Vilken ras
Men snälla ni, agree to disagree. Det var inte en diskussion som efterfrågades.
Angående någons fråga om vad mitt mål med hunden är: tävlingar är inget som intresserar mig så värst mycket. Jag vill ha en familjemedlem och kommer träna med den på fritiden bara för kul. Mycket lydnad och trick, men även andra saker som att stimulera hunden på olika sätt :)
Kolla in rasgrupp nio - sällskapshundar, där lär du hitta mycket läsning!
Personligen vurmar jag för sällskapsspetsar när det kommer till hundar med lagom pälsskötsel och medelnivå på aktivitet. de är ju så vackra också!
Ta en titt på finsk och svensk lapphund kanske? Mittelspitz eller eskimå? Japansk spets?
Vill man ha mer soffpotatis men gott om fysisk "go" och inte är bekymrad om att kunna släppa hunden lös är Whippet en underbar sällskapshund. Mjuk och hyfsat förig för en vinthund.
Tollare - NEJ. Det är en brukshund och dessutom ofta med ganska stor skärpa och ibland svajig mentalitet.
Bully - NEJ. Det är en osund importblandras/icke godkänd hundtyp som är onödigt svindyr. Vill TS ha en hund av staffetyp är det just engstaff hen bör tita på, från en registrerad uppfödare med goda omdömen och som hälsotestar och mentaltestar alla avelsdjur. Billigare och bättre! :)
Sedan är det inte alls något fel på vare sig labrador eller golden, så länge man gör sitt förarbete på hunddata och kollar upp statistiken hos föräldradjuren. Det finns gott om sunda, asfina hundar och blodslinjer.