Är detta olagligt?
Om något jag beställt fellevereras till en granne och denna grannen behåller paketet och då varken informerar mig om paketet eller ger tillbaka det , räknas det som stöld?
Om något jag beställt fellevereras till en granne och denna grannen behåller paketet och då varken informerar mig om paketet eller ger tillbaka det , räknas det som stöld?
Självklart är det stöld. Det står ju klart och tydligt på paketet att det är ditt, och grannen kan inte hävda att han inte vet det. Man kan kanske ?ursäkta? att han öppnar det av misstag (fast det är olagligt också) innan han sett adressen men sen borde han inse att det inte är hans och lämna tillbaka det.
Ja, det är stöld.
Kräver inte stöld tillägnelseuppsåt?
Stöld vet jag inte, men jag tror att öppnandet av paketet kan gå under "intrång i förvar" om grannen öppnat paketet.
Kräver inte stöld tillägnelseuppsåt?
Stöld kräver ett tagande. Tveksamt om det finns när man fått paketet hem i brevlådan. Däremot så är det ett olovligt förfogande skulle jag tro.
Har du fått paketet - Nä. = Stöld. (Kan du bara påvisa att denna har det så anmäl) Right? Har jag fel eller.
Japp, det är olagligt!Brottsbalken 4 kap, 8 §
Om man ska märka ord så kanske brottet inte benämns som stöld. Men det är i högsta grad olagligt i alla fall.
Men grannen har inte berett sig tillgång till paketet! Han fick det ju bara. Det är väl brevbäraren i så fall.
kanske inte direkt stöld, kanske egenmäktigt förfarande eller försingring eller något sånt. Men olagligt måste det ju vara.
Hur vet du att grannen fick paketet ?