• Trent

Uppge personnummer i kassan

Aniiee skrev 2018-07-28 18:18:09 följande:

Det har egentligen aldrig varit ok (ja, eftr någon gång på typ 60-talet) att göra så men många handlare har varit slapphänta i många långa år så det har hängt kvar lite av hävd. Nu när den nya lagen kom har de börjat neka för att nu har de något nytt att skylla på och kan äntligen ändra rutinerna.

BTW så ska man aldrig i helvete säga sitt eller någon annans personnummer högt i kassan. Det är alldeles för riskabelt.

Det är inte svårt att ta reda på någons personnummer.
  • Trent
    modsey skrev 2018-07-28 16:39:07 följande:

Jag lämnar min mans personnummer på Ica då vårt kort står på honom. I stället för att ta ut ett nytt är det enkelt att göra så i stället. Häromdagen nobbades kunden framför mig att göra så och kassörskan hänvisade till GDPR. Kunden erbjöd sig att skriva ner personnumret men mobbades även till det.

För mig verkar det orimligt att man som affär har rätt att neka om du inte har legitimation med sig.

Någon som vet?

Då har du en orimlig standard för vad som är rimligt.
  • Trent
    modsey skrev 2018-07-28 19:10:27 följande:

Fast var i GDPR lagen styrs detta????

Personnumret knappas in någonstans och lagras. Då blir det hantering av personuppgifter. Då krävs medgivande av personen ifråga. Den personen är inte du.

OBS! Jag är ingen expert. Ovanstående är nödvändigtvis inte helt korrekt.
  • Trent
    Aniiee skrev 2018-07-28 19:05:20 följande:

Nej, jag vet, men tillfället gör tjuven som det heter. 

Absolut. Jag som inte är tjuv håller på att träna upp mitt sifferminne så att jag kan minnas ett personnummer som snabbt rabblas upp på en affär så jag kan begå ett brott. Det känns för mig som det enklaste sättet att tjuva.
  • Trent
    modsey skrev 2018-07-28 20:55:55 följande:

Har otroligt svårt att tro att de får neka egentligen. Att de inte får fråga...ja.

Det är ett icke problem som sagt för mig, inga problem där jag handlar. Skulle jag nekats som personen gjorde hade jag lämnat mina varor för 2000 kr på bandet och gått dock.

Får neka? Ge en vettig anledning till att de inte skulle få det.

Låter som en bra lösning att lämna varorna där, åka hem utan varorna, hämta kortet, åka tillbaka och plocka allt igen, köa etc etc. Byta affär kan du ju inte för då missar du ju den otroligt viktiga bonusen.
  • Trent
    Aniiee skrev 2018-07-28 22:18:36 följande:

Nä... du är ju inte tjuv...... eller id-kapare.....

Precis. Men som du skrev så väntar jag på tillfället!
  • Trent
    modsey skrev 2018-07-28 22:48:19 följande:

Ponera att det är mitt eget personnummer jag uppger då. Enligt kassörskan fick de inte ta muntligt id alls

Vad bra! Då vet du det nu. Då kan du välja att anpassa dig, byta affär eller sluta handla.
  • Trent
    modsey skrev 2018-07-28 22:52:19 följande:

Tja handlar man mat för 8000 kr per månad blir det ju en del. Observera att detta är ett icke problem då jag / Vi aldrig haft problem med detta där vi handlar.

Så du bara brinner för att fler människor ska kunna använda mitt personnummer när de handlar?
  • Trent
    modsey skrev 2018-07-29 06:48:33 följande:

Nu god. Ponera att det är mitt personnummer jag uppger muntligt.Så dumt att jag nog inte ids bemöta det. Ha en fin dag.

Som tidigare påpekats så finns det ingen möjlighet för kassapersonalen att styrka att det är ditt personnummer utan legitimation. Tycker du att det är svårt att förstå?

Det var inte dumt utan en mycket rimlig tolkning av det du skrivit. Läs det du skrivit själv och se.
  • Trent
    modsey skrev 2018-07-29 09:21:40 följande:

Syftade till kommentaren om att jag skulle brinna för det...

Det gjorde jag med.
  • Trent
    modsey skrev 2018-07-29 10:08:47 följande:

Kan lugna dig med att det inte är en fråga jag brinner för. Utan en mer kuriosaartad fråga

Ja just det, om du fortsätter skriva det kanske någon tror på dig.
Svar på tråden Uppge personnummer i kassan