Inlägg från: Anonym (Du kör över din sambo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Du kör över din sambo)

Han gör slut om jag blir gravid...

Det känns som om du kör över din sambo en del. Kan vara därför han funderar på att lämna dig.

Du skriver att du är övertygad om att ni klarar av ett barn. Samtidigt så säger han klart och tydligt motsatsen. Du spånar om att ni bor bra och att allt skulle gå bra. Du lyssnar ju inte alls på honom. Allt skulle inte gå bra! Allt skulle gå så extremt dåligt men du vägrar se det. Kanske därför han måste prata klarspråk? Han vill få dig att fatta att ni inte skulle klara av att få ett barn tillsammans. Han skulle inte klara av att leva med dig och ett barn.

Du skriver också att han skulle bli en bra pappa. Släpp den tanken genast. Han vill verkligen inte ha ett barn. Hans motvilja ändå stor att han lämnar dig om det blir ett barn. Han är motsatsen till en bra pappa. Han vill inte och känner sig inte redo! Han skulle bli en usel pappa! Inget barn ska behöva födas oönskat.

Att han är bra med syskonbarn är heller inget argument. Många är svar ned andras barn nen usla föräldrar. Det är lätt att leka med barn ibland. Det är något helt annat att leva genom år av ex: svår sömnbrist, sexbrist, sämre ekonomi, ingen egentid, ingen partid. Samtidigt som ett barn gör det svårare att studera, resa, köpa hus osv.

Du kan inte jämföra att leka med andrasbarn med det livslånga uppoffrandet i att skaffa egna.

Så jag tror att han måste vara ärlig och rak för att försöka få dig att lämna drömlandet och se verkligheten. Du tror att ni skulle klara att få ett barn ihop och att han skulle bli en bra pappa. Han måste ju skrika ut motsatsen till dig för att du ska lyssna.

Inga bekymmer skrev 2018-08-05 07:06:26 följande:

Ts kanske inte känner det som att hennes personliga utveckling måste ta slut om hon får barn. Lite märkligt att du och många med dig lägger så stort fokus på att TS är ung och att hon har lång tid på sig när det inte är det tråden eg handlar om. TS vet nog att hon är ung.. men det finns ju många fördelar också att få barn när man är ung. TS verkar känna det som att hon haf levt och redan hunnit en massa saker man kan tänkas vilja innan man får barn. Och mannens reaktion skulle jag inte kalla omoget... utan manipulativt!! Det säger mer om honom som person än det gör om hans mognad, tycker jag!

Nu visar mycket forskning faktiskt på att hjärnans utveckling kan bromsas eller stanna av om man får barn för ung.

Sömnbristen och den kroppsliga påfrestningen är inte toppen för en hjärna som utvecklas väldigt intensivt...
    Anonym (Källa tack) skrev 2018-08-05 08:04:09 följande:

Det skulle jag gärna vilja se trovärdig källa på tack

Gå in på Google scholar och sök på hjärnans utveckling eller ungt föräldraskap. Jag tror att de flesta nämner detta. Det är välkänt och väl bevisat och nämns på de flesta ställen.
    Inga bekymmer skrev 2018-08-05 08:38:18 följande:

Det är inte välkänt nej! Slösar inte min tid på att söka efter tvivelaktiga sk källor på ett sådant befängt påstående! En 23-åring klarar nog många ggr sömnbristen bättre än en 35-åring tex, men det är också individuellt. Men om du kan hänvisa till en källa så kan jag läsa den.

Återigen nej. En 23 åring har ett mycket större sömnbehov än en 35 åring. Hjärnan behöver sömn för att utvecklas och hjärnan utvecklas massor innan 25. Det finns många konsekvenser av ett ungt föräldraskap ( barnen mår mycket sämre psykiskt och fysiskt)

Läs på om hjärnans utveckling.

Källor är bland annat: utvecklingspsykologi av Mothander och Havnesköld

Normbrytande beteende i barndomen av Andershed
    Anonym (R) skrev 2018-08-05 09:12:40 följande:

Har flera nära vänner som haft det ?värre? än oss när dom bestämt sig för att skaffa barn, visst det har varit tufft för dom men det har gått så varför skulle det gå åt helvete för oss?

Det är just DENNA inställning som visar att du inte lyssnar på din sambo. Han vill inte. Hans motvilja är enorm! Därför går det åt helvete för er om ni får barn tillsammans.
Svar på tråden Han gör slut om jag blir gravid...