Åsikter önskas! Umgängesförälder onåbar.
Hej, jag behöver utomstående input på vad som är rimligt.
2 barn i lågstadieåldern är på semester hos pappan som bor i ett annat EU-land. Ska vara där 4 veckor, varav 2 har gått.
Relationen med pappan är väldigt dålig tyvärr, och jag har inte mycket tillit till honom. Är ständigt rädd att han ska göra något dumt såsom bristande tillsyn eller vägra lämna tillbaka barnen. Har ensam vårdnad, umgänget fastlagt i domstol.
Eftersom barnen önskar det har jag ringt och pratat med dem en gång för en vecka sen. Allt var bra. Försökte ringa igen igår och nu är deras pappas mobil av. Provade ett par gånger till samt idag, fortfarande avstängd.
Jag förstår att man inte alltid kan vara nåbar, så jag går inte i taket i nuläget. Samtidigt börjar oron komma, att något hänt eller att han bestämt sig för att hålla sig undan.
Så frågan är: om detta fortsätter och han inte går att nå, när tycker ni att jag kan börja vidta åtgärder, dvs börja ringa runt till hans mamma eller flickvän?
Jag vill inte göra detta i onödan då relationen som sagt är skör, men samtidigt blir jag väldigt nervös att något ska vara i görningen.