Nja, nanny dogs blev de senare, annars hade de nog kallats american nanny dog terrier. Utan det kom när kamperna förbjöds och hunden behövde ett annat existensberättigande, haha. Ursprungssyftet var, om inte hundkamp, så tjurkamper. De har avlats för egenskaper och instinkter som är önskvärda i såna sammanhang, och med det kommer - som för alla andra raser - både gott och ont.
Det goda är, som du säger, att de är EXTREMT människokära och förarveka. En sån hundtyp hade ju inte funkat i sitt ursprungssyfte om de inte varit det, liksom. Så allt det du skriver om hundarnas egenskaper håller jag med om tillfullo -- när det kommer till människor. Andra hundar däremot? Not so much.
Visst finns det många kamphundar som funkar med andra, men minst lika många som verkligen inte gör det. Och skulle något hända då är risken för en dödlig utgång betydligt högre än den stoooora majoriteten av andra raser. Såna instinkter avlar man inte bort på några generationer, och kamphundsägare borde veta vad de har i kopplen. Jag tycker smutskastningssidan går för långt ibland (särskilt i samband med människor där risken för bett i princip är noll), och jag tycker att många välvilliga kamphundsägare också skadar sin ras/hundtyp genom att vägra acceptera hundens förflutna och de egenskaper och instinkter som kommer med det.
Får spader varje gång någon säger "men min kamphund är så snäll! Chihuahuas däremot!!! Vet ni hur många som har sprungit fram och attackerat min hund?! Chihuahuaor är farliga, inte kamphundar!"... Nä, chihuahuaor är inte farliga. Naturligtvis ska de inte springa fram till andra hundar, men de är inte farliga. Majoriteten har väl dessutom fått operera bort större delen av tänderna, haha. En kamphund som hugger blir däremot nästan genast livsfarlig eller orsakar iaf stora skador.
LoonyL0vegood skrev 2018-08-02 11:34:38 följande:
Åh det är så tydligt att du inte vet vad du pratar om och blint tror på medias bild av dessa "kamphundar". En kamphund är en individ som tränats till kamp, det finns ingen specifik ras som ingår i en "kamphundskategori".
Om du läser på lite om pitbullens ursprung kommer du snabbt hitta att pitten i grund och botten kallades för nanny dog, alltså en barnvaktshund. Rasen var en helt fantastisk familjehund som skulle vara lojal, vänlig, stillsam i hemmet och väldigt tålig. De gör allt för sin ägare och det är just därför den började avlas till kamp. Idioter tog till vara på att den anstränger sig till tusen för att göra sin ägare glad s, tom skada sig själv.
Dålig avling är vad som förstört rasens rykte, inte att den från början var en aggressiv och opålitlig hund. Kolla bara på alla stackare som blir räddare och rehabiliterande från kamp. 99% förlåter och går tillbaka till att vara fantastiska vänner. Trots att de blivit bitna oräkneliga gånger och står fastbundna i flera dagar utan varken mat eller vatten.
Sluta sprid skit om en ras du uppenbarligen inte kan någonting om. Läs på istället och diskutera fakta.