• Anonym (ADH)

Åsikter önskas! Umgängesförälder onåbar.

Hej, jag behöver utomstående input på vad som är rimligt.

2 barn i lågstadieåldern är på semester hos pappan som bor i ett annat EU-land. Ska vara där 4 veckor, varav 2 har gått.

Relationen med pappan är väldigt dålig tyvärr, och jag har inte mycket tillit till honom. Är ständigt rädd att han ska göra något dumt såsom bristande tillsyn eller vägra lämna tillbaka barnen. Har ensam vårdnad, umgänget fastlagt i domstol.

Eftersom barnen önskar det har jag ringt och pratat med dem en gång för en vecka sen. Allt var bra. Försökte ringa igen igår och nu är deras pappas mobil av. Provade ett par gånger till samt idag, fortfarande avstängd.

Jag förstår att man inte alltid kan vara nåbar, så jag går inte i taket i nuläget. Samtidigt börjar oron komma, att något hänt eller att han bestämt sig för att hålla sig undan.

Så frågan är: om detta fortsätter och han inte går att nå, när tycker ni att jag kan börja vidta åtgärder, dvs börja ringa runt till hans mamma eller flickvän?

Jag vill inte göra detta i onödan då relationen som sagt är skör, men samtidigt blir jag väldigt nervös att något ska vara i görningen.

• Svar på tråden Åsikter önskas! Umgängesförälder onåbar.
  • Anonym (ADH)

Tack för era seriösa svar. Bekräftar ungefär det som jag själv tänkt mig.

• Anonym (ADH)

Hej, jag har lyckats få tag på dem med hjälp av lite detektivarbete. Han blev riktigt sur men allt verkar ok.

Jag kommer att sätta upp tydligare krav för nåbarhet inför framtida umgänge. Har själv varit onåbar via telefon tidigare men då talat om det i förväg och med information om hur han kan kontakta oss om det är ngt akut. Att bara försvinna såhär är inte ok.

Att skicka med barnen telefon är tyvärr ingen lösning, säker på att han skulle sabotera det.

• Anonym (ADH)

Hej, jag tror vi pratar om lite olika saker.

För det första är varje situation unik och har olika aspekter som påverkar.

För det andra så handlar det såklart inte om att tingsrätten skulle motsätta sig kontakt med mamman när barnen är hos pappan. Frågan är snarare vad man kan göra när detta, eller andra delar av umgänget, inte efterlevs. Eller när man är rädd för att det inte ska efterlevas.

Andra i tråden ? inte du! ? argumenterade att jag inte borde låta dem åka till sin pappa alls pga vår dåliga relation och hans opålitlighet.

Om jag skulle göra det så ja, jag kan definitivt råka i trubbel för det. Det är inget som jag bara kan göra.

Att skriva avtal som du gör är säkert bra, då det dokumenterar överenskommelser vilket du kan peka på om de bryts. Men i det läget som de inte hålls, är det tveksamt vilka åtgärder som du har möjlighet att vidta, tyvärr. UD och Interpol kommer inte vara intresserade av att de inte ringer som de ska under umgänget.

Det blir isåfall under en ny rättsprocess om umgänget som du kan visa att han inte håller överenskommelser.

Svar på tråden Åsikter önskas! Umgängesförälder onåbar.