• Anonym (så är det)

Underhåll

Underhåll från umgängesföräldern skall ske tills barnet fyllt 21 år och fortfarande studerar. Detta är inte till barnet ifråga, utan till hushållet för de merkostnader det är att ha ett barn hemma. Vad gäller studiebidraget får hon in det på sitt eget konto när hon fyllt 18 år. Vad hon gör med det bidraget avgör bara du och hon gemensamt.

Ska tjejen bo varannan vecka så utgår inget underhåll alls. 

• Anonym (så är det)
    Anonym (A) skrev 2018-08-02 14:29:25 följande:
    Jo det vet jag men min dotter kommer inte plugga vidare direkt efter gymnasiet. Pengarna hon får blir mitt ansvar att se till att hon betalar för sitt uppehälle och sin hobby. 
    Om hon inte pluggar vidare så skall hon inte ha något underhåll. Då förutsätts att hon arbetar. Och betalar hemma för sin försörjning. Ca 3500 kr i månaden för mat och husrum är ganska humant. Hon kommer ju inte heller få något studiebidrag. :)
  • Anonym (så är det)

Så här: Underhållet fram till hon slutar gymnasiet (när hon är 19 år) skall komma in på DITT konto. Det är underhåll för barnets försörjning. Och så länge du står för försörjningen (hyra, handla etc) så är det även du som skall ha detta underhåll. Studiebidraget går in på hennes konto, och där kommer ni två själva överens hur detta studiebidrag skall hanteras. 

• Anonym (så är det)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-08-02 14:46:08 följande:
    Så står det ej på FKs hemsida, vare sig gällande förlängt underhållsbidrag eller förlängt underhållsstöd. Det är 18åringen själv som ansöker pch också får pengarna.
    Ok, då är det nytt.
Svar på tråden Underhåll