögt i början eftersom vi tvingades starta från början helt utan material. Värden för hundratusentals kronor hade försvunnit i händerna på de uteslutna och var borta för alltid. Vi tvingades långsamt bygga upp allt från grunden, med det gick fortare än tidigare eftersom vi trots allt hade skaffat oss vissa erfarenheter som hjälpte oss i denna situation."

Det finns delar i den dokumentären där man får se utdrag från texter skrivna av Socialdemokrater som är rasistiska. Du kan väl inte på fullaste allvar mena att SD förfalskat dessa? Då är du förd bakom ljuset.

Sedan tar du upp en massa historia igen. Hela min poäng från början när jag börja kommentera här tidigare idag var att jag verkligen ogillar politiker som ska dra upp historia om och om igen istället för att titta på nutiden och faktiskt få något gjort för våra skattepengar. Skatter som är bland de högsta i världen. Då ska de inte heller slösas bort på att mala om samma historia om och om igen. Lägg tid på det som behöver fixas istället.

Men du är väl en historiker som tycker historia är viktigare än nutid och framtid?

• Bejje
    Padirac skrev 2018-08-24 22:58:46 följande:
    Så du gillar inte att SD i sin propagandafilm tar upp S av SD påstådda historia.

Ansvarig utgivare Dick Erixson svarar i radion på frågan om det är Ok att ge en felaktig historisk bild av händelser att SD inte varit intresserade av att beskriva hela verkligheten utan de vill ge en ensidig bild.

Om du tror på de enskilda detaljerna på det sätt SD beskriver dem så är du missledd eller förblindad ocg har en historiskt osann verklighetsuppfattning.

Så enkelt är det, gilla det eller inte,

Ja, SDs historia säger ganska mycket, sperciellt som JÅ stolts berättat att SDs senaste principprogram är det som är mest likt deras ursprungliga program.  Att dessa program är som direkt tagna ur BSS politiska program gör det inte svårt att se vad SD vill och vilka nuvarande politiska mål SD har.

MK säger i en film på youtube om deras ursprung att han inte anser att BSS var rasistikt, det enda han anser var over the top var kravet på repatriering för alla som kommit sedan 1975. Annars verkar han tycke att de är ena riktiga hedersknyfflar.

en.wikipedia.org/wiki/Bevara_Sverige_Svenskt

"

Founded as a loosely organised network in 1979[2] by Leif Zeilon, and formalised as an organisation in 1983, BSS was involved with the populistProgress Party (Swedish: Framstegspartiet) in 1986. This co-operation took place under the name Sweden Party (Swedish: Sverigepartiet). This cooperation evolved into the Sweden Democrats (Swedish: Sverigedemokraterna) (SD) in 1988.[4]

Claiming not to be racists, their often aggressive sticker campaigns arguably indicated otherwise with slogans such as "Låt inte din dotter bli en n***rleksak" (Don't let your daughter become a n***o toy) and "N****r hotar sina offer" (N***s threaten their victims).[1]

Although the number of members was comparatively small, BSS represented the first organised attempt to reduce immigration and as a result received massive media attention.[citation needed]

The slogan "Keep Sweden Swedish" was taken on by the Sweden Democrats and became prevalent during 2003-2004, when it was used for headlines in the party newspaper "SD Kuriren" and as a slogan on bumper stickers.[citation needed]"  

För SD är den politiska målsättningen idag att skapa ett kulturellt homogent samhälle. Varför tror du att BS är obsessive om judars och samers nationalitet, varför pratar MK och JÅ om att Zlatan inte rör sig svenskt?

Varför menar JÅ att vissa etniska svenskar behöver assimileras?

De är ju inte dumma i huvudet, vad menar de då de går ut med dessa meddelandena? Vad tror du de vill och menar men sånt här ? Är de 4as gäng också några av alla dessa rötägg i organisationen som måste uteslutas för att uppå JÅs nolltolerans?

SD vill ha ett någorlunda homogent samhälle ja. Detta för att historien visar att väldigt frånskilda kulturer krockar och skapar konflikter i samhället och det är det vi ser idag. Jag drar inte hela samhällen över en kam här, men rent generellt så fungerar det dåligt med sammanhållningen mellan svenskar och folk från Mellanöstern och Afrika. Tycker du att jag har fel om det? Synen på många saker skiljer sig rejält mycket och därför blir det konflikter.

Vi kan inte säg att invandrare generellt är ett problem för så är det inte. Det handlar om folk från vissa kulturer och länder.

T.ex. Skulle vi få en "massinvandring" från England eller Frankrike så kan jag nästan lova att det inte kommer vara något större problem alls för Sverige mer än att vi får samma problem med bostadsbrist, lärarbrist, sjukvård osv som vi också ser idag, men det är ju för att samhället inte hänger med när för många människor kommer på kort tid. Men andra problem som utanförskapsområden, bilbränder, överfallsvåldtäkter, snedvriden kvinnosyn osv, det kommer vi inte se från fransmän och engelsmän så länge de är uppfödda där med föräldrar från samma land.

• Bejje
    Padirac skrev 2018-08-24 23:01:19 följande:
    Du vet att SDs film skapades av dina och mina skattepengar, men det kanske du gillar då du gillar alternativ historiebeskrivning? 
    Precis som att våra skattepengar har använts för att "rädda klimatet" genom att sätta en flygskatt på 200kr för inrikesflyg och subventionerade elcyklar. :D

Just det, vi ska också tydligen använda våra skattepengar till att rädda klimatet genom att avveckla kärnkraften (som är utsläppsfri) så att vi inte har tillräckligt med elkapacitet i landet och måste importera smutsig kolkraft från Tyskland. Ja det är verkligen så jag vill använda mina skattepengar.
  • Bejje
    Padirac skrev 2018-08-24 23:48:08 följande:
    Men att SD använder våra skattepengar till att göra filmer med fake historieskrivning, det gillar du? Trots att du inte gillar historia eller slarv med pengar...

Nu håller jag ju inte med om att det är fakehistoria så därför har jag inget problem med det. Sen att folk på DN eller Expresen eller liknande säger det ger inget värde all då de inte går att lita på i debatten då de är de största lögnarna.

Vet inte hur mycket media har ljugit och vridit på sanningen när det gäller just invandring. Donald Trumps "fake news" stämmer verkligen.

Svar på tråden SDs propagandafilm