Inlägg från: Anonym (Rut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rut)

Tips på hur bemöta prinsessåldern

För mig vara att vara i prinessåldern att vara barn. Tänk att få ha det så kul och känna sig så fin att ta ut svängarna så. Pappa köpte en bilbana som han fick leka med själv. Idag älskar jag än råsa och volang men använder det mer begränsat. MEN jag är oxå ultra feminist som röstar på FI och är rätt hård mot min omgivning och extremt självständig och har rätt hård hud. Att jag dessutom ser ut som en blunddocka gör att folk kan bli riktigt förvånad över mina åsikter.

• Anonym (Rut)

Varför är ni så måna om att prinsesstiden ska ta slut. Vad är felet med att gilla råsa och volang. Som sagt jag älskar det och är 40 år varför är min smak så bespottad?

• Anonym (Rut)
    cosinus skrev 2018-07-28 12:31:54 följande:

För att det mesta princessig går emot allt jag tror på. D v s att saker ska vara funktionella och praktiska i första hand.

Sen är smaken som baken. Jag har alltid haft otroligt svårt för spets (opraktiskt), volanger (bara onödigt tyg) prickar (vet inte varför jag bara klarar inte prickiga kläder). Jag gillar enfärgade väldigt enkla kläder, jeans, överdelar och zip-jackor i mer sportig, praktiskt och enkel stil. Rosa har jag aldrig gillat, inte heller orange eller brunt. Problemet med att inte gilla rosa är att det är förhållandevis dominant. Kollar man på träningskläder och inte vill ha rosa eller svart går minst hälften bort. Att inte gilla orange är ett icke-problem.

Jo men det är ju du. Barnet är ju sig själv. Själv älskar jag allt som är opraktiskt. Mina barn får välja själva vad de vill känna och ha på sig. Dottern är inte alls lika prinsessigt som jag.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Låt barnet ha sina intressen) skrev 2018-07-28 12:27:21 följande:

Absolut inget fel. Många är nog bara måna om att barnen själva ska välja och inte bli tvingade in i ett fack.

Det var just vad min mamma gjorde. Tvingade mig inte in i ett fack utan lät mig bestämma själv.
  • Anonym (Rut)
    cosinus skrev 2018-07-28 13:51:35 följande:

Ja absolut är barnet sin egen. De har också när de vuxit till sig insett att praktiskt är ganska bra, i de flesta lägen.

Rosa får de givetvis ha, och prickigt med. Rosa förekommer i alla barnens garderober, prickar i mindre mängd med det finns det med. Spets och volanger har jag sluppit efter princess-fasen.

Egen smak är bra, även om den är rosa :) jag blir dock extremt lycklig när barnen skiter i vad andra tycker och löser ett problem praktiskt. Som när dottern snor brorsans badbrallor utan att blinka för att baddräkten dagen innan gav skavsår i ljumskarna (med hjälp av sand). Sånt gillar jag, att den tidigare så princessiga ungen nu glatt badar i ett par badbyxor med 3 fotbollspelare på utan att fundera på om hon som tjej borde haft något annat på sig.

Men i denna tråd och på många andra ställen är det många som tycker att jag gör fel som gillar det prinsessiga och jag ändrar mig inte utan är trygg i min smak fast alla tycker det är fel. Altså är det jag som är mest självsäker. Du klär dig ju så som alla andra tycker är rätt.
  • Anonym (Rut)
    Ladylufsen skrev 2018-07-28 14:54:04 följande:

Jag blir också lycklig av att höra detta exempel!

Och jag känner mig lycklig över att jag är på stan med min dotter nu och jag har blå volangklänning och hon avklippta jeans och enfärgad t-tröja. Hon har valt helt själv och jag har inte påverkat henne. Stolt över jag jag inte försöker få in henne i ett praktiskt fack. Utan att hon är tjej över sina egna beslut.
Svar på tråden Tips på hur bemöta prinsessåldern