• Anonym (A)

Underhåll

När dottern fyller 18 år vad händer med underhållet då? Jag och mitt ex pratar väldigt lite och har svårt att komma överens. Dottern har ett dyrt fritidsintresse blir jag ståendes med hela kostnaden för allt då?

• Svar på tråden Underhåll
  • Anonym (A)
    Salmiakk skrev 2018-08-02 12:29:03 följande:

Går hon i skola så fortsätter man betala underhåll tills hon tar studenten.

Hon går på gymnasiet men det innebär att hon får det då alltså. Om de har en dyr hobby ska inte den andra föräldern betala för det då?
    Så om hon börjar bo hos sin mamma växelvis så kommer alltså underhållet brinna inne eller. Känns ju jättekonstigt. Jag har försökt puscha att hon ska bo mer där, men blir det att hon får underhållet så främjar det ju inte deras relation direkt.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-08-02 13:08:46 följande:
    Underhållet är ju umgängesföräöderns försörjningsansvar. Det brinner givetvis inte inne för att barnet bor v/v men försörjningsansvaret sker då direkt mellan föräldern och barnet precis som det gör hos dig nu. Om barnet flyttar till mamman på heltid får ju du betala underhåll. Om hon sen flyttar tillbaka till dig slutar du betala underhåll men du slutar ej att försörja barnet.

Tänker du dig att dottern nu ska få förfoga över underhållet fritt och se det som att hon blir av med pengar om hon börjar bo växelvis? I så fall kan du ju lösa det genom att pengarna redan nu ska gå till öronmärkta utgifter.

Sk hon alltså börja bo växelvis som 18åring?
    Nej men det är jag med på att man har försörjningsansvar. Du menar allt så att dottern ska betala sitt egna försörjningsutgifter när hon blir 18. Jag tror att jag kommer att ha svårt att kräva betalning för det. Jag kan ju inte säga till henne att nu får du dra till ICA och inhandla din egen mat. 
    Jag bara funderar på hur man gör. För jag förstår själva principen. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-08-02 14:19:22 följande:
    Är det alltså så att pengarna kommer komma in på hennes konto? Och det är det som du tycker är krångligt?

Nej jag menar inte att hon ska stå för det själv utan att den andre föräldern ska stå för sin del via underhållet. Vilket konto pengarna kommer in på gör ju ingen skillnad i sak.

Ni kan ju bestämma att hon för över tex 1000kr i månaden till dig för löpande utgifter och att resten ska gå till hennes hobby under eget ansvar.

Förstår att det vore enklare om pengarna även fortsättningsvis kom in på ditt konto, så förstår din kritik men tycker inte att det borde vara så svårt att lösa praktiskt.
    Egentligen var det ingen kritik men det kanske lät så. Jag trodde att när hon blev 18 så skulle pengarna till henne från mamman direkt. Studiebidrag får hon men det hör ju inte hit det är hennes pengar att använda. 
    Tänkte lite på det om föräldrar bor tillsammans så är det sällan man börjar kräva att barnet ska betala för sin hobby inte förens de kanske slutar skolan. Det blir så annorlunda när man separerat. 

Pengar blir en het potatis liksom. 
  • Anonym (A)
    Anonym (så är det) skrev 2018-08-02 14:09:19 följande:

Underhåll från umgängesföräldern skall ske tills barnet fyllt 21 år och fortfarande studerar. Detta är inte till barnet ifråga, utan till hushållet för de merkostnader det är att ha ett barn hemma. Vad gäller studiebidraget får hon in det på sitt eget konto när hon fyllt 18 år. Vad hon gör med det bidraget avgör bara du och hon gemensamt.

Ska tjejen bo varannan vecka så utgår inget underhåll alls. 

Jo det vet jag men min dotter kommer inte plugga vidare direkt efter gymnasiet. Pengarna hon får blir mitt ansvar att se till att hon betalar för sitt uppehälle och sin hobby. 
Svar på tråden Underhåll