Inlägg från: Hönanagda12 |Visa alla inlägg
  • Hönanagda12

Vilken ras

Vad du än väljer köp en rasren skk-reggad hund.

Du vet hur dan rasen är och vad du får.

Du vet rassjukdomar och hälsostatistik.

Du kan själv kolla upp statistik och hälsa.

Skulle det bli problem finns det jurister på skk som kan hjälpa.

Uppfödarna måste följa reglerna annars blir dom uteslutna (eller varnade beroende på)

Köper du en blandras vet du inte vad i de olika raserna som slår. Sällan något av föräldradjuren är undersökta för rassjukdomar (även blandraser kan få det)

Du vet inte om tiken haft flera kullar och om den fått vila emellan.

Cockerpoo är ingen ras utan blandras, liksom alla andra pudelblandningar.

Renrasiga utan stamtavla räknas som blandraser. Att registrera valparna kostar ca: 5-600kr./valp. Vilket gör att man kan ta flera tusenlappar mer betalt för valparna. Så att dom inte reggas pga kostnad är skitsnack.

Troligare är att någon utav hundarna inte håller måttet, inte är undersökt eller har en avelsspärr.

Läs på!!

• Hönanagda12
    Aniiee skrev 2018-08-02 23:40:50 följande:

Trots, eller vad jag ska säga, att jag själv har en blandras som är frisk som en jävla idiot, har en mage av f-ing stål och inte fattar att det är 30+ grader utomhus den här sommaren så håller jag med dig.

Blandraser kan absolut va bra hundar & är lika älskade helt klart. Det säger jag inget om, men man vet egentligen inte vad man får.
  • Hönanagda12
    Anonym (Amstaff/pitbull) skrev 2018-08-03 13:38:03 följande:

Intressant! För imorse blev min hund anfallen och huggen av en renrasig hund! Utan minsta förvarning ifrån den renrasiga utan bara en plötslig "knäpp". Min hund tittade inte ens åt den andras håll och dom hade varit nära varandra i 10 min. Så skulle påstå att det finns verkligen inga garantier! Den högg dessutom sin ägare i handen.

Så lägg ner, alla djur är olika oavsett människans "sanningsenliga" statistiker! Sen visst kanske en del sjukdomar man känner igen är viss typiska för ras till ras men längre än så bör man inte gå i sitt dömande eller tänkande! 

De har alla olika kvaliteter och kvantiteter utifrån individ till individ.

Ursäkta men vad har det men saken att göra? En agressiv hund är en agressiv hund.

Köper du en golden/bc kan den se ut som en golden men vilja valla som en bc. Tusan den kanske vill valla & apportera samtidigt?

Eller så kanske du får en hund som ser ut som en bc men är som en golden.

Köper du en golden vet du att du får en golden. Sen kan du få en hund med mer eller mindre arbetslust helt klart, men det beror mycket på linjerna. Du får inte en hund som ser ut som en golden men som vill valla. För det hör inte till rasegenskaperna.
Svar på tråden Vilken ras