Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Tips på hur bemöta prinsessåldern

Har 4 barn som alla varit i princess-fasen. De två sönernas fas var dock kortare än tjejernas men samtliga har varit ut den kring sexårs.

Min 14-åring (tjej) gick från att vara princessig till att bli superpraktisk. I åk fyra valde hon som enda barn i klassen overall på vintern för att det var mer praktiskt. Den var dessutom ärtgrön. Nu som tonåring bara fnyser hon åt plagg med hål i och tycker det verkar extremt korkat att köpa trasiga plagg när det finns hela.

8-åringen (flicka) har på 1,5 år gått från enbart klänningar och gärna rosa till väldigt stilrent svart/vitt/marint.

Killarna som fick ha sin princessfas även om den inte varade mer än några månader är väldigt liberala i vad de anser att de kan ha. Den ena väljer gärna aktivt rosa och den andra tar det om det är vad som finns att tillgå. De har inga idéer om att det inte skulle gå iaf.

Tv har de fått se allt men vi har diskuterat en del kring vilka beteenden som är ok och inte (vänta tills hon vill se dubbade amerikanska serier med lite äldre barn, det är som en enda lång lektion i hur man gör sig lustig över andra och beter sig illa)

• cosinus
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-28 12:24:40 följande:

Varför är ni så måna om att prinsesstiden ska ta slut. Vad är felet med att gilla råsa och volang. Som sagt jag älskar det och är 40 år varför är min smak så bespottad?

För att det mesta princessig går emot allt jag tror på. D v s att saker ska vara funktionella och praktiska i första hand.

Sen är smaken som baken. Jag har alltid haft otroligt svårt för spets (opraktiskt), volanger (bara onödigt tyg) prickar (vet inte varför jag bara klarar inte prickiga kläder). Jag gillar enfärgade väldigt enkla kläder, jeans, överdelar och zip-jackor i mer sportig, praktiskt och enkel stil. Rosa har jag aldrig gillat, inte heller orange eller brunt. Problemet med att inte gilla rosa är att det är förhållandevis dominant. Kollar man på träningskläder och inte vill ha rosa eller svart går minst hälften bort. Att inte gilla orange är ett icke-problem.
  • cosinus
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-28 13:42:24 följande:

Jo men det är ju du. Barnet är ju sig själv. Själv älskar jag allt som är opraktiskt. Mina barn får välja själva vad de vill känna och ha på sig. Dottern är inte alls lika prinsessigt som jag.

Ja absolut är barnet sin egen. De har också när de vuxit till sig insett att praktiskt är ganska bra, i de flesta lägen.

Rosa får de givetvis ha, och prickigt med. Rosa förekommer i alla barnens garderober, prickar i mindre mängd med det finns det med. Spets och volanger har jag sluppit efter princess-fasen.

Egen smak är bra, även om den är rosa :) jag blir dock extremt lycklig när barnen skiter i vad andra tycker och löser ett problem praktiskt. Som när dottern snor brorsans badbrallor utan att blinka för att baddräkten dagen innan gav skavsår i ljumskarna (med hjälp av sand). Sånt gillar jag, att den tidigare så princessiga ungen nu glatt badar i ett par badbyxor med 3 fotbollspelare på utan att fundera på om hon som tjej borde haft något annat på sig.
Svar på tråden Tips på hur bemöta prinsessåldern