Inlägg från: Fliselisan |Visa alla inlägg
  • Fliselisan

Ärva hus, köpa ut syskon?

Beror ju lite på hur marknadsvärdet är? Taxeringsvärdet kan ju ligga en bra bit under och då är det inte rättvist. Kan någon komma dit och värdera huset kanske?

Men om systern då måste köpa ut dig med hälften så tar väl hon lån för det? Och då har ju du en summa till ditt framtida hus, om du köper nåt i klass med henne så lånar ni lika mycket...om du förstår hur jag tänker.

• Fliselisan
    LEIP skrev 2018-08-01 23:19:54 följande:

Ja jag tänker också på det. Att hon borde få köpa ut mig för marknadsvärdet.

Vad är rimlig hyra/renoveringskostnad/mån? Samt ska det räknas av eller in när huset ska delas?

Det beror ju på vart huset ligger, på landet kan ju en lägre hyra vara ok. Beror ju också på hur stort det är. Antar att systern betalar el/vatten/sophämtning själv?

Vad är det de renoverar? Om de bara målar lite inomhus så borde inte avdragen vara stora, men om de byter fasad etc så kan det vara rimligt med avdrag.

Kanske din bank kan ge råd? Jag har SEB som har en timmes fri rådgivning med jurist via telefon. Viktigt att det blir rätt och känns bra för alla så inte huset blir en tagg mellan er systrar.
Svar på tråden Ärva hus, köpa ut syskon?