• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • LissaE

Hur mycket sover era bebisar?

O sover till 6.30-7.30 sen 30 min runt 1,5 h senare. Nästa ca 30-45 min runt 10.30-11. Sen långsover han två timmar vid 13-14-tiden. Sen en kortis (30 min) runt 17-18. Han lägger sig 19-20.

• Lillflickan

Min lilla sover fortfarande mycket men börjar bli vaken lite mer.

Brukar se ut ungefär så här:

Vaknar sex-åtta. Antingen går vi upp eller så somnar vi om. Vaken 30min-1,5h. Sover sen en timme. Är vaken en timme. Sover en till två timmar. Sen är klockan ca 13-14. Är vaken 1-2h. Sover 30min-2h. Sen är klockan ca 17-18. Då brukar hon vara vaken ett par timmar, sova igen och sen vaken en timme innan vi lägger oss vid 23-tiden. Kvällsmänniska.

• jennie08

E har storlek 80 och de flesta kläder sitter bra. Behöver vika upp vissa kläder men de sitter bra i midjan iaf. Tycker att alla märken är så olika i storlek. Hm?s kläder sitter alltid så tajt på Edward så där kommer snart 80 vara för litet medan Pop är så långsmala så där måste jag vika upp ärmarna och benmuddarna. Men Edward är lång och tung men inte så tjock :) Bara runt midjan när han sitter och blöjan lixom trycker upp magen. Haha

Jag ska kolla in de där selarna LissaE :)

• jennie08

Angående sömn så är det så olika från dag till dag men i stort så sover han en snabbis på morgonen vid 09.00 cirka, typ 20 minuter. Sen somnar han igen vid lunchtid och sover kanske en timme. Sen är det lite olika, antingen så sover han två korta perioder på em/kväll eller så sover han en längre stund på em och håller sig då vaken till nattningen. Så 3-4 ggr per dag sover han.

• Iowhannah
    Lillflickan skrev 2019-01-31 22:49:58 följande:

Min tjej har inte problem med för korta armar och ben på kläderna. Här är det midjemåttet som är problemet. Hoppas hon smalnar av sen. Storebror var också rund runt halvåret. Kommer ihåg ett par byxor som blev för trånga som han växte i igen efter ett par månader. Nu åker alla byxor ner istället. Name it slimfit tjejjeans är de enda jag hittar som är tillräckligt mjuka för att han ska ha dem och samtidigt inte så stora i midjan så de blir för knöliga när man drar åt dem. Har aldrig dragit ut något par jeans i midjan när de väl dragits åt. De blir bara urvuxna på längden. Tänkte göra shorts av jeansen i storlek 80 till honom i somras men det blev inte av. Han var då drygt 105 cm och provade att byxorna passade i midjan!

Jag tycker att det verkar som att barnbyxor överlag är stora i midjan, som att tillverkarna missat att ta i beräkningen att en treåring extremt sällan är stilla.
  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2019-01-31 22:49:58 följande:

Min tjej har inte problem med för korta armar och ben på kläderna. Här är det midjemåttet som är problemet. Hoppas hon smalnar av sen. Storebror var också rund runt halvåret. Kommer ihåg ett par byxor som blev för trånga som han växte i igen efter ett par månader. Nu åker alla byxor ner istället. Name it slimfit tjejjeans är de enda jag hittar som är tillräckligt mjuka för att han ska ha dem och samtidigt inte så stora i midjan så de blir för knöliga när man drar åt dem. Har aldrig dragit ut något par jeans i midjan när de väl dragits åt. De blir bara urvuxna på längden. Tänkte göra shorts av jeansen i storlek 80 till honom i somras men det blev inte av. Han var då drygt 105 cm och provade att byxorna passade i midjan!

Jag tycker att det verkar som att barnbyxor överlag är stora i midjan, som att tillverkarna missat att ta i beräkningen att en treåring extremt sällan är stilla.
  • Iowhannah

Gällande sömnen så vet jag faktiskt inte. Hon har varit förkyld rätt länge nu men det verkar ändå som att hon håller på sina gamla rutiner och sover ca 20-0430, äter, sover till ca 07/08 (eller när storebror råkar väcka henne).

• Iowhannah

På dagarna är det mer sporadiskt. Nu när hon är sjuk sover hon ganska mycket, det kan vara tvåtimmarspass liksom. Så rutinen där återstår nog att se.

• jennie08
    Iowhannah skrev 2019-02-01 10:54:20 följande:

Tjejkläder tycker jag är tvärtom. Har alltid behövt köpa en storlek större till tjejen för alla byxor är så små i midjan. Då är min tjej ändå helt ?normalbyggd?, varken stor eller liten.
  • Lillflickan

Jag köper bara tjejbyxor till sonen, nästan. Och de är för stora allihop i midjan. Däremot tycker jag de är onödigt tighta i benen. Sonen har smala ben också så leggings sitter löst också, men annars hade jeansen varit jobbigt tighta.

Svar på tråden Julibebisar 2018