Temalie skrev 2018-08-02 09:00:32 följande:
Tack för ditt svar!
Vi har sparat en hel del, så just nu har vi ca 375 000 att lägga i kontantinsats, så några månader till så borde vi ha tillräckligt för en lägenhet på 3 miljoner.
Är det då en buffert på konstant 30 000 för lägenheten du avser, eller endast inför inflytt? Hur stor buffert anser du att man borde ha som "max" (inräknat buffert ifall någon skulle bli sjukskriven eller arbetslös)?
Vad är det för renoveringar man borde vara beredd på att behöva göra och hur vet man när det är dags?
Många jag hör som pratar om renovering pratar om det ur ett mer estetiskt perspektiv med att byta ut kök och badrum för att få det de vill ha. Men vad är nödvändiga renoveringar som bör göras för att hålla lägenheten i gott skick?
Det var endast lägenheten jag tänkte, men det räcker kanske med 20 000 för det bara lägenheten. Utöver det hade jag nog haft 3 månaders levnadsutgifter efter skatt som buffert vid sjukdom, arbetslöshet, m.m.
Eftersom sparkonto ger ganska dålig avkastning så är det egentligen dumt att ha för mycket pengar liggandes där, samtidigt som det är en risk att ha buffertpengar på börsen eftersom man kan behöva ta av dem med kort varsel.
Nu har vi hus och inte lägenhet, men i en bostadsrätt så borde ytskikt (golv, innertak,väggar), el, kök och badrum vara de renoveringar man behöver planera för. Kök och badrum är egentligen det enda som är riktigt dyrt. Gör man mycket själv kan man få ner priset, men vill man tex ha ett modern badrum och anlita hantverkare kostar det kanske 150 000 kr. Man brukar tala om livslängder på cirka 30 år för många större saker, även om det såklart kan hålla både länge och kortare. Renoverar man ett badrum för 150 000 kr (i dagens värde) var 30:e år så blir det 5000 kr om året = drygt 400 i månaden man borde avsätta. Vill ni renovera snabbare än så är det bara att räkna hur mycket ni behöver spara per månad för att få ihop det.