ena barnet åt enbart hemlagad barnmat, allt annat ratades.
Eftersom barnet åt fler lagade mål än vi andra, ofta 3-4 per dag, så gjorde vi en del att ha i frysen.
Smidigast tyckte jag var att diska barnmatsburkar och sen fylla på efter hand som jag lagade annan mat. Så kokte jag potatis till familjen, så gjorde jag extra och lade i några burkar, samma med ärtor, morötter, ris osv. även kött, fisk ägg osv.
Så om det var denna menyn i familjen:
dag 1 spagetti + köttfärssås + kokta morötter
Dag 2 Potatis + dillkött + ärtor
dag 3 ris och kycklinggryta + broccoli
Jag tänkte att 1 portion var: pasta/ris/potatis + något kött/fisk + någon grönsak. För att få stor variation så gjorde jag såhär:
Jag lade överbliven spagetti + köttfärssås i några burkar, tex 5 st, sen lade jag enbart spagetti i några burkar tex 5 st och enbart köttfärssås i några tex 5 st. Någon burk med spagetti+ köttfärssås fick även morötter i sig. Lika dant med de andra - en fick spagetti + morötter och någon fick köttfärssås + morötter.
Dag 2 samma sak, några burkar med potatis + dillkött, andra med bara potatis och bara dillkött osv. Någon "gammal" burk fylldes på tex spagetti + dillkött (småbarn är inte så petiga med vad som passar ihop) eller köttfärssås + potatis. osv.
Samma sak dag 3.
Så på 3 vanliga middagar fick jag massa olika variationer:
Spagetti + köttfärssås + morötter
Spagetti + köttfärssås + ärtor
Spagetti + köttfärssås + broccoli
Spagetti + dillkött + morötter
Spagetti + dillkött + ärtor
Spagetti + dillkött + broccoli
Spagetti + kycklinggryta + morötter
Spagetti + kycklinggryta + ärtor
Spagetti + kycklinggryta + broccoli
Potatis + dillkött + ärtor
Potatis + dillkött + morötter
Potatis + dillkött + broccoli
Potatis + köttfärssås + morötter
Potatis + köttfärssås + ärtor
Potatis+ köttfärssås + broccoli
Potatis + kycklinggryta + morötter
Potatis+ kycklinggryta + ärtor
Potatis+ kycklinggryta + broccoli
Ris + kycklinggryta + broccoli
Ris + kycklinggryta + ärtor
Ris + kycklinggryta + morötter
Ris + dillkött + ärtor
Ris + dillkött + morötter
Ris+ dillkött + broccoli
Ris + köttfärssås + morötter
Ris + köttfärssås + ärtor
Ris+ köttfärssås + broccoli
Eftersom burkarna förvarades i frysen, så var det lätt att stoppa ner 1-2 eller 3 saker lite då och då, bara fylla på med sådant som man hade mycket av.
Så slapp jag ha så mycket fantasi, bara frysa in det som blev över eller som jag kunde laga lite extra av.
För att inte glömma vad som var i burken satte jag på frysetikett och skrev efterhand vad som stoppats ner i burkarna.
Andra har frusit in som du föreslagit , i istärningsfack, men det kändes bökigt och lite smått. Hade jag inga burkar så frös jag in i bullpapper/bullformar. Större portioner = mer lagom, än en liten tärning.
Bara att ställa ut bullformar på en bricka och klicka i lagom stora portioner av potatis/ris/pasta/morötter/palsternacka/kycklinggryta/fiskgryta osv. Ställ i frysen och när det är fruset så flyttar man in portionerna i en fryspåse. Sen tar man 1 av varje sort när man ska servera: 1 st potatis/ris/pasta/bulgur/osv. + 1 st kött/fisk/ägg/vego-protein + 1 st grönsak, gärna med lite mer färg! = 1 portion.