Anonym (A) skrev 2018-08-02 14:05:42 följande:
Nej men det är jag med på att man har försörjningsansvar. Du menar allt så att dottern ska betala sitt egna försörjningsutgifter när hon blir 18. Jag tror att jag kommer att ha svårt att kräva betalning för det. Jag kan ju inte säga till henne att nu får du dra till ICA och inhandla din egen mat.
Jag bara funderar på hur man gör. För jag förstår själva principen.
Varför skulle det där på något sätt vara svårt eller konstigt menar du? Du väljer ju själv hur du uppfostrar ditt barn alltså, men normalt sett får ju ungdomar som BARA får studiebidraget stå för saker själva. (Mobil och kläder tex.)
Ungdomar med dyra nöjen jobbar många gånger extra under gymnasietiden.
Får ungdomen dessutom underhåll så ska detta såklart användas till löpande utgifter och inte rena nöjen som sagt. Vad som ska betalas av underhåll+studiebidrag (Mobil, kläder, sitt intresse, mat?) Får ju liksom du avgöra vilket som ska vara ett krav och vad som kan diskuteras ihop med din dotter.
Alternativen är ju att hon bara för över alla pengar till dig och ni kör på som innan, eller så låter du dottern slösa bort sina pengar på "skräp" och du betalar alla löpande utgifter utan gnäll.